Posten Norge først ute i hele Europa

Posten Norge er Fords og Azure Dynamics´ første kunde i hele Europa som har valgt å satse på Ford Transit Connect Electric. I første omgang har Posten gått til anskaffelse av 20 biler, men da kontrakten med RøhneSelmer ble signert på Østlandsterminalen uttrykte konsernsjef Dag Mejdell stor optimisme og sa at han håpet at prøveprosjektet vil resulterte i mange flere.

Bilen som ble vist på i forbindelse med kontraktsinngåelsen var en 5-seters utprøvingsmodell. De første varebilene skal leveres i mai/juni og skal benyttes i Postens region Øst og Vest. Foto: Henning Ivarson

Posten Norge har allerede et stort antall dieseldrevne Transit Connect i stallen og deres gode erfaringer med både bilene og den norske Fordorganisasjonen har utvilsomt vært en medvirkende faktor at konsernet var så raskt ute med å bestille den elektriske utgaven. Modellen er utviklet i nært samarbeid med det kanadiske selskapet Azure Dynamics, en ledene leverandør av elektriske og hybride drivlinjer til nyttekjøretøyer. Selskapet har utviklet i alt 50 forskjellige drivlinjeløsninger og har i en rekke år levert slike til blant annet deler av Fords amerikanske nyttekjøretøyprogram. Azure Dynamics har til nå vært representert flere steder i USA og Canada, men i forbindelse med Europasatsingen har selskapet nylig også etablert seg i England. Selskapet anser forøvrig Norge som det ledende europeiske markedet for elbiler.

Rekkevidde på 130 kilometer

Ford Transit Connect Electric har blitt omtalt en rekke ganger tidligere i Logistikk & Ledelse, men vi gjentar kort at Litium-ion batteriene (16 moduler/192 celler) er plassert mellom rammevangene og stjeler derfor ikke plass fra det 3,7 kbm store varerommet som dermed er identisk med dieselversjonen.

Batteriene gir bilen en aksjonsradius på 130 kilometer når nyttelasten på 500 kilo utnyttes fullt ut. Litium-ion batterier er ikke følsomme for lave temperaturer og bilen er blitt testet ut i Canada helt ned i minus 40 grader. Transit Connect Electric kan lades ved å benytte vanlig 220/240 volt stikkontakt og ladetiden er ca. åtte timer.

Elektromotoren er svært kraftig. Den yter 99,3 kW, tilsvarende 135 hk, og gjør at bilen enkelt holder følge med annen trafikk - også i oppoverbakker som har vært et generelt problem for mange andre elbiler. Transit Connect Electric har forøvrig en toppfart på 120 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 12 sekunder.

Utseendemessig vil det stort sett bare være ladekontakten og EL-bokstavene i registreringsskiltet som skiller den elektriske versjonen fra en dieseldrevet Transit Connect. Også rent utstyrsmessig er den elektriske versjonen fullt på høyde med sine brødre med forbrenningsmotor. Både antiskrens og traction control er standard og på komfortsiden kan nevnes at den er utstyrt med både servostyring, elektriske vinduer og klimaanlegg. Innvendig vil man imidlertid se at turtelleren er blitt erstattet av et instrument som viser gjenværende kjørelengde.

Gir sjåføren stor kjøreglede

Etter avdukingen av den første Ford Transit Connect Electric med Postens velkjente røde dekor fikk vi anledning til en liten prøvetur.

Og la det være sagt med en gang; glem alle forestillinger du eventuelt har hatt om at elbiler er trege og kjedelige å kjøre. Førsteinntrykket vårt var nesten at bilen er overmotorisert, men så får vi da også høre at Ford og Azure vurderer å ta frem en variant med en effekt tilsvarende en dieselmotor på 75 hk eller så. Det vil være tilstrekkelig for en rekke brukere og vil naturligvis også bidra en god del i økt kjørelengde. Men du verden så rask, behagelig og ikke minst så morsom den var å kjøre. I motsetning til enkelte andre elbiler er det enkelt å finmanøvrere Transit Connect Electric som oppfattes som svært presis ved krypkjøring.

Med en pris tett oppunder 400.000 kroner er den elektriske varianten betydelig dyrene i anskaffelse enn en tilsvarende med dieselutgave.

Per Netland, salgsdirektør Nyttekjøretøy/Næringssalg i Ford Motor Norge, presiserer imidlertid at man da må huske på at bileieren samtidig har kjøpt rundt 80 prosent av «drivstoffkostnadene» i 10 år fremover. Bilene til Posten blir leaset og det er nok en slik finansieringsform som vil være mest vanlig for andre kunder.

