Kontrollert ned 40 graders glatt bakke - men salget skal rett til topps

At en splitter ny modell skal klatre helt til topps i sitt segment allerede i introduksjonsåret må vel sies å være en både uvanlig og temmelig ambisiøs målsetting. Volkswagenimportør Harald A. Møller går nå for gull også i pickupsegmentet, men så er det da ikke mange andre pickuper som matcher Amaroks kombinasjon av høy landeveiskomfort og solide terrengegenskaper.

Amarok er utstyrt med en rekke elektroniske førerassistentsystemer som samvirker på en optimal måte. Bakkebremsassistenten bidro til at vi trygt og sikkert kom ned en 40 graders bakke. Systemet funger selv når clutchpedalen trykkes inn. Foto: Henning Ivarson

Pickuper er langt fra det primære bilvalget for flesteparten av Logistikk & Ledelses lesere. De har nok i større grad bidratt til at Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter var de to klart mest solgte varebilene her i landet i fjor. Men for eksempel teleoperatører, e-verk, brannvesen og andre statlige og kommunale etater som har behov for å komme frem på både svært dårlige veier og i ulendt terreng vil ha stor glede av en pickup - slik eksempelvis entreprenører og aktører tilknyttet landbruket gjør. De er som mange vet blant de største brukerne av slike kjøretøyer.

Volkswagen har helt siden den første offisielle visningen av en førseriemodell i 2008 bygget opp et voldsomt forventningspress til deres nye inntreden i pickupmarkedet. Etter pressevisningen av den endelige modellen i fjor sommer har en samlet europeisk fagpresse nærmest skamrost modellen.

I midten av januar gjennomførte Volkswagen Nyttekjøretøy et ukelangt arrangement på Gardermoen Motorpark.

Foruten å kurse forhandlernes selgere og kundemottakere i terrengkjøring og foreta konkurrentsammenligninger var det også satt av egne dager for storkunder og fagpresse.To forskjellige 4x4-systemer

Som tidligere meldt tilbys Amarok med to forskjellige systemer for allhjulsdrift; Permanent 4Motion og Innkoblbar 4Motion. Førstnevnte benytter en Torsen senterdifferensial som automatisk fordeler kreftene mellom forhjul og bakhjul. Av brukerne oppfattes dette systemet svært likt Volkswagens ordinære 4Motion (med Haldexkobling). Den andre modellen er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, og ved hjelp av knapper til venstre for girspaken kan man velge mellom 4x2, 4x4 eller 4x4 lavserie. Begge modeller er utstyrt med en differensialsperre på bakakselen og ikke minst er Amarok utstyrt med det aller siste av elektroniske førerassistentsystemer som samvirker på en optimal måte. På flere pickuper fungerer ikke elektronisk stabilitetsprogram (ESP) under allhjulsdrift. Det gjør det på Amarok, og bidrar til økt sikkerhet på landeveiskjøring. Selv ved kraftige nedbremsinger/unnamanøveringer i høye hastigheter på bane unngikk man å få skrens og alle sjåførene klarte enkelt å styre rundt kjeglene som var satt opp.

I terreng går hele systemet - inkludert delsystemene for blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinn (ASR), bakkestart- og bakkebremsassistenten - over i offroadmodus. Resultatet er uvanlig god fremkommelighet både i søle og gjørme slik vi prøvde i fjor sommer under introduksjonen i Østerrike og nå på is og holke på Gardermoen. Den norske importøren er overbevist om at 80 prosent av kundene godt vil klare seg med det permanente 4x4-systemet, men tror likevel at 75 prosent av dem likevel vil velge det innkoblbare.

Svært komfortabel på vei

Amarok er imidlertid langt fra den eneste pickupen på markedet som tar seg godt frem i terrenget. Dens kanskje aller sterkeste side er fjæringskomforten på landeveiskjøring. Den er uvanlig god til en pickup å være, og ligger ikke langt bak en ordinær varebil. Det gjelder både modellene med permanent 4x4 som i Norge blir levert med komfortfjærer som tillater en nyttelast på ca 850 kilo og for modellene med innkoblbar 4x4 som med heavy dutyfjærer har nyttelast på drøye 1.000 kilo. Begge modeller er forøvrig godkjent for tilhengervekter opp til 2.800 kilo.

Legger man så til Amaroks romslige førerhus med høy finish på interiøret, lasteplanet som er blant de største i klassen og den kraftige motoren på 163 hk (400 Nm) begynner man å forstå importørens optimistiske salgsmål om 700 biler og førsteplass i segmentet i løpet av introduksjonsåret.

Amarok kan forøvrig også leveres med en variant av den samme 2-liters motoren på 122 hk. Den har et maks dreiemoment på 340 Nm hvilket er på nivå med flere av konkurrentene som har motorer med større slagvolum. Fortsatt savnes et automatisert girskiftsystem, men etter sigende er noe på gang.

Prisene for grønnskiltet Amarok Double Cab starter på kr. 299.800 inkl. mva.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!