Mestermøte på Hellerudsletta

For syvende året på rad gjennomførte landets største lastebilleverandør og en av landets dominerende leverandører av anleggsmaskiner sitt store felles kundearrangement «Test and Drive». Og for ande året på rad hadde Norsk Scania og Hesselberg Maskin med seg på laget landets klart største leverandør av varebiler, Volkswagen Nyttekjøretøy. Hele 600 kunder var invitert til mestermøtet på Hellerudsletta utenfor Oslo som foregikk over to uker.

Henning Ivarson

Tidligere har arrangementet vært gjennomført i et grustak på Gardermoen. Arrangørenes ønske om et enda bredere tilbud til de besøkende og i tillegg til å være mindre påvirket av dårlig vær, gjorde at man denne gang satset på Hellerudsletta. Her kunne blant annet én av Exporamasenterets haller benyttes til både bespisning og en statisk bilutstilling. Tidligere år har dessuten mange kunder ytret ønske om å prøvekjøre bilene i langt tøffere bakker enn man finner på øvre Romerike, og fra Hellerudsletta har man eksempelvis god anledning til å prøve trekkraften i de relativt bratte bakkene opp til Gjelleråsen.

Det er syvende året på rad Test and Drive gjennomføres og som tilsammen har trukket over 4.000 besøkende. I år hadde hvert selskap invitert 200 av sine kunder, og alle tre fremhever at arrangørsamarbeidet har stor verdi både for kundene og dem selv. De fleste aktørene innen anleggsbransjen benytter både lastebiler, varebiler/pickups i tillegg til anleggsmaskinene. En slik samlet presentasjon gir dermed de besøkende en betydelig merverdi gjennom å kunne se forskjellige produkter samlet, samtidig med at arrangørene får anledning til å komme i kontakt med potensielle nye kunder på en svært enkel og kostnadseffektiv måte.

Flere nyheter på bil

Scania stilte med totalt 12 lastebiler og flere av disse var utstyrt med noen av produsentens siste tekniske nyheter, som blant annet at man nå kan få skivebremser rund baut på enkelte anleggsmodeller. De kan også nå utstyres med en 9-tonns foraksel for luftavfjæret bil. Scania har også modifisert boggi- og fjæringsopphenget hvilket skal gjøre landeveiskjøringen langt roligere enn før.

I tillegg til de grovbygde modellene var det også anledning til å prøvekjøre flere distribusjonsbiler som var trukket ut av en landsdekkende kampanje som Norsk Scania for tiden gjennomfører. Den har nå gjort seg ferdig i Nord-Norge og vil gå på Vestlandet før og etter ferien og avsluttes på Østlandet til høsten. Foruten de velkjente kvalitetsskapene fra Närko, Istrail Ulefoss og SKAB, tilbyr Scania nå også en komplettløsning med et enklere skap fra den tyske produsenten Junge. Dette er betydelig rimeligere enn de øvrige, og kan passe brukere som strengt tatt kunne ha klart seg med et kapell.

På langtransportsiden var det anledning til å prøvekjøre en semitrailer med Scanias Top-of-the-line trekkvogn; R730 med Topline førerhus i 6x4-utførelse. Et tilsvarende sett - med en svært iøynefallende profilering av den kommende animasjonsfilmen «Cars 2» - kunne bivånes inne i en av hallene. Frem til filmpremieren den 5. august skal semitraileren gå Norge rundt i forbindelse med en olabilkonkurranse som Walt Disney Nordic skal gjennomføre.

Volkswagen med hovedfokus på Amarok

Volkswagen Nyttekjøretøy stilte med hele 23 biler, hvorav majoriteten var deres nye pickup Amarok som ifølge markedssjef Andreas Fagernæs i Harald A. Møller passer perfekt inn i dette miljøet. Modellens svært gode terrengegenskaper kombinert med høy landeveiskomfort er noen av årsakene til at den bare et drøyt halvt år etter introduksjonen ligger som nummer to i sitt segment. I følge Fagernæs kunne man ha levert dobbelt så mange dersom den norske importøren hadde hatt tilgang til flere biler fra fabrikken, og ordrereserven er derfor svært høy for tiden. Så langt har modellen kun vært tilgjengelig med en motor på 163 hk, men på Hellerudsletta var det for første gang anledning til å prøvekjøre Amarok med 122 hk. Dens dreiemoment på 340 Nm er på høyde med de fleste konkurrentene og bør således være mer enn nok for de fleste. Det var også muligheter til selv å prøvekjøre Amarok gjennom en tøff terrengløype under svært dyktig veiledning fra profesjonelle offroadinstruktører.

Volkswagen har nå et topp moderne nyttekjøretøyprogram, bestående av T5-serien (Transporter/Caravelle/Multivan) som kom i ny versjon for snaue to år siden, Caddy som kom i ny versjon i fjor, den helt nye Amarok i tillegg til Crafter som nettopp er blitt lansert i en oppgradert utgave.

Nylig er det lansert flere nyheter på T5-familien som blant annet nå kan leveres med Bi-Xenon kombinert LED, en bensinmotor på 204 hk for spesielt interesserte i tillegg til miljøoptimaliserte BlueMotion-versjoner med motorer på 85 og 115 hk. I tillegg tilbys nå en Transporter Exclusive med en betydelig oppgradert eksteriør- og interiørpakke.

Ny hjulgraver med kort hekk

Hesselberg Maskin stilte med 12 forskjellige maskiner, inkludert Komatsu gravemaskiner og hjullastere samt Bomag valsetog. Flere av dem var helt nye, blant annet en 16-tonns hjulgraver med kort hekk som har slått svært godt an i markedet. Hesselberg Maskin markedsførte også sin helt nye vedlikeholdsavtale med utvidet garanti (M+) og Komtrax satellittmonitorering som gir både leverandør og bruker store fordeler.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!