Knallstart på året for Volkswagen

Statistikken over førstegangsregistrerte varebiler i januar og februar var nok både en svært hyggelig og motiverende lesing for den norske Volkswagenorganisasjonen. Etter årets to første måneder lå Transporter på topp og med Caddy på klar andreplass. Møller Bil Skøyens overlevering av hele 51 Volkswagen Caddy BlueMotion til Konica Minolta Business Solutions Norway AS bidro godt til å gi merket en knallstart på året.

Henning Ivarson

Konica Minolta er blant markedslederne innenfor blant annet kopi, utskrift, skann, faks og dokumentløsninger på det norske markedet. I fjor satte selskapet seg et ambisiøst mål om å redusere CO2-utslippene med 20 prosent på to år.

- Vår egne miljøanalyser forteller oss at 75 prosent av selskapets miljøpåvirkning kommer fra bilparken. Derfor er dette det området hvor det er viktigst å skape resultater, sier markedssjef Rolf-Gunnar Solhaug i Konica Minolta.

Nå kjører selskapets serviceteknikere rundt med biler som både har god lastekapasitet og som er miljøvennlige. Med et varerom på 3,2 kubikkmeter kan de ha et bredt og riktig utvalg av deler i bilen. Dermed blir det færre tilbakebesøk til eget lager og man oppnår reduksjon av kjørte kilometer. Bilene er forøvrig utstyrt med ORSYmobil innredning fra Würth Norge.

BlueMotion er betegnelsen på de Volkswagen-versjonene som har en spesielt gunstig miljøprofil. Med et forbruk på bare 0,57 liter pr mil og et utslipp på 149 gram CO2 pr kilometer er miljøytelsene til Caddy BlueMotion blant klassens beste. Caddy er selvsagt utstyrt med dieselpartikkelfilter, og importøren har i tillegg kjøpt FN-godkjente klimakvoter på alle de 51 bilene slik at de er å betrakte som klimanøytrale det første driftsåret.

Harald Frigstad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller AS, er selvsagt svært tilfreds med ordren som forøvrig er den største enkeltleveringen noen gang for landets største bilimportør.

- Konica Minolta viser i praksis at de mener alvor med å redusere sin miljøpåvirkning. Samtidig er det viktig for selskapet å ha funksjonelle biler som gjør at teknikerne får gjort jobben sin. Dette har vist seg mulig å kombinere på en god måte ved å velge Caddy, sier Frigstad.

- Våre merkeuavhengige analytikere bekrefter at dette er den mest miljøvennlige løsningen, sier Jørgen Lund i biladministrasjonsselskapet LeasePlan, som finansierer og administrerer de nye bilene til Konica Minolta.

Øker totalmarkedsprognosen

Statistikken over førstegangsregistrerte varebiler i januar og februar fra Opplysningsutvalget for Veitrafikken var nok både svært hyggelig og motiverende lesing for den norske Volkswagenorganisasjonen. Etter årets to første måneder lå Transporter på topp med totalt 505 registrerte biler hvilket er nær dobbelt så mange som i samme periode i fjor. Ikke nok med det. På en like klar andreplass finner man Caddy med 498 registrerte biler som er en økning på nær 50 prosent. Med et fortsatt godt salg også av Touran varebil (nr. 7 på statistikken for januar og februar) økte Volkswagen sin markedsandel i denne perioden fra snaue 23 prosent i fjor til over 30 prosent i år. Importøren har imidlertid liten tro på at denne høye markedsandelen vil vedvare, men at Volkswagen vil stabilisere seg godt over Toyota er man likevel sikker på.

Totalmarkedet for varebiler under 3,5 tonn har forøvrig i samme periode økt med over 15 prosent sammenlignet med 2008. Det betyr at flere av importørene nå justerer sine prognoser for inneværende år. Harald A. Møller forventer nå at det vil ende på ca. 27.500 varebiler, hvilket er ti prosent høyere enn først antatt. Selv om dette er betydelig færre enn hva som ble solgt under ekstremperioden fra 2005 til 2008 vil likevel 2010 - ut i fra et historisk perspektiv - kunne karakteriseres som et normalår. Likevel fremholder Paul Hegna, direktør for informasjon, miljø og samfunnsansvar i Harald A. Møller, at antallet er for lavt til å kunne få skiftet ut den gamle bilparken så fort som man burde ha gjort, ut fra både et sikkerhets- og miljømessig perspektiv. Da burde totalvolumet ha vært mellom 30.000 og 35.000 varebiler, mener Hegna.

Flere spesialiserte forhandlere

Hva skyldes så fremgangen? Foruten svært gode produkter skal nok både import-, salgs- og ettermarkedsorganisasjonene ta sin del av æren for det. Gjennom en årrekke har forhandlerutvikling og ikke minst -spesialisering stått sentralt i Volkswagens norske nyttekjøretøyorganisasjon. Den består i dag av seks spesialiserte nyttekjøretøyforhandlere. Foruten å ha selgere, kundemottakere og mekanikere som utelukkende arbeider med nyttekjøretøy, har disse forhandlerne et dedikert område i salgshallen, eget oppsett for demo- og utstillingsbiler og tilpassede arbeidsprosesser. For tiden vurderes det om ytterligere seks forhandlere skal inn i denne kategorien.

I tillegg finnes det nå tre nyttekjøretøysentre og ytterligere to vurderes. Hos disse er nyttekjøretøyvirksomheten fullstendig adskilt fra personbil; egen inngang, egen nyttekjøretøyorganisasjon, egen salgshall og eget verksted. Totalt vil de spesialiserte forhandlerne og nyttekjøretøysentrene stå for opptil 50 prosent av salget i Norge.

