Økt komfort og bedre fremkommelighet

I tillegg til det tradisjonelle innslaget av lastebiler og anleggsmaskiner ble det årlige kundearrangementet til Scania og Hesselberg i år utvidet med varebiler fra Volkswagen. På lastebilsiden ble det presentert nye progressive parabelfjærer som gir betydelig økt fjæringskomfort ved tomkjøring og en optimert drivlinje som nesten fullt ut skal eliminere den velkjente «tyggingen».

Henning Ivarson

Med mange felles kunder innen anleggssektoren er «Test and Drive» et svært rasjonelt og kostnadseffektivt markedsfremstøt for både Norsk Scania og Sigurd Hesselberg. Men det er også svært tidseffektivt for kundene som i sin travle hverdag får anledning til å prøvekjøre både lastebiler og anleggsmaskiner på samme sted. Test & Drive 2010 var det sjette i rekken og ble avholdt i grustaket til Kolo Veidekke på Gardermoen 10. til 28. mai.

Som tidligere meldt har arrangementet vakt internasjonal oppmerksomhet. På Scanias hovedkontor i Södertälje likte man konseptet så godt at 2008-arrangementet både samlet store deler av europeisk fagpresse samtidig med at 700 Scania-selgere fra et 30-talls land ble fløyet inn for å se og lære. Resultatet av Scanias «Look to Norway» var at det i fjor ble gjennomført flere tilsvarende arrangementer i andre land.

10 varebiler, 6 lastebiler og 10 anleggsmaskiner

I tillegg til lastebiler og anleggsmaskiner er det vanlig at entreprenører også disponerer mindre biler. Disse benyttes til så mangt, eksempelvis som følgebil eller til transport av maskinførere, drivstoff, smøremidler, reservedeler etc til de større maskinene. Med bakgrunn i Volkswagens eierskap i Scania, syntes Norsk Scania det var helt naturlig å rette en forespørsel til den norske Volkswagenimportøren. Og Harald A. Møller AS takket med en gang ja til å bli med.

På Test and Drive stilte de med hele ti biler og de besøkende fikk rik anledning til å prøvekjøre både Crafter, Caddy 4Motion og Transporter 4Motion. Til dette arrangementet skulle nok den norske Volkswagenimportøren aller helst ha vist frem den nye pickupen Amarok, men som kjent kommer ikke den til landet før til høsten.

På bilsiden stilte Scania med tre dumperbiler; G480 8x4, R560 6x4 og R620 6x2. I tillegg ble det anledning til å prøvekjøre en R500 6x2 med krokløft og to rene landeveisbiler; P280 4x2 distribusjonsbil og kapellsemi med R620 6x2 trekkvogn.

Hesselberg presenterte på sin side fem gravemaskiner fra Komatsu, fire hjullastere og én vals. I tillegg var også VBG på plass for å promotere sitt automatiske hengerfeste MFC og Michelin som viste anleggsdekk.

Økt komfort og bedre fremkommelighet

Scania presentere forøvrig et par viktige tekniske endringer for økt komfort og forbedret fremkommelighet på anleggsbilene; optimert boggifjæring og optimert drivlinje. For å oppnå høyere komfort tilbyr Scania nå progressive parabelfjærer hvor bare to av fjærbladene er aktive ved tomkjøring. Utfordringen med oppspennet i drivlinjen hevder Scania nå å ha løst ved å øke stivheten i hele drivlinjen gjennom 10 prosent økt utveksling i navet (4.21), 18 prosent økt diameter på stikkaksel (46,5 mm) og 25% prosent mindre klaring i drev. Ifølge Scania skal dette eliminere nesten all form for den velkjente «tyggingen» der anleggsbilen hakker seg frem.

En tredje nyhet er en langt mer logisk plassering og betjening av alle brytere og betjeningshendler for sperrer, vektoverføring, boggiløft og traction control. Sistnevnte er forøvrig blitt tilpasset slik at det tillater mer hjulspinn før det slår inn og således vil være en bedre hjelp for erfarne sjåfører.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!