Erste klasse - også på glatt føre

Med en sterk motor på 163 hk, en rendyrket automatgirkasse, god retningsstabilitet, høy førerkomfort og lavt støybilde, er Mercedes-Benz Vito førstevalget for mange profesjonelle varetransportører. Vi har prøvekjørt siste generasjon 4x4-versjon som etter vår mening også er førsteklasses på glatt underlag.

Etter presseintroduksjonen av nye Vito i Hamburg i fjor høst konkluderte vi at førermiljøet er i beste stjerneklasse, og etter en ukes kjøring på norske veier har dette inntrykket forsterket seg ytterligere. Både når det gjelder ergonomi og komfort er Vito blant de aller beste på markedet, og den generelle finishen på interiøret er etter vår mening i en klasse for seg. Foto: Henning Ivarson

Det koster å være kar - testbilen vi disponerte har en pris på over 490.000 kroner. Men så var den da også særdeles godt utrustet med blant annet multifunksjonsratt, integrert telefoniløsning, navigasjon, ryggekamera, lyktespylere, motor- og kupévarmer med tidsur, regnsensor, Bi-Xenon lys, svinglys, LED kjørelys, cruise control, hengerfeste, lettmetallfelger, lakkerte støtfangere og sidelister, komfortsete med armlene og skyvedører på begge sider av varerommet, hvorav den høyre var utstyrt med vindu.

Elegant interiør

Etter presseintroduksjonen av nye Vito i Hamburg i fjor høst konkluderte vi at førermiljøet er i beste stjerneklasse, og etter en ukes kjøring på norske veier har dette inntrykket forsterket seg ytterligere. Både når det gjelder ergonomi og komfort er Vito blant de aller beste på markedet, og den generelle finishen på interiøret er etter vår mening i en klasse for seg. I tillegg til å være elegant er det også svært praktisk utformet. Det eneste vi savner er et lett tilgjengelig oppbevaringsrom til for eksempel mynter eller andre små gjenstander. Riktignok finnes det et slikt, men det sitter relativt langt nede på midtkonsollen og man må godt ut av normal sittestilling for å nå gjenstander som ligger der.

Stillegående og sterk motor

4x4-versjonene kan utstyres med begge versjonene av den nyutviklede firesylindrede CDI-motoren på drøye 2,1 liter som ble introdusert på Vito i forbindelse med generasjonsskiftet i fjor. Foruten effektvarianten på 136 hk (310 Nm) som vi var svært fornøyd med i forbindelse med introduksjonskjøringen i Tyskland, tilbys den også med effekt på 163 hk (360 Nm) som gir sjåføren kjøreglede i fullt monn. Også den sterkeste motoren som vi prøvde på norske veier har et svært lavt lydnivå, og girskiftene blir utført så silkemykt som bare en rendyrket automatgirkasse kan gjøre. Dette er forøvrig eneste girkassealternativ og en av årsakene til at til Vito 4x4 i utgangspunktet er noe mer kostbar enn konkurrentene.

I tillegg til mer stillegående motorer, har siste generasjon Vito også et nytt hjuloppheng og fått en mer presis styring som gjør at kjøreegenskapene har blitt langt bedre enn på foregående modeller. Det var også helt tydelig på 4x4-versjonen.

4x4 til landeveis bruk

Vito 4x4 har permanent firehjulsdrift 35/65-fordeling av kreftene på for- og bakhjulene. Bilen har hverken differensialsperre eller -brems, og systemet baserer seg utelukkende på det elektroniske antispinnsystemet som trer i kraft når ett eller flere hjul begynner å spinne. Selv om 4x4-versjonene har en noe høyere bakkeklaring enn konvensjonell Vito er det langt fra noe terrengkjøretøy, men er et utmerket hjelpemiddel for å bedre fremkommeligheten på glatt og dårlig underlag.

Som tidligere meldt er både de to- og firehjulsdrevne Vitomodellene fullspekket med elektronikk som skal sikre maksimal sikkerhet og fremkommelighet. Ved farlige situasjoner tilpasser det elektroniske stabilitetssystemet Adaptive ESP automatisk motoreffekten samtidig med at hjulene bremses individuelt. Systemet integrerer funksjonene fra blant annet det blokkeringsfrie bremsesystemet ABS, antispinnreguleringen ASR, den elektroniske bremsekraftfordelingen EBV, bremseassistentsystemet BAS og igangkjøringsassistenten AAS.

Vi benyttet anledningen til å kjøre Vito 4x4 på en lukket bane til NMK Trysil. Denne uformelle utprøvingen viste at den enkelt tok løs i bratte og glatte bakker i tillegg til at den også relativt ubesværet bakset seg frem i 20 cm snø eller så.

ESP-funksjonen ble satt på prøve på en tilstøtende flystripe. Her ble det gjennomført flere krappe unnamanøvre på svært glatt underlag og selv når farten kom opp i nærmere 70 km/t gjorde ESP-systemet sitt til at det nærmest var umulig å provosere frem en skrens eller få bakparten til å slenge ut.

Den aktuelle testbilen var lastet med ca 990 kilo. Da vi avleverte den viste kjørecomputeren at den hadde gått totalt 5.432 kilometer med et snittforbruk på 1,06 liter. Vito 4x4 tilbys i alle tre vareromslengder og prisene starter på kr. 365.000 (inkl. mva, ekskl. leveringsomkostninger).

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!