Kraftig økning av 4Motion-salget

Stadig flere av Volkswagens person- og varebilkjøpere velger å utstyre bilen med allhjulsdriftsystemet 4Motion. For den minste varebilen Caddy har eksempelvis andelen økt fra drøyt 23 prosent i fjor til nær 46 prosent så langt i år. En av årsakene til det er at den populære Caddy Maxi først ble introdusert med dette systemet på tampen av fjoråret. Den større Transportermodellen har alltid hatt en høy andel 4Motion, men har likevel økt fra drøye 61 prosent i fjor til nær 68 prosent så langt i år.

Siste generasjon Haldex på alle

Som tidligere omtalt har Transporter nylig gjennomgått en omfattende midtlivsoppgradering. En av nyhetene er at 4Motionsystemet også på denne modellen nå benytter siste generasjon Haldex. 4Motionsystemet som benytter denne koblingen ble introdusert på ordinære Caddymodeller i fjor, og nylig også på den lengre Caddy Maxi.

I motsetning til tidligere Haldexgenerasjoner og konkurrerende viskokoblinger som blir låst ved å registrere hastighetsforskjeller på for- og bakhjul, er Haldex 4 styrt elektronisk. Systemet står dessuten under et konstant overtrykk som gir en betydelig raskere og riktigere respons. I tillegg fordeler systemet ca 10 prosent av kreftene konstant til bakhjulene hvilket fullstendig eliminerer det tidligere problemet med hjulspinn foran før bakhjulene tok tak.

DSG og 4Motion: perfekt, men kostbar kombinasjon

Man skal ikke ha sittet lenge i førersetet på nye Transporter før man fullstendig har glemt at det er en varebil man i realiteten kjører. Både det oppgraderte interiøret, sittekomforten, fjæringen (selv med bil uten last) og kjøreegenskapene er tilnærmet som en personbil. Og ikke minst er den nye common rail motoren langt mer stillegående enn de tidligere pumpe/dyse-motorene.

Den nye 2-liters motoren kommer med effekter på 84, 102, 140 og 180 hk, og har momentkurver som både gir bedre kjørbarhet og lavere vibrasjoner. Den tilfredsstiller allerede de kommende Euro 5-kravene for denne biltypen (må ikke forveksles med Euro 5 for lastebil som mange vet allerede er blitt innført). Den nye motoren er også svært drivstofføkonomisk, hvor importøren opererer med reelle forbrukstall ved blandet kjøring på 0,83 liter på 140 hk motoren og 0,88 for 180 hk.

Disse to motorene kan kombineres med 4Motion, men dessverre er det bare den største som i tillegg kan kombineres med det automatiserte girskiftsystemet DSG. Dette er for mange en ren drømmekombinasjon, og med en startpris på over 400.000 kroner vil det nok forbli det for de aller fleste. På ordinære tohjulsdrevne Transportere tilbys den nye 7-trinns DSG til 140 hesteren, og det er bare å håpe at det er et tidsspørsmål før dette også kan tilbys Transporter med drift på alle fire.

I likhet med forrige modell kan også nye Transporter utstyres med en offroadpakke der understellet er hevet 30 mm. Den består også av en beskyttelsesplate under drivverket, solide kanalbeskyttere (som ikke bar er til pynt) og en mekanisk differensialsperre.

Tror Caddy blir landets mest solgte varebil i år

Caddy har lenge vært en av landets aller mest populære varebiler, og for inneværende år har nyttekjøretøyavdelingen i Harald A. Møller stor tro at den vil gå helt til topps. Årsaken til den voksende populariteten er flere. Dels fordi det er en klar trend mot å velge riktigere bilstørrelse basert på reelt behov, fremfor å kjøpe på ren rutine og velge en større modell fordi dette var «standard» - slik tilfellet var bare for noen få år siden. Med den større Caddy Maxi ble muligheten for å optimalisere størrelsen enda bedre. Men også fordi miljøbevisstheten spiller en stadig viktigere rolle. Mindre biler har lavere utslipp enn større, og i tillegg kan den som nevnt også leveres som BlueMotion. Finanskrisen har også bidratt til at mange ønsker biler med lavest mulig kostnader. Sist, men ikke minst, har 4Motion hatt svært mye å si for populariteten. Som kjent finnes det svært få biler i dette segmentet som tilbys med et 4x4-system til en gunstig pris. Inntil nylig kunne Volkswagen kun tilby 4Motion på ordinær Caddy, men som kjent ble også den større Caddy Maxi lansert med dette for ikke lenge siden.

Mye å se frem til

Selv om dagens Caddy ble lansert tilbake i 2003 er den forstsatt en av de mest komfortable bilene i sin klasse. Senere i år lanseres en ny versjon som blant annet vil være utstyrt med en ny 1,6-liters common rail motor. Den vil utvilsomt gjøre underverker med lydbildet - selv om det langt fra er noe plagsomt i dag. Samtidig vil Caddy få en tradisjonell «face lift» som garantert vil inkludere den nye unisone Volkswagengrillen som vi etter hvert kjenner så godt. Ved å ta en titt på nye Touran som ble presentert på Genève-utstillingen for ikke lenge siden får man en klar indikasjon på hvordan fronten av også nye Caddy vil bli seende ut.

Men det er ikke bare nye Caddy som både kunder og salgsorganisasjon kan se frem til. I oktober lanseres Amarok på det norske markedet og den vil garantert ta en stor jafs av pickupmarkedet. At 2010 blir et godt år for Volkswagen er nok hevet over enhver tvil.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!