Leveres av RøhneSelmer

Ford Transit Connect Electric produseres i Tyrkia, og herfra skipes såkalte «Gliderenheter» - komplette biler bortsett fra drivverket - til Azure Dynamics produksjonsanlegg i England for sluttmontering. De ferdige bilene blir solgt av Azure Dynamics gjennom et spesielt opprettet nettverk av forhandlere.

RøhneSelmer er svært stolt over å kunne presentere seg som Europas første godkjente forhandler av Transit Connect Electric. Daglig leder Christian August Røhne Selmer opplyser at de har over 11 års erfaring med elektriske biler, blant annet Think. Selskapet er etablert flere steder i Osloområdet og på Kokstad utenfor Bergen og har som mål å selge 300 Transit Connect Electric i år. I kjølvannet av Posten har flere kunder allerede meldt sin interesse for bilen. Det gjelder både vaktselskaper og selskaper med større flåter av mindre servicebiler.

Skal redusere CO2-utslippet med 30 prosent innen 2015

Anskaffelsen av elektriske biler er en del av et stort miljøprosjekt til Posten Norge som har som mål å redusere CO2-utslippet med 30 prosent innen 2015. I praksis betyr det en årlig reduksjon på 150.000 tonn CO2, tilsvarende 370.000 turer med lastebil mellom Trondheim og Oslo.

Med 10.000 kjøretøyer er Posten Norge landets største transportør. Derfor er det helt naturlig å ta ansvar, sier konsernsjef Dag Mejdell. - Etter å ha kartlagt utslipp fra alle deler av virksomheten har vi lagt en detaljert plan for hvordan vi kan kutte mer enn 150.000 tonn CO2 årlig.

International Post Corporation (IPC) vedtok i 2008 at bransjen skulle redusere sine samlede CO2-utslipp med 20 prosent innen 2020. Med sitt mål om 30 prosent kutt innen 2015 har altså Posten Norge høyere ambisjoner og samtidig et mål å være nummer 1 på IPCs miljøranking i 2015. I dag ligger konsernet som nummer 5 av 24.

Den desidert største andelen av Postens miljøutslipp er fra kjøretøy, og mer miljøvennlige slike er derfor blinket ut som det mest effektive enkelttiltaket. Målet er å redusere CO2-utslippene tilknyttet transport med 30 prosent innen 2015, tilsvarende 150.000 tonn CO2 årlig. Men siden 75 prosent av dagens utslipp genereres av Postens logistikkvirksomhet betyr nok tiltakene som rettes mot lastebiler langt mer enn hva som gjøres med Postens mindre varebiler. Men alle monner drar, og Posten har lagt opp til å erstatte 1.300 biler som i dag går på fossilt drivstoff med elbiler frem til 2015.

Et annet viktig målområde er energiforbruk og CO2-utslipp fra bygg. Her er målet at energiforbruket skal reduseres med 15 prosent og at bruk av oljefyr skal reduseres med 60 prosent innen 2015. I så måte trekker Mejdell frem Østlandsterminalen som ble åpnet i fjor. Dette er den største arbeidsplassen i fastlands-Norge som er sertifisert som miljøfyrtårn, og har blant annet 90 grunnvarmebrønner som dekker mer enn 60 prosent av terminalens energibehov til oppvarming. Sammenlignet med tradisjonell oppvarming reduseres energiforbruket med 57 prosent, CO2-utslippene med 97 prosent og NOx-utslippene med 90 prosent.

Det tredje målområdet er restavfallshåndtering fra bygg hvor 91 prosent av avfallet skal sorteres innen 2015.

Omfattende miljøprofilering

Posten og Brings visjon er å arbeide målrettet for miljøeffektiv drift og en bærekraftig utvikling som bidrar til at de er verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern.

Allerede nå tilbys en klimanøytral pakke for den sterkt voksende netthandelen. Det betyr at Posten/Bring forplikter seg til å redusere egne utslipp og i tillegg kompensere for de resterende utslippene gjennom å kjøpe klimakvoter. Dette miljøregnskapet er dokumentert på Brings nettsider. Posten/Bring vil naturligvis også visualisere alle tiltakene som gjøres, og en omfattede profilering av både bygg, pakker og kjøretøyer en nå satt i gang hvor det eksempelvis klart vises «Huset har jordvarme», «Klimanøytral Servicepakke», «Dette er en el-bil», «Vi tanker biodiesel», «Miljøsertifisert sjåfør» etc.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!