23948sdkhjf

Første prøvekjøring av nye Mercedes-Benz Actros: Oversteg alle forventninger

Oversteg alle forventningerEtter at europeisk fagpresse overvar den første statiske visningen av nye Mercedes-Benz Actros i Brussel juni konkluderte vi med at den nye lastebilen ga et imponerende førs...

Oversteg alle forventninger

Etter at europeisk fagpresse overvar den første statiske visningen av nye Mercedes-Benz Actros i Brussel juni konkluderte vi med at den nye lastebilen ga et imponerende førsteinntrykk. Etter et par dager bak rattet i nye Actros er den nye konklusjonen at de skyhøye forventningene ikke bare ble innfridd, men sogar oversteget.

Henning Ivarson

Alt tyder på at Mercedes-Benz har tatt samme kvantesprang som da første generasjon Actros overtok for SK i 1996. «Aldri har vi opplevd å finne oss så raskt til rette i en ny lastebil enn hva som var tilfelle med Mercedes-Benz Actros. I førerhuset er alt oversiktlig og praktisk tilrettelagt for sjåføren. Bileieren kan på sin side se frem til langt lavere livslengdekostnader enn hva som var tilfelle med forgjengeren», skrev vi den gang. Selv om både Mercedes-Benz og de andre lastebilprodusentene i mellomtiden har fornyet modellutvalget en rekke ganger kan utsagnet med trygghet gjentas nå. Og det til tross for at dagens Actros - som fortsatt skal selges parallelt med den nye - langt fra har gått ut på dato og fremdeles oppfattes som høyst oppegående og attraktiv.

Personbilstandard i førerhuset

Etter presseintroduksjonen av nye Actros i Brussel i juni og publikumspremieren som den norske importøren klarte å få lagt til Transport 2011 i begynnelsen av september, var forventningene blant norske journalister store da vi få dager etter messen på Lillestrøm satte oss på flyet til München for å prøvekjøre de nye lastebilene. Som tidligere meldt er det landeveismodellene som lanseres først, og på et logistikksenter i tilknytning til flyplassen ble vi møtt av en stor park av typiske europaløsninger; semitrailere med 40 tonns totalvekt. Kun 2-akslede trekkvogner, men alle effektnivåer på den nye 12,8-liters motoren var representert, i tillegg til de fleste variantene av de helt nye førerhusene. Programmet består foreløpig av det 2,3 meter brede ClassicSpace som enten kan leveres med en 17 cm høy motortunnel og 159 cm innvendig ståhøyde eller med flatt gulv og 164 cm ståhøyde. Neste trinn er StreamSpace. Også dette i 2,3 meters bredde, med eller uten tunnel og med innvendig ståhøyde på respektive 184 og 197 cm. Dette kan også leveres i 2,5 meters bredde uten tunnel. Nest øverst på stigen ligger BigSpace som kun leveres i bred utgave og med flatt gulv. Med sine 199 cm innvendig høyde er dette det som ligger nærmest det største førerhuset på dagens Actrosmodell. Det nye top-of-the line førerhuset har benevnelsen GigaSpace. Det har en innvendig høyde på 213 cm og har et innvendig volum som er nær én kbm større enn dagens MegaSpace.

Alle førerhusvariantene har identisk utforming av førerplass og samme høye kvalitetsstandard på innredningen hvor man blant annet kan velge mellom fire helt nye førerstoler. Det er også blitt tatt frem tre nye passasjerstoler i tillegg til at alle brede førerhusvarianter også kan leveres med en SoloStar-innredning med liten hjørnesofa på passasjersiden som gir maksimal komfort ved hvile.

Førerhusene fremstår som svært påkostede og med en tilnærmet personbilstandard på interiøret. Det er bare å la seg imponere. I tillegg til det rent estetiske er det også blitt lagt stor vekt på komfort og ikke minst ergonomi. Eksempelvis er låsen for rattreguleringen nå blitt flyttet ned til en pedal som gjør at man kan justere rattet fra en naturlig sitteposisjon. Det er utstyrt med multifunksjonsbrytere som standard og med disse bestemmer man blant annet hvilken informasjon man ønsker vist i det store senterdisplayet, betjening av radio, telefon samt cruise control.

Lavt støynivå

Nye Actros startes og stoppes ved å trykke på en knapp rett ved siden av der «nøkkelen» stikkes inn i dashbordet. Som option kan den leveres i en multifunksjonell utgave utstyrt med et lite display hvor man kan kontrollere og få status på en rekke av bilens systemer allerede før man setter seg inn i den. Innvendig kan den benyttes til fjernstyring av blant annet radio, varmeanlegg, lys, takluke, etc.

