Helelektrisk varelevering slår an

Med Transit Connect Electric var Ford blant de første med å kunne levere en varebil som går på strøm. Sammen med Azure Dynamics har de utviklet en helelektrisk varebil som det er knyttet store forventinger til her hjemme.

Njål Hagen

De første Connect Electric kom til Norge allerede i sommer og så langt er det levert ut over 50 biler. 20 av dem til Posten Norge som var Ford og Azure Dynamics´ første kunde i hele Europa på denne modellen.

- Det som er spesielt hyggelig for oss som leverandør er hvor gjennomgående tilfredse kundene er med denne bilen. Her er det viktig å ha i mente at det dreier seg om et helt nytt bilkonsept, men kundene har vært raske med å innse fordelene med å kunne kjøre elektrisk i varelevering, sier Anders Gadsbøll, salgsdirektør RøhneSelmer. Selskapet har fem forhandlere som selger den elektriske versjonen av Connect og de skal til enhver tid ha 100 biler på lager. Dette for at kunden skal kunne få bilen ca en uke fra bestilling.

Lagerbilene er i modellutgaven Trend og har en pris ut til kunden ferdig registrert og klargjort på kr. 399.900. Varebilen leveres med garanti på fem års eller 100.000 kilometer. Mot ekstra betaling kan garantien utvides til åtte år eller 160.000 km.

- Vi håper å selge 300 Connect Electric neste år. Når vi dette målet vil det være veldig bra. Klarer vi 200 er det allikevel et akseptabelt antall, sier Anders Gadsbøll.

Stort marked

Norge er utpekt som et stort marked for varebilen. - Det må også nevnes hvilken drahjelp elektriske biler har fått i Norge som følge av myndighetenes tilrettelegging for miljøvennlig transport, fastslår Per Netland, salgsdirektør Nyttekjøretøy/Næringssalg hos Ford Motor Norge.

Her hjemme er det blant annet ingen importavgift på elektriske biler, brukerne kjører gratis i bomringer, tunneler og broer, det er lav årsavgift, de kan parkere gratis på offentlige parkeringsplasser og bilene kan kjøres i kollektivfeltet.

Dessuten er det for mange bedrifter viktig å markere at de tar miljøspørsmålet alvorlig, blant annet ved å velge elektrisk når de skal fornye bilparken sin. For enkelte kjøpere av transporttjenester er det også viktig å velge samarbeidspartner som kjører elektrisk.

Det han synes er ekstra positivt er den profesjonelle holdningen kundene har til det økonomiske aspektet.

- En elektrisk varebil er dyrere enn en dieseldrevet versjon, men de månedlige driftskostnadene på en elektrisk bil eller varebil er betydelig lavere, sier Netland.

8 til 10 timers ladetid

En fullastet elektrisk Transit Connect med to personer om bord har en rekkevidde på 130 km, og med standard ladestasjon på 10 ampere er ladetiden mellom 8 og 10 timer. I tillegg kan bilen leveres med en ladestasjon på 16 ampere, som senker ladetiden til mellom 6 og 8 timer.

I følge Azure Dynamics er batteriene spesielt utviklet for Connect. Batteriene skal etter ti år fortsatt ha 80 prosent kapasitet. Et regnestykke selskapet har satt opp viser at totalkostnaden ved elektrisk drift kontra diesel, er utlignet etter 4 til 5 år. Dette skyldes i hovedsak at den elektriske varebilen er vesentlig dyrere i innkjøp.

Connect Electric kan ta 510 kilo nyttelast og har et varerom på 3,7 kbm. Varerommet har en lengde på 176 cm, bredde på 136 cm og en takhøyde på 149 cm. Til standardutstyret hører air-conditioning, oppvarmet frontrute og sidespeil, oppvarmede seter, radio/CD med Bluetooth, blokkeringsfrie bremser og elektronisk stabilitetsprogram.

- Elektriske biler er et viktig satsingsområde for Ford Motor Company, og i tillegg til den elektriske varebilen vil Ford i nær framtid lansere både flere elektriske biler og hybridmodeller i det europeiske personbilprogrammet, avslutter Per Netland.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!