Økt satsing på distribusjonssegmentet

DAF Norge har satt seg som mål å øke merkets samlede markedsandel for lastebiler over 6 tonns totalvekt fra snaue fem prosent i dag til åtte prosent innen utgangen av 2014. I tillegg til et bredere nasjonalt servicenettnettverk er økt satsing på distribusjonsbiler et viktig ledd i å nå dette målet.

Henning Ivarson

Selv om DAF fortsatt har en relativ beskjeden utbredelse i Norge, har merket i løpet av de siste årene opparbeidet seg fremtredende posisjon i mange andre land. Målt i volum har eksempelvis DAF i løpet av bare åtte år gått fra å være den minste av Europas syv produsenter av tunge lastebiler til å være den tredje største i 2009. Og ser man isolert på trekkvognmarkedet var DAF det største merket i Europa i fjor.

Adm. direktør Kai V. Abrahamsen i DAF Norge AS opplyser til Logistikk & Ledelse at det norske importselskapet så langt har hatt et spesielt fokus på tyngre kjøretøyer generelt og trekkvogner spesielt. Deres klart største enkeltkunde er Johs Lunde, som ifølge Abrahamsen har svært gode erfaringer med DAF på driftssiden, og spesielt når det gjelder totaløkonomien.

- De fører driftsregnskap på hver eneste bil, og det er svært god på DAF´ene. Det liker vi selvfølgelig godt å høre, sier Abrahamsen. Han forteller at de oftest leverer et totalprodukt med service- og reparasjonsavtale, gjerne i kombinasjon med leasing med restverdi slik at brukeren bare har ett månedsbeløp å forholde seg til.

- Det er veldig forutsigbart og bra, og det er nettopp det mange flåtekunder ønsker. Vi tror derfor at dette konseptet generelt vil kommer mer og mer til syne i markedet i tiden fremover.

Nå håper han at også flere brukere av distribusjonsbiler vil kunne trekke fordeler av de gunstige totalkostnadene som DAF er kjent for. Abrahamsen forteller at en økt bestand av distribusjonsbiler også er lønnsomt for den norske DAF-organisasjonen fordi slike biler blir i Norge hele levetiden. På den måten bidrar de til en bedre forutsigbarhet og økt omsetning for verkstedene fremfor trekkvogner som ofte eksporteres til utenlandske bruktmarkeder etter få år.

Utvider servicenettverket

DAF Norge har kun én egeneid forhandler. Det er Last og Buss Østlandet som er samlokalisert med importvirksomheten på Råde. I resten av landet benyttes kontraktsverksteder, såkalte SSP´er - Service Support Points. Når det gjelder «action service» håndteres dette effektivt av ITC (International Truck Service) og NTS (National Truck Service) hvor Viking spiller en viktig rolle.

Det sier seg selv at det er svært vanskelig å selge bil i distrikter hvor man ikke kan tilby service- og verkstedtjenester. Bileiere vil primært bli betjent i nærmiljøet, så flere faste verkstedpunkter står svært sentralt i satsingen til DAF Norge. Flere har allerede kommet til i den senere tiden, blant annet i Rogaland der man har inngått en avtale med Sola Storbilsenter. Abrahamsen forteller at de også har konkrete planer om å etablere et servicepunkt på nordvestlandet. Hvorvidt det blir på Møre eller Sunnmøre er ennå ikke bestemt.

Et annet stort hvitt felt på DAF-kartet er Mjøsregionen. Her trengs det også sårt et servicepunkt som kan tette gapet langs E6-aksen mellom Oslo og Trondheim.

Svært retningsstabil 12-tonner

I fjor lanserte DAF en ny generasjon av sin minste lastebilserie - LF - som tilbys med totalvekter fra 7,5 til 15 tonn. Da fremstod den med blant annet med et nytt interiør i førerhuset, men ikke minst med en ny motorserie bestående av en firesylindret motor på 4,5 liter som erstattet de fleste effektnivåene på den tidigere 6-sylindrede motoren. Motoren tilbys med fire effektnivåer fra 140 til 207 hk, med maks dreiemoment fra 550 til 760 Nm. «Downsizingen» av sylindervolumet har gjort LF´en mer økonomisk å kjøre i tillegg til at et lavere forbruk også betyr mindre miljøbelastning. Sistnevnte strykes ytterligere ved at motoren leveres standard i EEV-utførelse (se rammesak under).

LF kan forøvrig også leveres med en ny sekssylindret motor på 6,7-liter med effekter fra 220 til 300 hk.

DAF Norge tilbød rett før ferien prøvekjøring av en 12-tonns LF, utstyrt med 207 hesters motor. På en fantastisk sommerdag med strålende sol fra skyfri himmel var det ingen grunn til å forlate vakre Østfold, og ut fra Råde satte vi sporenstreks kursen sydvestover og ned til sjøen - først til Spetalen og videre til det idylliske Hankøsundet. Deretter via Gressvik og Fredrikstad til Skjeberg før vi satte kursen nordover igjen via Sarpsborg, Rolvsøy og på nytt via Fredrikstad og opp til Råde. Dermed fikk vi prøve bilen under akkurat de forholdene en slik bil normalt kjører på; svært smale og svingete lokalveier, bygater med tett trafikk, et utall rundkjøringer (og vi som trodde Bærum hadde rekord på antall slike..) og selvfølgelig litt også på bedre riksveistandard.

DAF er kjent for sine svært gode kjøregenskaper og mange yrkessjåfører verdsetter retningsstabiliteten til DAF-lastebilene svært høyt. LF´en er i så måte intet unntak. Vi oppfattet styringen som uvanlig presis, og uansett veiunderlag var det aldri behov for noen rattkorreksjoner utover det vi selvfølgelig selv ønsket.

Motoren var svært så trekkvillig og responderte raskt på alle turtall. Vi følte heller aldri behov for å overstyre girvalgene til det automatiserte girskiftsystemet. 6-trinns versjonen av ZFs AS Tronic er en vel ansett girkasse som fungerer minst like godt i kombinasjon med DAFs motorstyringselektronikk som den gjør på konkurrerende lastebilmerker.

Førermiljøet er upåklagelig, med god sikt, komfortabel førerstol, lavt støynivå og med mange praktiske og ergonomisk riktige løsninger. I tillegg til cruise control og telefon, betjenes eksempelvis også motorbremsen av knapper på rattet.

---------------

Klar miljøprofil. DAF anser det som viktigere å tilby lastebiler med minst mulig miljøbelastning fremfor å være med i kappløpet om flest hestekrefter. Nesten samtlige motorer tilbys i EEV-utførelse, og produsenten hevder å tilby markedets bredeste program av motorer som tilfredsstiller denne strenge utslippsnormen.

EEV står som mange vet for Enhanced Environmentally friendly Vehicles og er en utslippsstandard som er enda strengere enn dagens gjeldende Euro 5-norm. Den minste LF-serien leveres nå standard med 4-sylindrede motorer som tilfredsstiller denne strenge utslippsnormen uten sotfilter. Men DAF tilbyr også EEV-motorer til sin mellomstore CF-serie og til den tyngste XF-serien. På flere områder har motorene utslippsnivåer som ligger enda lavere enn EEV-normen. Det gjelder blant annet utslipp av partikler, der DAFs egen standard ligger 25 prosent under EEV-normen. Flere av motorene til de tyngre modellene krever heller ikke sotfilter, og representerer dermed ingen ekstrakostnad for brukerne.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!