Scanias nye V8-motor har med sine 3.500 Nm og 730 hk det høyeste dreiemomentet og den høyeste effekten av alle lastebilmotorer på markedet. Samtidig lanseres en ny utvendig styling som gjør Scanias V8-lastebiler lette å kjenne igjen på veien.

Den nye V8-motoren er på 16,4 liter og inngår i den nye motorplattformen med variabel turbogeometri og XPI common rail innsprøytning som ble introdusert på Scanias 5- og 6-sylindrede rekkemotorer i 2007. Dette gjør at motoren - uten bruk av partikkelfilter - kan tilfredsstille EEV-standarden som er strengere enn Euro 5. Samtidig deler den flere funksjoner og komponenter med dagens nåværende V8-motor på 15,6 liter og med effekter på henholdsvis 500 hk (2.400 Nm), 560 hk (2.700 Nm) og 620 hk (3.000 Nm). Det ligger selvfølgelig i kortene at denne motoren etter hvert vil fases ut og at den nye V8eren samtidig også bli tilbudt med mindre effekter.

Den nye motoren kan bare kombineres med det automatiserte girskiftsystemet Opticruise, og drivlinjen er godkjent for totalvekter opp til 180 tonn.

- Nå har Scania alle de tekniske løsningene og den motorplattformen som er nødvendig for å imøtekomme Euro 6 utslippskravene som innføres i 2013, sa Jonas Hofstedt, ansvarlig for Scania Powertrain i forbindelse med lanseringen av den nye V8-motoren.

Ny profil

Samtidig lanseres en ny utvendig styling som vil gjøre Scanias V8-lastebiler lette å kjenne igjen på veien. Utvendig vil de skille seg ut med blant annet en kromlist rundt luftinntakene og en egen grill med et spesielt nettingmønster.

Det tilbys også en rekke interiøralternativer. Sort skinn med lysegrå sømmer går igjen i V8-interiøret som også nærmest flommer over av V8-symboler; både i seter, på dashbord og terskellist.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!