World´s Strongest prøvekjørt

30 hestekrefter og 50 Newtonmeter mer enn Scania R730 betyr strengt tatt ingen ting. Allikevel er «alle» opptatt av at Volvo Trucks igjen kan tilby verdens sterkeste serieproduserte lastebil.

Tormod Magelssen

Den tok Transport 2011 med storm. Nå har vi vært i Sverige for den første prøvekjøringen. Volvo FH16 750, verdens sterkeste lastebil, har fått mye oppmerksomhet, og mer skal det bli. For når sant skal sies så er vi noen store «guttunger», enten vi er sjåfører, lastebileiere eller journalister. 30 hk og 50 Nm mer enn Scania R730 betyr strengt tatt ingen ting. Allikevel er alle opptatt av det.

Vi hadde håpet at denne prøvekjøringen skulle legges til Norge. Ikke fordi vi nødvendigvis ville gjort et stort nummer av akkurat det, men det hele hadde stemt litt bedre. Ikke minst fordi Norge er det største markedet for denne bilen. I skrivende stund er det lagt inn 97 bestillinger på FH16 750, av disse kommer 45 fra norske kunder.

Bratt, men lett

Selv om det ble jobbet for å få den første prøvekjøringen til Norge, skulle det ikke bli slik. Derimot foregikk den, nok en gang, på veiene mellom Göteborg og Jönköping. På RV40 befinner nemlig «Göteborgbacken» seg, en bratt bakke, men med motorveistandard og oppvarmede kjørefelt.

Volvo stilte fire vogntog til rådighet, hvorav tre var av den nye utgaven med 750 hesters motor, mens den fjerde var en FH 540 som ble brukt som sammenligning. De tre 750-hesterne var i form av en 25,25 meters kombinasjon på 60 tonn, et 24 meters tømmervogntog på 60 tonn, og en vanlig semikombinasjon på 40 tonn. 540-hesteren var også et modulvogntog på 25,25 meter og 60 tonn. I løpet av dagen fikk vi rikelig anledning til å prøvekjøre alle sammen.

3.550 Nm er brutalt

Hvordan er så de første kjøreinntrykkene av nye Volvo FH16 750? Tatt i betraktning at vi kjørte på veier av en meget god standard, der kjøreegenskapene til biler og sjåfører ikke akkurat ble satt på noen prøve, opplevde vi bilene som meget gode. Motorene imponerte selvsagt. 3.550 Nm er brutalt, det samme er 750 hk, selv om det vel er momentet som er viktig her, og ikke hestekreftene. Motorene opplevde vi også som svært stillegående, og koblet til I-Shift ble opplevelsen bak rattet bare megabra. Vi har sagt det før og vi sier det igjen; I-Shift er etter vår mening det beste automatiserte girsystemet på markedet i dag.

Man merket selvfølgelig en betydelig forskjell ved å gå direkte over fra et 60 tonns modulvogntog med motor på 750 hk og 3.550 Nm og over i et tilsvarende med 540 hk og 2.600 Nm, og vi forstår godt at mange norske kunder ønsker seg den sterkeste varianten.

Meningsløst - men du verden så gøy

Vi avsluttet kjøreseansen i Sverige med å kjøre «sportsbil» fra Ulricehamn tilbake til Volvo-fabrikken i Göteborg. Toakslet trekkvogn og aerodynamisk semitrailer med totalt 40 tonn var ingen stor utfordring for verdens sterkeste lastebil. Den gikk som et skudd for å si det rett ut, og vi hadde et par forbikjøringer av de andre deltagerne der det så ut som om de sto helt stille i bakkene. Meningsløst, men du verden så gøy!

25-årsjubileum for D16-motoren

I 1970 lanserte Volvo sin lastebilmodell F89, eller «Kraftpaketet» som den ble kalt. Den hadde en rekkesekser på 12 liter og med en effekt på 330 hk. I Volvos lastebilblad «På Väg» hadde daværende sjef for Volvos lastebilavdeling, Lars Malmros, blant annet følgende uttalelse på trykk: «Volvos inriktning är och kommer under överskådlig tid att förbli raka, överladdade 6-cylindriga dieselmotorer». Du verden så forutseende han var. Og allerede da F89 ble avduket i 1970, satte Volvo i gang jobben med å utvikle 16-liters motoren som skulle få premiere i Volvo F16 hele 17 år senere. Dermed er det duket for 25-årsjubileum for D16-motoren til neste år, og det er nettopp dette Volvo feirer med den nye modellen. Og selv om det er en viss forskjell på Volvo F16 med 465 hk og 2.015 Nm, og dagens FH16 750 med 750 hk og 3.550 Nm, er stripedesignet det samme - og begge var sterkest da de ble lansert.

Så mye sterkere er lastebilene blitt:

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!