Norgeslansering på Transport 2011

På et pressearrangement i Brussel i slutten av juni lanserte Mercedes-Benz de første modellene av helt nye Actros. Og at den er helt ny er det ingen tvil om; bortsett fra modellbenevnelsen er det bare bakakselen som er beholdt fra dagens modell. Produsenten selv utrykker det slik; «Kein Facelift, Kein Update, Kein Upgrade - Einfach ein komplett neuer Truck». Nye Actros får sin Norgespremiere under Transport 2011 som avholdes på Lillestrøm 8. - 10. september.

Hubertus Troska, sjef for Mercedes-Benz Trucks, var synlig stolt da ha presenterte nye Actros for over 500 fagpresse- og næringslivsjournalister i Brussel. Her ved siden av én av tre semitrailere som avsluttet en historisk kavalkade av produsentens langtransportmodeller opp gjennom tidene. De fraktet med seg henholdsvis en Mercedes-Benz S-klasse, en Mercedes-Benz SLS?AMG og drivstoffpumper som hver for seg skulle symbolisere kjerneverdiene i Actros; optimal komfort, kraft & kjøreegenskaper og drivstofføkonomi. Foto: Daimler

For det er jo nettopp slike deloppdateringer man stort sett har vært vant til fra lastebilprodusentene de siste årene og med påfølgende diskusjon i både bransjen og media om begrepet ny modell kunne forvares. Denne gang var det altså liten tvil om dette.

Som vanlig er det landeveismodellene som lanseres først, og frem til det komplette nye programmet er ferdig i 2013 vil dagens Actros bli tilbudt parallelt med den nye.

Rekkesekser fra 421 til 510 hk

Mens dagens Actros er utstyrt med V6- og V8-motorer er nye Actros utstyrt med en 6-sylindret rekkemotor. OM 471-motoren som benyttes i den nye generasjonen er en europeisk versjon av Daimlers "verdensmotor" som også benyttes av Freightliner i USA og av Fuso i Japan. Denne 13-literen imøtekommer allerede det kommende Euro 6-kravet og oppgis å ha et forbruk som er tre til fire prosent lavere enn dagens Actros. Den kommer med effekter på 421, 449, 476 og 510 hk, og med unntak av den nest sterkeste vil de øvrige også bli tilbudt i Euro 5-utførelse. Disse har på sin side et forbruk som ligger seks til syv prosent lavere enn dagens Actros. Det maksimale dreiemomentet kommer allerede ved 1.100 o/min spenner fra 2.100 til 2.500 Nm.

Til den nye motoren tilbys en vannretarder med en bremseeffekt på opp til 3.500 Nm/750 kW og som er både kraftige og lettere enn dagens. Også det automatiserte girskiftsystemet PowerShift er blitt forbedret, blant annet med både raskere girskift og at EcoRoll slår inn raskere.

I USA har Daimler og deres heleide motorprodusent Detroit Diesel allerede lansert en 15-liters versjon på den nye motorplattformen og en europeisk versjon av denne vil snart bli lansert for å gi Actros økte effekter.

Største europeiskproduserte lastebilførerhus

Utvendig strutter det nye førerhuset av kraft, maskulinitet og eleganse. Aldri før har et førerhus blitt testet ut grundigere i vindtunnel enn dette, og den aerodynamiske designen er en av hovedfaktorene til at forbruket ligger såpass mye lavere enn dagens Actrosmodell som nettopp er kjent for dette.

Bare til langtransport tilbys Actros med hele syv forskjellige førerhus, hvorav fem har lavt gulv. Foruten fire forskjellige takhøyder tilbys den med to forskjellige førerhusbredder på henholdsvis 2,3 og 2,5 meter. Programmet toppes av GigaSpace som med sin innvendige takhøyde på 2,13 meter har hele 920 liter - altså nær 1 kubikkmeter mer innvendig plass enn dagens MegaSpace. Det totale innvendige volumet på 11,6 kbm er ifølge produsenten europeisk rekord.

Innvendig er mange materialer og komponenter de samme som benyttes i personbilene til Mercedes-Benz. Det gjør at vi aldri tidligere har sett et lastebilførerhus med en tilsvarende finish. Instrumenteringen er helt ny og domineres av et stort sentraldisplay hvor man blant annet kan få tilbakemeldinger fra "Trainer Inside" som skal hjelpe sjåføren til å oppnå best mulig drivstofføkonomi. I det samme displayet kan man også få opp en rekke annen tilleggsinformasjon, og produsenten poengterer at det er lagt ned et stort arbeid i å gjøre menyene så logiske som mulig og at det dermed ikke lenger er så lett å "gå seg bort".

Nytt er også at girbetjening foregår ved hjelp av en spak på høyre side av rattstammen og at låsen for rattjustering betjenes med en pedal slik at man kan beholde normal sitteposisjon når rattet skal tilpasses.

Actros kan leveres som SoloStar der høyre passasjerstol er erstattet av det man best kan karakterisere som en liten hjørnesofa som gir sjåføren maksimal komfort ved hvile. Den er trukket langt bakover og gir stor gulvplass på passasjersiden for avkledning etc. Utstyrt med 3-punkts sikkerhetsbelte kan den også benyttes som ordinær passasjerstol under kjøring.

Over 1 milliard euro i utviklingskostnader

Alle dagens sikkerhetssystemer er naturligvis tilgjengelig på nye Actros og flere av disse har dessuten blitt forbedret. Den er også blitt utstyrt med enn ramme som både er stivere og bredere enn på dagens modell. Styringen skal også ha blitt mer presis og behovet for å kontrastyre er tilnærmet eliminert.

Dagens Actros ble lansert i 1996 og har senere vært gjennom flere oppgraderinger. Modellen er så langt solgt i over 700.000 eksemplarer hvilket har gjort den til Europas mest solgte lastebil.

Arbeidet med nye Actros har pågått i hele ti år og har kostet over 1 milliard euro. I følge produsenten har ingen annen lastebil gjennomgått grundigere tester enn denne. Det inkluderte blant annet 20 millioner kjørte kilometer på vei gjennom tre forskjellige vintertester og like mange sommertester, og totalt er den nye motoren blitt testet i benk og på vei som til sammen tilsvarer en kjørelengde på 60 millioner kilometer.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

2011_MB_Actros_2_3_4.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!