23948sdkhjf

Grønn logistikk: Panten tar toget

Panten tar togetPanteordningen jakter hele tiden på de mest miljøvennlige transportløsningene, og nå benytter Norsk Resirk togløsningen til Bring for å frakte bokser til gjenvinning i Frankrike og pla...

Panten tar toget

Panteordningen jakter hele tiden på de mest miljøvennlige transportløsningene, og nå benytter Norsk Resirk togløsningen til Bring for å frakte bokser til gjenvinning i Frankrike og plastflasker i Sverige.

Ombord på de daglige avgangene fra Alnabruterminalen i Oslo har togene trailere lastet med sammenpresset pant. Togløsningsspesialist John Asak i Bring Linehaul AS forklarer at det er en stor gevinst for miljøet å bruke jernbane istedenfor vei. Kapasiteten til togene er 28 til 30 trailere per avgang.

- Skulle drikkeboksene blitt fraktet på vei til Frankrike, ville distansen med bil vært 1.575 kilometer én vei. Etter at trailerne blir losset sør i Tyskland ved grensen til Frankrike, kjører de kun 36 kilometer til gjenvinningsanlegget. En billast hele veien ville gi 3,2 tonn CO2 i snitt. En trailer fra Bring på tog gir 0,4879 tonn. Vi snakker derfor om en betydelig miljøgevinst, forteller Asak.

Trailerne med plastflasker lastes av toget i Jönköping og kjører til Norrköping for levering. Når trailerne har tømt tomgodset hos gjenvinningsanlegget, blir de lastet opp med varer fra Ikea før returen til Norge. Asak opplyser at det ennå ikke finnes bedrifter i Norge som kan foredle, derfor går råstoffet med plast til gjenvinning i Sverige.

Avgjørende å redusere miljøbelastningen

Kjell Olav A. Maldum er adm. direktør i Norsk Resirk, som organiserer panteordningen på bokser og gjenvinnbare plastflasker. De jobber hele tiden med å redusere miljøbelastningen i forbindelse med returordningen. Maldum er overbevist om at togsporet er riktig vei for tomgodset.

- For oss er det avgjørende å redusere miljøbelastningen. Ikke minst er det viktig innenfor logistikken, og da er togløsningen med en grønn aktør som Bring svært positiv. Dette er en fireårsavtale som vi har stor tro på, sier Maldum.

Han trekker fram perioden mellom kundens bestilling og levering som et viktig punkt.

- Det gir minimal mellomlagring hos oss og hos gjenvinnerne. I tillegg vil jevn leveranse til gjenvinneren bidra til bedre produksjonsplanlegging. Som ekstra bonus får vi bedre kontroll på økonomiske oppgjør og etterkontroll, sier han.

Evig liv

Nordmenn er på pantetoppen i verden. I fjor pantet vi 326 millioner bokser og 94 millioner flasker med pantemerke. Det er 12 millioner enheter mer enn året før. Ifølge Norsk Resirk betyr det at 5.500 tonn aluminium og 3.500 tonn plast kan gjenvinnes til nye bokser og plastprodukter. Alle bokser som pantes gjenvinnes til ny aluminium. Dette krever 95 prosent mindre energi enn utvinning av ny aluminium.

Plastflasker som gjenvinnes blir nye flasker og andre plastprodukter som blant annet fleece og møbelstoff. Det spares 2 kilo olje ved å gjenvinne 1 kilo plast.

- Norsk Resirk driver med høyverdigjenvinning av aluminium og PET. Dette er fullverdige råvarer som kan benyttes om og om igjen, understreker Maldum avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.068