23948sdkhjf

Første pickup med 5 stjerner i kollisjonstest

Nye Ford Ranger har laget bilhistorie ved å bli den første pickup noensinne som har oppnådd de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs kollisjonstestprotokoll.Euro NCAP ble etablert i 1997 og støttes av en...

Nye Ford Ranger har laget bilhistorie ved å bli den første pickup noensinne som har oppnådd de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs kollisjonstestprotokoll.

Euro NCAP ble etablert i 1997 og støttes av en rekke lands regjeringer, forsikringsselskaper og forbruker- og motororganisasjoner, og er den største og mest respekterte uavhengige autoritet når det gjelder kollisjonstesting i Europa.

Ifølge Ford Motor Norge oppnådde Ranger 89 poeng for generell sikkerhet - det høyeste som er oppnådd av en pickup og ett av de høyeste poengtallene som er registrert av Euro NCAP uavhengig av kjøretøytype. I tillegg fikk Ranger 81 poeng for fotgjengerbeskyttelse - som er det høyeste tallet Euro NCAP noensinne har tildelt et kjøretøy i denne disiplinen.

Avansert sikkerhetsbeskyttelse

Rangers avanserte sikkerhetsbeskyttelse begynner med en forsterket fører- og passasjerkabin som gjennomgående benytter høystyrkestål. Ved å bruke et stort antall belastningsbaner foran, på siden og bak på kjøretøyet styres kollisjonsenergien vekk fra dem som er i pickupen og gir dermed en høyere grad av beskyttelse i en kollisjon. Denne strukturen, sammen med en ny stigeramme, ble optimalisert for å styre kollisjonsenergien i et variert antall kollisjonssituasjoner for å gi optimal beskyttelse for alle i bilen.

Konstruktørene brukte også avanserte datamodelleringer for å kunne gjennomføre over 9.000 fullskala kollisjonssimuleringer i den virtuelle verden før de første prototypene ble utsatt for 110 fysiske kollisjonstester.

- På nye Ranger gjennomførte vi flere kollisjonssimuleringer enn i noe tidligere utviklingsprogram for å sikre at alle deler av kjøretøyet var sikkerhetsoptimalisert. Dette ble støttet av et omfattende antall fysiske kollisjonstester, og sluttresultatet er i verdensklasse, sier Adam Frost, en av Ranger-prosjektets sjefsingeniører.

Sidekollisjonsgardiner er for første gang standard på samtlige Ranger-modeller i Europa og gir en beskyttende pute for hodene til dem som sitter i bilen ved et sammenstøt fra siden. Gardinene er konstruert for å beskytte begge seteradene i Double Cab og Super Cab ved å dekke den øvre strukturen og glass fra A-stolpen til den bakre delen av passasjerrommet.

Nye sidekollisjonsputer beskytter overkroppen til dem som sitter i forsetene ved et sammenstøt fra siden, og underbygges av kollisjonsputene foran fører og forsetepassasjer. En egen kollisjonspute for sjåførens knær er også standard gjennom hele serien.

Andre sikkerhetsteknologier inkluderer 3-punkts bilbelter ved alle sitteplasser, med forhåndsstramming og belastningsbegrensere for forsetene og Ford BeltMinder, som minner dem som sitter i forsetene om å spenne fast bilbeltet.

Utvidet fotgjengerbeskyttelse

I tillegg til omtanken for dem som er inne i bilen, har Ranger det nyeste utstyret for fotgjengerbeskyttelse. Teknologier som kommer fra et globalt Ford forskningsprosjekt om fotgjengervennlig kjøretøykonstruksjon er for første gang tatt i bruk på en pickup. Dette inkluderer en struktur under motorpanseret som reduserer faren for å påføre fotgjengeren hodeskader ved et sammenstøt, og fotgjengervennlig støtfanger med energiabsorberende materialer.

Innovativ aktiv sikkerhet og sjåførassistanseteknologier

Nye Ranger bruker også innovativ aktiv sikkerhet og sjåførassistanseteknologier som hjelper sjåføren til å unngå ulykker. Et standard nøkkelutstyr er Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP) som bruker avanserte sensorer for konstant å overvåke kjøretøyets oppførsel og bidra til stabilitet og kontroll.

Trailer Sway Control-systemet overvåker kombinasjonen trekkbil og tilhenger for å oppdage tendenser til kast og dermed ta i bruk bremser som mottiltak for å redusere effektene. Adaptive Load Control gir ytterligere stabilitetshjelp for sjåfører som kjører med tunge lass.

Ved kjøring i nedoverbakker sørger Hill Descent Control for at bremsene brukes for å kontrollere at kjøretøyet holder en forhåndsinnstilt hastighet. Og når det stoppes i en bratt bakke vil Hill Launch Assist hjelpe sjåføren til en effektiv bakkestart uten at bilen kryper bakover, selv ikke med maks vekt i bilen.

Nye Ford Ranger vil være tilgjengelig i Norge i løpet av første kvartal 2012.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094