Kretsmester i indre by

Med et lavt og enkelt innsteg, god sikt, uvanlig lett styring, lettbetjent girkasse og kompakte ytre mål blir en distribusjonsrunde i sentrumsgatene med en Fuso Canter nesten like enkel som med en mindre varebil. Modellen er svært godt egnet til personer ikke kjører lastebil på fulltid, men gunstig pris og høy nyttelast gjør at den også appellerer til flere profesjonelle brukere.

Henning Ivarson

Etter at Bertel O. Steen tok over importen av Fuso Canter fra Mitsubishi-importør MMC Norge har som mange vet salget skutt til værs. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken var salget av Fuso Canter ved utgangen av oktober mer enn doblet i forhold til samme periode i fjor. Selv om både Iveco og Mercedes-Benz ligger foran på statistikken for lastebiler med totalvekt mellom 6,0 og 9,9 tonn er det likevel ingen tvil om at Canter er den store vinneren i dette segmentet.

Kun som 7,5-tonner

Fuso Canter produseres i Portugal i flere versjoner fra 3,5 til 7,5 tonns totalvekt. Her i landet har man - i hvert fall foreløpig - valgt å konsentrere seg om den største som er utstyrt med en 3-liters Ivecomotor. I Fusoutførelse tilbys den med effekter på 145

og 175 hk og med et maks dreiemoment på henholdsvis 370 og 430 Nm. Begge er i miljøvennlig EEV-utførelse. Den minste motoren har avgassrensing mens den største må ha tilførsel av additiv og disse bilene er utstyrt med en AdBlue-tank som rekker for ca 8.000 kilometers kjøring. Begge motorene står i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse.

Fuso Canter tilbys i flere forskjellige akselavstander og kan om ønskelig også leveres med en dobbeltkabiner.

Den norske importøren har imidlertid valgt en stor grad av standardisering og tilbyr blant annet ferdigbygget bil med skap fra Ulefoss (kr. 435.000 ekskl. mva) eller med plan fra Meiler. På grunn av den gunstige nyttelasten har det i tillegg blitt solgt et større antall Canter som benyttes til bilberging.

Enkel finish

Det er ingen grunn til å legge skjul på at modellen har en svært enkel innredning sammenlignet med de aller fleste andre modeller på markedet og gir assosiasjoner til bilinteriørdesign som ligger en del år tilbake. Knapper, brytere og betjeningshendler er av enkleste sort og hardplasten dominerer. Men du finner det du trenger, og det er tross alt det viktigste. Det er svært enkelt å komme seg inn og ut av førerhuset og sittestillingen er helt grei dersom ikke turen strekker seg over flere timer. Det er godt med små oppbevaringsrom, og dokumenter etc kan enten plasseres i hyllene over solskjermene eller i en lomme på bakveggen. Store vindusflater og ditto speil gjør at sjåføren har god sikt i alle retninger.

Råsterk?

Tidligere i år prøvekjørte vi Fuso Canter i Portugal og konkluderte den gang at 175-hesteren både var kjapp og trekkvillig. Nå har vi også fått anledning til å kjøre minste motoren på hjemlige trakter. Den er helt grei, men i sannhet må bemerkes at den på landeveien ikke akkurat føltes å leve opp til slagordet på skapsiden der det med store bokstaver hevdes at Fuso Canter er «det råsterke arbeidsjernet». Demobilen hadde dessuten en aktuell totalvekt på «bare» 6.200 kilo, altså 1.300 kilo under det tillatte.

Glimrende i byen

Ved bykjøring oppfattes imidlertid motoren som helt passe. Og det er også i trange sentrumsgater Canter virkelig kommer til sin rett. Kombinasjonen av liten svingradius og at den er uvanlig lett på rattet, i tillegg sin svært lettbetjente girkasse, sine kompakte ytre mål og gode sikt fra førerplassen gjør den til en tilnærmet perfekt bylastebil. I hvert fall for dem som ikke kjører lastebil på fulltid.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!