Volvo valgte Renault V.I./Mack

Etter at EU Kommisjonen satte foten ned for Volvos oppkjøp av Scania tidligere i år, kjøper Volvo i stedet 100 prosent av aksjene i Renaults lastebildivisjon - Renault V.I./Mack for 14 milliarder svenske kroner. Renault får 15 prosent av aksjene i AB Volvo, med muligheter for å øke eierskapet til 20. Renault har også bundet seg til å sitte på eierposten i Volvo i minimum tre år. 

Renault V.I. - inklusive Mack - er i dag verdens fjerde største lastebilprodusent med et salg på ca. 70.000 tunge og 9.000 middeltunge lastebiler i fjor. Selskapet kommer fortsatt å være fransk, med hovedkontor og produktutvikling i Lyon.

Gjennom oppkjøpet blir Volvo Europas største og verdens nest største produsent av tunge lastebiler. Volvos og Renault V.I./Macks samlede markedsandel vil være ca. 28 prosent i Vest-Europa og ca. 24 prosent i Nord-Amerika.

- Volvos og Renault V.I./Mack kompletterer hverandre såvel geografisk som produktmessig. Tilsammen fordobles vår markedsandel i Nord-Amerika samtidig med at posisjonene på markedene i Syd-Europa og Nord-Afrika blir kraftig forsterket. Gjennom vårt løpende samarbeid med Mitsubishi skapes det dessuten bedre konkurransekraft innenfor det middeltunge segmentet, samt på motorutvikling, sier Volvos konsernsjef Leif Johansson, som legger til at han ønsker Renault velkommen som en ny stor eier i Volvo.

- Renault bidrar til stabilitet på eiersiden, og gjennom sin industrielle kompetanse og lange erfaring fra lastebilbransjen vil de bidra positivt i fortsatte utviklingen av Volvo, sier Johansson.

Oppkjøpet gir store muligheter til besparelser, blant annet på innkjøp og drivlinjer. Etter to år beregnes de totale samordningsgevinstene å utgjøre ca. 3,5 milliarder svenske kroner. På lenge sikt kommer en suksessiv integrering av begge selskapene og produktprogrammene å gi besparelser på ytterligere 3 milliarder. Blant annet vil kommende motorfamilier bli tilpasset til såvel Volvos som Renault V.I./Macks produkter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!