23948sdkhjf

Volvo Trucks lanserer videreutviklet hybrid: Finanskrisen forsinker produksjonsstarten

Finanskrisen forsinker produksjonsstartenVolvo Trucks har lansert en videreutviklet versjon av sin første hybridrenovasjonsbil som nå blir testet ut av Veolia Environmental Services i sentrale London....

Finanskrisen forsinker produksjonsstarten

Volvo Trucks har lansert en videreutviklet versjon av sin første hybridrenovasjonsbil som nå blir testet ut av Veolia Environmental Services i sentrale London. Serieproduksjon av hybrider vil imidlertid tidligst starte i 2012, noe som er litt senere enn den opprinnelige planen. Forsinkelsen skyldes den globale finanskrisen som har påvirket både Volvos produktutvikling og kundenes investeringsvilje.

Opp til 30 prosent lavere drivstofforbruk, lave utslipp og et lavt lydnivå gjør hybriden til et meget interessant valg, sier Rob Stubbs, direktør for bilparken hos Veolia, Storbritannias ledende operatør av renovasjonstjenester.

Den nye renovasjonsbilen er en oppgradert versjon av de felttestbilene som har kjørt i Stockholm og Göteborg i de siste 18 månedene. Akkurat som disse, er den nye renovasjonsbilen en såkalt parallellhybrid. Det innebærer at den har to separate drivlinjer, én for diesel og én for el, som kan brukes hver for seg eller sammen. Fordelen med dette er at de ulike kraftkildene kan utnyttes der det er mest drivstoffeffektivt - elmotoren ved lave turtall og dieselmotoren ved høye.

- Grunnkonseptet er det samme, men alle komponenter og all programvare er oppgradert, sier Fredrik Bohlin, resultatansvarlig for hybrider hos Volvo Trucks. - Utviklingen går ekstremt raskt, og teknologien i vårt nyeste testkjøretøy er meget nær en produksjonsferdig løsning, legger han til.

Den nye renovasjonsbilen har elektrisk servostyring, helt nytt styringssystem og et forfinet batterisystem for å optimere batteriets ytelse. Lasting og søppelkomprimering skjer helt elektrisk med hjelp av en plug-in-kompaktor, som lades via strømnettet. Også batteriet er nytt med forbedret pålitelighet og økt levetid.

I følge Fredrik Bohlin vil en begrenset serieproduksjon av hybrider starte tidligst i 2012, noe som er litt senere enn den opprinnelige planen. Forsinkelsen skyldes den globale finanskrisen som har påvirket både Volvos produktutvikling og kundenes investeringsvilje.

Erfaring leder til optimerte løsninger

De pågående felttestene har gitt Volvo Trucks ingeniører viktige erfaringer, som kan utnyttes under utviklingen av den nye renovasjonsbilen. Å få to drivlinjer til å fungere sammen har vist seg å være en balansegang.

- Om man for eksempel vil minimere drivstofforbruket, kan man bruke eldriften så mye som mulig. Imidlertid reduserer dette batteriets levetid. Så for å få en optimal løsning må mange ulike egenskaper veies mot hverandre, sier Bohlin. Alt handler om å tilfredsstille høye krav til ytelse, livslengde, drivstofforbruk og kjørbarhet.

Forbruket reduseres ytterligere

Volvos resultat fra samtlige felttestbiler bekrefter den reduksjonen på 30 prosent drivstoff og CO2-utslipp, som ble spådd da testene startet i 2008. Renovasjons- og gjenvinningsselskapet Renova i Göteborg er et av selskapene som har testet Volvos hybridrenovasjonsbil og de kan rapportere en enda større reduksjon.

- Hybriden har oppfylt våre forventninger, og sjåførene er meget fornøyde, sier Lars Thulin, utviklingssjef for kjøretøy hos Renova. Eldriften gir et høyt dreiememont fra start, et lavt lydnivå og utslippsfri lasting og komprimering. Når det gjelder drivstofforbruket og klimapåvirkningen, så viser våre målinger til og med bedre resultat enn ventet. Vi har oppnådd reduksjoner på hele 35 prosent. På et år så sparte vi 5.250 liter drivstoff sammenlignet med en vanlig dieselmotor, og da kjører vi bare med ett skift.

Den renovasjonsbilen som nå leveres til London, er forøvrig ikke den første Volvo-hybriden i London. Seks Volvo hybridbusser har operert i Londons gater siden i sommer.

- Det innebærer at vi allerede har en kunnskapsrik og motivert serviceorganisasjon på plass, med den spesifikke tekniske kompetanse som kreves for å vedlikeholde våre hybridkjøretøy, sier Fredrik Bohlin avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062