Øker lønnsomheten og reduserer miljøbelastningen

Mercedes-Benz Actros leveres nå standard med nødvendig hardware for at brukeren skal kunne ta i bruk det internettbaserte flåtestyringssystemet FleetBoard. Foruten å overføre informasjon om blant annet kjøre- og hviletid, posisjon, totalvekt, forbruk og hastighet kan det også benyttes til å sende meldinger og har dessuten et unikt system for vedlikeholdsovervåking og tilstandskontroll.

Henning Ivarson

FleetBoard er et verktøy for å gjennomføre transportene mest mulig effektivt med minst mulig drivstofforbruk. Det resulterer som kjent i både mindre miljøbelastning og en bedre bunnlinje for selskapet. På kontinentet har systemet vært i bruk i ti år og er blitt installert i mer enn 60.000 kjøretøyer. Erfaringen fra 1.400 flåteeiere tilsier at systemet bidrar til en reduksjon av forbruket på gjennomsnittlig 7 prosent. I tillegg består FleetBoard av et unikt system for fjerndiagnose som gir kortere ståtid på verksted og bedre styring av serviceintervaller, automatisk posisjonering som oppdateres på kart hver 30. sekund, god oversikt over kjøre- og hviletid for den enkelte sjåfør og muligheten for å sende meldinger til én eller flere biler samtidig på en enkel måte.

Siden august har samtlige Mercedes-Benz Actros her i landet blitt levert med en FleetBoard Tiirec-enhet som standard. Den er montert i konsollen over frontruten og inneholder foruten nødvendig soft- og hardware også en GPS-mottaker og et SIM-kort og som aktiveres hvis og når kunden måtte ønske å ta systemet i bruk. Avhengig av bruksområde må bilen i tillegg utstyres med enten en 7" skjerm som monteres fast på dashbordet eller en mobil PDA med blant annet innebygget strekkodeleser.

Nøyaktig kartlegging av kjørestil

En av de viktigste funksjonene med FleetBoard er å redusere drivstofforbruket. De mange kjøretøydataene som logges danner et svært nøyaktig bilde av sjåførens kjørestil. Disse analyseres av systemet som automatisk genererer en karakter. Helt spesielt for FleetBoard er at det blant annet også registrerer topografien og på den måten kalkulerer inn en vanskelighetsgrad på kjørestrekningen. Det er blitt svært vanlig at selskaper måler forbruket til sjåførene opp mot hverandre, men med dette ekstra parameteret blir det en langt mer «rettferdig» måling der eksempelvis en sjåfør som kjører den krevende ruten mellom Oslo og Haugesund kan konkurrere på like fot med en som kjører en flat strekning mellom Oslo og Sarpsborg.

Foreløpig er kjørestilen og sjåførens forbedringspotensiale kun tilgjengelig i tabeller og grafer på kontorets PC, men i løpet av et års tid vil systemet også gi sjåføren direkte tilbakemelding under kjøring slik Scania Sjåførstøtte gjør på en eminent måte i dag. Det har resultert i at mange sjåførene mer eller mindre kontinuerlig konkurrerer med seg selv om å holde forbruket lavest mulig.

Unik fjerndiagnose

FleetBoard benytter et standard FMS-grensesnitt og kan derfor benyttes på alle lastebilmerker. Systemet har en unik løsning for fjerndiagnose. Dersom noe galt skulle oppstå under kjøring kan verkstedet på oppfordring se tilstanden på kjøretøyet, foreta en diagnose og gi tilbakemelding om bilen for eksempel må stoppe og få assistanse på stedet eller om den kan forsette til verkstedet hvor nødvendige deler da vil ligge klare. I dag gjennomføres slike fjerndiagnoser kun på oppfordring, men på sikt vil man kunne tilby automatisk og kontinuerlig overvåking av bilen under drift.

Tilleggsmoduler for tidsstyring og logistikk

Foruten disse grunnfunksjonene kan systemet også utvides med en modul for tidsstyring med nedlasting og lovpålagt lagring av data fra fartskriver og sjåførkort.

Det tilbys også en modul for logistikkstyring som inneholder funksjoner for turplanlegging og overvåking, ordrestyring, navigasjon samt strekkodelesing og digital underskrift ved hjelp av en PDA.

Informasjonen og analysene som systemet genererer er tilgjengelig via www.fleetboard.com og krever derfor ingen programinstallasjon hos brukerne. De kan også selv administrere og bestemme hvilke personer i egen organisasjon som skal ha tilgang til dataene og på hvilket nivå.

FleetBoard vil også bidra til å effektivisere ettermarkedsapparatet til den norske Mercedes-Benz organisasjonen så mye at lastebiler som har tegnet en serviceavtale kan benytte systemet helt gratis. For øvrige brukere vil et årsabonnement koste ca 5.000 kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!