Ford fornyer Transit

Ingen utvendige endringer, men ny motor, bedre støydemping og nye detaljer i kupeen merkes. Vi har vært München og prøvekjørt Fords nye Transit.

Fredrik Saugstad

Etter 46 års produksjon og over 6,3 millioner solgte varebiler, forfrisker Ford sin snart legendariske varebil. Fords nye 2,2 liters Duratorq TDCi erstatter de eksisterende 2,2- og 2,4-liters Transitmotorene, og er et produkt av merkets globale produksjonsfilosofi.

Forhjulsdrevne versjoner av nye Transit kommer nå med 100, 125 eller 140 hk, med bakhjulstrekk finnes det i tillegg en versjon med 155 hestekrefter.

Utvendig er 2012-årgangen av Transit kun identifiserbar med en ny sølvfarget grill, ellers er alt ved det gamle. Som før kan du velge mellom ett av fem spesifikasjonsnivåer, vanlig Transit, Transit ECOnetic, Transit Trend, Transit Limited eller Transit SportVan. Alle 2012-modellene vil være tilgjengelige i en av tre nye utvendige lakkfarger, Dark Micastone, Mars Red og Midnight Sky. Karosseriversjonene er de samme med varebil, kombi, Tourneo, buss, SingleCab og DoubleCab.

Innstegsmotor i snaueste laget

Vi kjørte først den minste T280 ECOnetic med 100 hester og 400 kilo stroppet fast i varerommet. Effekten ble i det snaueste laget om du venter deg litt fraspark i akselerasjoner og forbikjøringer. Men den har 310 Nm og etter jeg ble vant til den nye utvekslingen, gikk det smidig. Den leverer også fine kjøreegenskaper og helheten på turen oppleves som rolig og behagelig.

Girkassen i forhjulsdrevne versjoner kommer fra Mondeo, den er svært lettsjaltet og presis. Det merkes at den har forbedret synkronisering og lengre totalutveksling. For bakhjulsdrevne Transiter har den eksisterende MT82-kassen blitt modifisert. Det er ikke utviklet noen automat foreløpig og samtlige utgaver har 6-trinns manuell kasse.

Vi fikk også kjøre den sterkeste bakhjulsdrevne varianten som byr på mer overbevisende kraftreserver med sine 385 Nm og 155 hk. Selv om dette var en T350 som er både større, tyngre og var lastet opp med 600 kilo var kjøring på landevei, motorvei og akselerering overbevisende.

Serviceintervallene er dessuten økt til 50.000 km og gjennomrustingsgarantien er forlenget til 12 år.

Bedre utvalg av ECOnetic

For første gang er Transit ECOnetic tilgjengelig med lang akselavstand og halvhøyt tak. Fords miljø-Transiter bruker regenerativ batterilading, start-stop-funksjon og kan leveres med fartsperre på 110 km/t. Det gjør at de nye ECOnetic-motorene klarer CO2-utslipp på 173 g/km, som er en forbedring på 8,5 prosent. NOx-utslippene er kuttet med 40 prosent. Forbruket kan komme ned i 0,65 på mila, opplyser Ford.

Med mindre vekt, utslipp og forbruk blir Transit belønnet med lavere avgifter, men for kjøperen vil prisnivået være det samme. Til gjengjeld får man bedre komfort, ytelser og lengre serviceintervaller for «gammel pris». Firehjulstrekkeren får også et hyggeligere prisnivå enn dagens utgave. Med den nye drivlinjen vil den ligge ca 25.000 under tilsvarende Transporter i følge Ford. De vil nå sikte på kundene som tidligere har kjøpt Toyota Hiace, dessuten vil de forsøke å ta markedsandeler fra VW Transporter.

Støysvak

Det er lett å merke at Ford har jobbet for å få ned støynivået. På veien er det en klar forbedring fra forrige generasjon. Det er langt lettere å holde en normal samtale med sidemannen og støynivået må sies å være ganske behagelig, selv om du ligger i 110 på autobahn. Interiøret ellers er godt kjent, men med ny dashbordkledning og nye radioer. Transit får nå oppvarmet frontrute som standard. Man kan også bestille ryggekamera som har skjerm montert i taket over sladrespeilet. De testede bilene hadde bakkestarthjelp, som virker ved å opprettholde bremsetrykket med en forsinkelse på 2,5 sekunder.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!