Vi startet med et smalt StreamSpaceførerhus, men fikk langt fra noen klaustrofobiske følelser av den grunn. Etter å ha svingt ut fra logistikksenteret i München med kurs vestover mot Ulm tok det ikke mange minuttene før vi inntok en svært avslappet kjørestilling. Her var det bare å konsentrere seg om trafikken og overlate teknikken til elektronikken for å si det slik. Active Brake Assist 2 er benevnelsen på produsentens cruise control som også tilpasser farten til forankjørende. I displayet blir man orientert om både avstanden til forankjørende og farten den holder og stopper om nødvendig kjøretøyet helt dersom man kommer opp i farlige situasjoner. Systemet detekterer også mye trafikanter og stillestående objekter. Det er naturligvis også koblet opp mot lastebilens kraftige motorbrems med effekt opp mot 400 kW eller den enda kraftigere vannretarderen som tilbys som option slik at programmert hastighet også holdes i nedoverbakker.

Ved utkoblet cruise control kunne imidlertid betjeningen av motorbrems/retarder ha vært litt enklere. I stedet for eksempelvis «Scaniavarianten» hvor man bare gir bremsepedalen et lite trykk for å bestemme ønsket hastighet nedover, må man på Actros først sette retarderspaken i første trinn og deretter trykke på «set»-knappen på rattet.

En av de største positive overraskelsene var det svært lave lydnivået fra den nye 12,8-liters rekkesekseren. Den tilbys med effekter fra 421 til 510 hk og maksimalt dreiemoment oppnås allerede ved 1.100 omdreininger. Motoren imøtekommer det kommende Euro 6-kravet, og med unntak av effektnivået på 476 hk kan de øvrige også leveres i Euro 5-utførelse. Rett etter introduksjonen i juni ble det gjennomført en 10.000 km lang forbrukstest fra Rotterdam til Stettin hvor dagens Actros 1844 i Euro 5-utførelse hadde et snittforbruk på 2,71 liter pr. mil, mens en ny 1845 med Euro 5-motor hadde et forbruk som lå 7,6 prosent lavere og en ny i Euro 6-utførelse lå 4,5 prosent lavere. Forbrukstallene indikerer klart om kjøring med 40 tonns semier på flat kontinental motorvei og ligger langt unna det lastebilene vil bruke med 10 tonn høyere totalvekt i norsk topografi. Den prosentvise reduksjonen på den nye motoren er imidlertid vel verd å merke seg.

Det automatiserte girskiftsystemet PowerShift er standard, men betjenes nå av en hendel på høyre side av rattstammen. Det har blitt modifisert og forbedret på flere områder, blant annet tilbys det flere girprogram og ikke minst fortas girskiftene betydelig raskere enn på dagens Actros.

En annen ting vi raskt konstaterte var at Eco-Roll-funksjonen på nye Actros aktiveres betydelig hyppigere en hva som er tilfelle med dagens modell. Nesten like umerkelig som Eco-Roll frikobler drivlinjen, kobles den inn igjen ved at man så vidt hører den automatiske mellomgassen, uten noen form for rykk.

Økt stabilitet med stivere og bredere ramme

Som gammel stridsvognsoffiser kriblet det litt ekstra da vi på tampen av arrangementet svingte inn på tidligere Truppenübungsplatz Münsingen som inntil få år tilbake hadde vært benyttet som øvingsområde for panseravdelinger, men med historiske røtter tilbake til 1800-tallet og det opprinnelige XIII Kgl. Württembergischen Armeekorps. Her var det duket for slalomkjøring og kraftige filskift i relativt høye hastigheter på en lukket bane. Og ved først å kjøre øvelsene med dagens Actros og deretter umiddelbart hoppe over i den nye, kunne enhver merke resultatet av den nye rammekonstruksjonen som både er bredere og stivere. Det var som å kjøre på skinner og ikke en eneste gang var det behov for noe ekstra korrigering med rattet. Nesten like imponerende var kjøringen på banepartiet med ekstremt ujevnt underlag. Heller ikke da var det behov for å korrigere nevneverdig med rattet. Det lover godt for kjøring på norske veier med telehiv og andre ulumskheter.

Vedlikeholdsintervaller opp til 130.000 km

Inntrykkene vi sitter igjen med etter første prøvekjøring av nye Actros er at den er en svært attraktiv arbeidsplass for sjåføren; elegant, komfortabel, praktisk og ikke minst bidrar alle sikkerhetssystemene til å gjøre den svært sikker. Foruten å ha fornøyde sjåfører vil bileieren på sin side også verdsette reduksjonen av driftskostnader i form av blant annet lange vedlikeholdsintervaller og lavere drivstofforbruk.

På kontinentet har flåtestyringssystemet FleetBoard vært på markedet i 10 år og benyttes av 2.000 kunder med til sammen 85.000 biler. Her i landet har Actros blitt levert med Fleetboad-hardware som standard et års tid. Alle nye brukere tilbys gratis bruk i fire måneder. Ønsker man videre bruk tegnes det abonnement pr. bil. Systemet kan bidra til å øke vedlikeholdsintervallene opp til hele 130.000 kilometer i tillegg til at grundige analyser av sjåførenes kjørestil kan bidra til at drivstofforbruket reduseres 5 til 15 prosent.

Ordinær serieproduksjon av nye Actrosmodellene startet opp 30. september, men det vil ikke komme noen ordinære kundebiler til Norge i inneværende år. Som tidligere meldt vil ikke det nye programmet være komplett før i 2013, og frem til da vil dagens modellutvalg bli tilbudt parallelt.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063