CO2-utslipp ned mot 173 g/km

Ford utstyrer nå Transit med en ny generasjon med drivstoffgjerrige Duratorq TDCi-motorer og utvider også utvalget av de miljøoptimaliserte ECOnetic-modellene. Samtidig er serviceintervallene utvidet til 50.000 km / 2 år hvilket ytterligere reduserer eierkostnadene.

Det nye motorprogrammet ble presentert på The Commercial Vehicle Show i Birmingham midten av april. Foto: Ford

Ifølge en forhåndsomtale fra Ford har den nye motoren common rail direkteinnsprøyting med høyere trykk, turbo med variabel geometri, et forbedret eksosresirkulering (EGR) og dieselpartikkelfilter (cDPF) for å innfri Euro 5 utslippskravet. I tillegg skal tiltak som ekstra motordyser og spesialdesignet luftekanal bidra til et redusert lydnivå.

Effektnivåene og egenskapene til den nye 2,2-liters motoren er ifølge produsenten nøye tilpasset kravene til de ulike drivverkkombinasjoner. Versjoner med forhjulsdrift vil være tilgjengelig med motoreffekter på 100, 125 og 140 hk. De bakhjulsdrevne modellene tilbys med 125 eller 155 hk, mens 4x4-versjonen får en motor på 125 hk.

Bortsett fra 140-hesteren betyr dette at alle effektnivåene er blitt økt sammenlignet med dagens utvalg. Minst like viktig er økningen i dreiemomentet som spenner fra 310 Nm for 100-hesteren til 385 Nm for 155-hesteren.

6-trinns girkasse blir nå standard på Transit og sammen med en lengre utveksling gir dette både mindre støy og lavere drivstofforbruk.

Transit vil forøvrig fortsatt kunne bli levert med dagens råsterke 3,2-liters motor på 200 hk/470 Nm som her i landet benyttes i enkelte store 3,5-tonns versjoner med skap. Nærmest som en ren showbil tilbys denne motoren nå også montert i en kort, forhjulsdrevet Transit med betegnelsen SuperSportVan (SSV).

ECOnetic - om ønskelig uten fartsbegrenser

Ford tilbyr i dag én miljøoptimalisert ECOnetic-utgave av Transit med et CO2-utslipp på 189 g/km. Selv om den har slått godt an i en rekke europeiske land, har det norske salget vært svært begrenset. En av årsakene til det er at ECO-pakken blant annet består av en fartsbegrenser som norske sjåfører synes lite om.

Med det nye motorprogrammet tilbys det to ECOnetic-utgaver av Transit; en 100 hesters FT280 med kort akselavstand og lavt tak, og en 125 hesters FT350 med lang akselavstand og middels takhøyde. Den kompakte versjonen har et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 178 g/km, som reduseres til 173 gram med fartsbegrenseren som slår inn på 100 km/t. Med den nye ECO-pakken er start/stoppfunksjon og fartsbegrenser automatisk innkoblet fra oppstart, men kan om ønskelig slås av. Langt mer interessant for det norske markedet er det imidlertid at Transit ECOnetic nå kan tilbys uten fartsbegrenser i det hele tatt.

- Nye 2012 Transit-serien er en klar markering av Fords satsing på nyttekjøretøy med lave eierkostnader og forbedret bærekraftighet. Transit ECOnetic FT280 vil slippe ut opptil 16 g/km mindre CO2 enn forgjengeren. Dette betyr en klar forbedring både av miljøytelser og driftskostnader der drivstofforbruket er redusert med opp til 10 prosent, sier Christine Lund, sjefsingeniør for Ford Transit.

Ytterligere senking av eierkostnadene oppnås med utvidet serviceintervall. Nye Transit har et serviceintervall på opptil 50.000 km eller annethvert år. Fords beregninger viser at årlige kostnader for planlagt vedlikehold sammenlignet med dagens Transitmodell kan reduseres fra rundt 25 til over 40 prosent avhengig av modellvariant.

Det nye motorprogrammet ble presentert på nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham og ordinær produksjon starter i august/september. Ifølge Ford Motor Norge bidrar motorens lave CO2-utslipp til at de ikke blir noen prisøkning på "nye" Transit.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!