Prøvekjøring av Scanias nye V8ere

"Aldri red jeg slik en fole!"

"Langsmed eggen han og jeg, skar oss gjennom vejret vej. Aldri red jeg slik en fole!" Slik beskriver Peer Gynt sitt eventyrlige bukkeritt til mor Aase. Heller ikke vi har noen gang ridd raskere med 50 tonn over norske fjell enn da Norsk Scania gjennomførte prøvekjøring av deres nye V8-motorer. Riktignok ikke over Gjendineggen, men bratt var det. Og fort gikk det.

Henning Ivarson Dombås

Etter vår første og noe tamme prøvekjøring av de nye V8ere på relativt flate svenske landeveier, kriblet det aldri så lite i kroppen da vi bivånte det store antallet med demobiler som kom feiende inn på Scanias Lillehammeranlegg som den reneste åsgårdsrei. Påbyggdekoren til V8 bilene levnet ingen tvil om at "King of the Road" var i anmarsj. Selv om det fantes både 9-, 11-, 12-liters motorer i demoparken, valgte vi naturlig nok å starte med et 50 tonns vogntog med den største nye 16-literen på 580 hk. For foran oss ventet jo fjellene. Ikke det svenskene kaller fjell, men norske fjell. Med snø på toppen - selv i juni. Nå skulle vi virkelig få prøve hva motorene var gode for. Bare vent, fikk vi høre av begeistrede Scaniaselgere som hadde kjørt deler av den samme strekningen dagen før. Men først måtte vi gjennom en lite utfordrende transportetappe til Dombås. Da var det bare å komme seg opp i høyeste gir, og med unntak av et par gangers bruk av splitbryteren, stort sett ligge der under hele turen.

De velkjente Dombåsbakkene ble på ingen måte angrepet aggressivt. Tvert imot kjørte vi svært så lovlydig - lå med lavt turtall i sjette lav, og hadde ikke mer enn de tillatte 60 km/t ved inngangen til den lange bakken opp til Fokstua. Etter hvert som stigningen økte, måtte vi ned i 5. høy, og deretter 5. lav. Men den klorte seg fast på 1.100 omdreininger. Ville liksom ikke under, og holdt farten stabil. Overhodet ingen tegn til vibrasjoner, og heller ingen motorstøy utover den svake buldringen som kjennetegner V8eren. Likevel krøp vi sakte men sikkert inn på lastebilene foran, men så samtidig i speilet at vi var i ferd med å bli tatt igjen av en annen 580-hester. Senere fikk vi høre at denne bilen hatt en høyere inngangsfart. En mye mer økonomisk riktig kjørestil enn den vi valgte, men så var da vår intensjon denne gang å prøve bunndraget. Hvilket vi til fulle fikk demonstrert. Motoren er seig som et bikkjeskinn.

På Hjerkinn byttet vi over til en 40-tonns semi med 420 hesters motor og Opticruise. Kombinasjonen av dette vel omtalte girskiftsystemet og programmerbar retarder bidro til både en svært enkel og ikke minst sikker kjøring ned Drivdalen til Oppdal. På vei oppover samme vei lot vi oss nok en gang imponere av ytelsen til Scanias 12-liters motor.

Pent forbruk

Prøvekjøringen inkluderte også en "svipptur" fra Dombås og ned til foten av Trollveggen slik at vi på returen skulle få med oss de lange, seige stigningene opp langs Rauma til Bjorli og videre tilbake til Dombås. På dette strekket kjørte vi en 480 hester langt mer aggressivt enn vi hadde gjort med 580 hesteren i Dombåsbakkene, og oppnådde dermed høyere fart og mindre giring. Likevel viste en svært grov forbruksmåling at vi ikke hadde benyttet mer enn 3,3 liter pr. mil i snitt på dette strekket. Dette er forøvrig helt på linje med hva som ble resultatet på fire nylig gjennomførte tester i Østerrike. I følge Scania varierte forbruket på de 40 tonns semiene med 580 motoren mellom 3,0 og 3,4 liter pr. mil. Produsenten kan dessuten vise til undersøkelser som viser at denne motoren i fem av seks tilfelle har et lavere forbruk enn den gamle 530 V8eren.

