Senket skjæret og brøytet seg frem i Trysil

2010 var det fjerde året på rad at Scania ble landets største leverandør av lastebiler over 16 tonns totalvekt. Men det nytter ikke å sole seg i glansen av det - allerede i januar senket Norsk Scania skjæret og gjennomførte sammen med nære samarbeidspartnere et svært vellykket vinterarrangement for utvalgte kunder i Trysil.

Brøytning av flystripen til den lokale flyklubben var ett av mange forskjellige prøvekjøringstilbud Scanias kunder hadde i Trysil i januar. Foto: Henning Ivarson

Det er langt fra første gang at utvalgte Scaniakunder har blitt invitert til vinterkjøring på nyåret. Etter å ha vært støttespiller til vinterarrangementet som Dekk Partner har hatt på Golsfjellet i mange år besluttet imidlertid Norsk Scania i år å gjennomføre et arrangement helt i egen regi.

Totalt 160 av selskapets kunder ble invitert i små grupper til «Scania Winter» i Trysil hvor de i løpet av et døgn fikk rik anledning til å prøvekjøre biler og få faglig påfyll.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania opplyser at selskapet har stor tro på slike arrangementer. Transportutstyret blir stadig mer avansert og de mange spørsmålene de får fra kundene er et godt bevis på at det er et stort behov for informasjon om muligheter som finnes og hvorledes det skal utnyttes på best mulig måte.

Samtidig er Scania klar over at slike arrangementer stjeler kundenes tid og er derfor svært bevisst på at det ikke bare skal være en «sosial happening» men gi kundene en reell merverdi.

Samarbeidspartnerne Scania Finans, Michelin, VBG, Rodin & Co, Istrail, Mobildata, Tellefsdal, Snorre Signage og Profilforum spilte i så måte en viktig rolle.

I en stor konferansesal på Radisson Blue hadde disse selskapene bygget opp egne «stands» og etter foredragene var det satt av godt med tid til «messevandring» slik at de fikk presentert seg og sine produkter seg på en inngående måte.

Kjøring på vei, bane, i terreng og på flystripe

I likhet med den teoretiske biten på hotellet i Trysil var også den praktiske kjøringen godt organisert og tilrettelagt. Den hadde base på anlegget til NMK Trysil på Sæteråsen hvor Scania tilbød prøvekjøring av både landeveisbiler og anleggsbiler med forskjellige akselkonfigurasjoner, inkludert en i 6x6-utførelse som det er relativt lenge siden vi har prøvd på norsk jord. Den kunne prøves i en offroadløype som imidlertid var såpass godt brøytet at man relativt enkelt tok seg frem.

Litt avhengig av biltype kunne de andre prøves på vei, på en kupert og svingete bane til motorklubben og på den 800 meter lange stripen til Trysil Flyklubb rett ved siden. På denne var det anledning til å foreta bremsetester, prøve ut det elektroniske stabilitetssystemet til bilene og ikke minst få et innblikk i brøytebilsjåførens hverdag som både krever ekstra konsentrasjon og ikke minst evnen til å styre flere ting samtidig.

Vellykket debut

Siden dette var det første vinterarrangementet på lang tid som Norsk Scania har gjennomført i egen regi, innrømmet Lauvstad litt spøkefullt at Scania Winter også var en test for dem. Inntrykket vi sitter igjen med er at debuten var svært så vellykket. For de mange tilreisende er det relativt kort vei mellom Gardermoen og Trysil og legger man til serviceinnstillingen fra både de hotellansatte, NMK Trysil og den øvrige lokalbefolkningen vil det ikke forundre oss mye om det blir Scania Winter på samme sted også til neste år.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!