Pristillegget fra en 12-liters 420 hk til den minste V8eren på 480 hk, er i følge Norsk Scania ca. 70.000 kroner. 480 motoren koster forøvrig det samme som den tidligere 14-liters 460 hesteren. 580 koster på sin side ca. 50.000 kroner mer enn 480.

Flere distriktsrepresentanter i den norske Scaniaorganisasjonen vi snakket med under prøvekjøringen i fjellheimen, regnet med at de vil oppleve den samme salgsutviklingen på den nye V8-generasjonen som på den foregående serien. Det vil i så fall bety størst interesse for den minste 480 hk motoren i startfasen. Etter hvert som at markedet oppfatter at den større 580 hesteren går like økonomisk, tror man på økende salg av denne etter hvert.

Ny tilsynsavtale

Norsk Scania har den siste tiden satt fokus på å rendyrke organisasjonen og bruktbilomsetningen. Spesielt er det lagt vekt på selgerne og deres arbeid. For som markedsdirektør Hans Helge Brodtkorb sier - uansett hvor mye som gjøres sentralt, så står slaget om kundene ute hos forhandlerne.

I tillegg til de nye 16-liters motorene, har Scania også lansert nye tilsynsavtaler, en leieordning og skilt ut nyere bruktbiler som et eget produkt.

Den nye og mer kundetilpassede "Trygghetsavtalen" - er delt i tre nivåer, der "Basis" erstatter dagens tilsynsavtale som er basert på tilsyn etter avtalt pris og hvor kunden blir kalt inn på vanlig måte. "Sølv" inkluderer både tilsyns- og drivlinjeforsikring i opptil fem år eller 600.000 kilometer, og hvor kunden således får trygghet mot uforutsette høye kostnader på store komponenter. "Gull" er en tilsyns- og reparasjonsavtale der man betaler en fast kilometersats som således gir full kontroll over drifts- og vedlikeholdskostnadene.

Satser på utleie

ScaniaExtra er navnet på et nytt utleiekonsept, der kundene foreløpig kan velge mellom 2- eller 3-akslede trekkvogner med forskjellige motorvarianter for kortere eller lengre tid. I følge Brodtkorb har det nye produktet fått en flying start, med minimal ståtid på bilene. Utleieprogrammet vil etterhvert bli utvidet til også å omfatte andre biltyper, og tilbudet er først og fremst myntet mot transportører som for en kortere eller lengre periode har behov for å utøke den faste bilparken, eller har bil inne på service eller reparasjon.

Økt fokus på nyere bruktbiler

Brodtkorb opplyser at bruktomsetningen i den norske Scaniaorganisasjonen har utviklet seg fra tidligere å ha vært et problembarn til nå å fremstå som et lønnsomt forretningsområde. "ScaniaNext" er nyere 4-seriebiler som er skilt ut som et eget bruktprodukt. Disse bilene har gått under et visst antall kilometer, de har gjennomgått verkstedkontroll og blitt reparert, og kan leveres omgående. De selges dessuten med en delvis drivlinjegaranti, der Scania påtar seg å dekke 50 % av eventuelle reparasjonskostnader de tre første månedene.

Seiler i medvind

Under pressearrangementet på Dovre kunne vi registrere en uvanlig stor begeistring og optimisme for fremtiden fra såvel forhandlere som importør- og fabrikkrepresentanter.

- Vi opplever å seile medvind, og er godt fornøyd med vår markedsandel. Dessuten er ordrereservene nå større enn tidligere i år, sier Brodtkorb, som mener at Scania står svært godt rustet for fremtiden. Norsk Scania forventer å selge ca. 200 nye 16-liters motorer ut året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!