Citytrailere i anmarsj

Norske distributører viser nå økende interesse for citytrailere. Joh-System AS har foreløpig gått til anskaffelse av to lavbygde Volvo FM12 trekkvogner og fire tilhengere, og både Posten og andre dagligvaregrossister vurderer nå å ta i bruk citytrailere som bidrar til høy fleksibilitet, og ikke minst kombinasjonen av stor lastekapasitet og god fremkommelighet på trange områder.

Henning Ivarson

Citytrailerkonseptet er svært utbredt på kontinentet, og består enkelt forklart av en kort trekkvogn med en ditto kort 1-akslet semitrailer med sving. Med andre ord et skreddersydd kjøretøy for lokaltransport av relativt store volum i tettbygde strøk. Med plass til rundt 26 - 27 paller i skapet, ligger den størrelsesmessig midt mellom en singel "grossistbil" og en bil/henger-kombinasjon. Sammenlignet med en bil med kort tilhenger (kjerre) er lastekapasiteten relativt lik, men citytraileren oppfattes likevel som mer smidig på flere områder.

Joh-System tok i bruk sine første citytrailere tidligere i år, og rett før ferien presenterte den norske Volvoimportøren løsningen for fagpressen. Preben Ferre hos Bilia Last og Buss AS på Rud i Bærum arbeidet tett med kunden for å finne frem til en spesialtilpasset transportløsning til større matvareforretninger i Osloregionen.

- Kundekravene var mange, og omfattet blant annet utvendig og innvendig høyde, fremkommelighet på trange steder og på vinterføre, effektiv utnyttelse av bilparken gjennom effektiv lasting og lossing, redusert behov for intern lagerkapasitet, samt reduserte drifts- og investeringskostnader, sier Preben Berre.

For å kunne stable to standard matvarepaller på 1,20 meter oppå hverandre, måtte skapet ha en innvendig høyde på minimum 2,5. Samtidig skulle ikke den utvendige skaphøyden overstige 3,9 meter. Dette krevde med andre ord lavbygde trekkvogner, og de to FMene ble derfor spesifisert med en rammehøyde på bare 85 cm og en svingskivehøyde på 103. I tillegg ble bilene utstyrt med 60-profil dekk bak.

God fremkommelighet

Selv om citytraileren er vesentlig lengre enn en "grossistbil" med langt overheng, tar den seg likevel bedre frem på trange områder enn en lang singelbil. Demonstrasjonen til Joh-Systems egen sjåfør var i så måte overbevisende, der semien tilnærmet svingte rundt sin egen akse uten antydning til dekkslitasje. Da vi kjørte en tilsvarende citytrailer med MAN i fjor erfarte vi selv hvor lett man kom seg rundt 90 graders gatekryss uten å måtte behøve å legge seg langt ut i motgående kjørebane (se Logistikk & ledelse nr. 6-7/1999).

For å bøte på de kjente problemene en 2-akslet trekkvogn kan komme opp i på glatt vinterføre, er dessuten bilene utstyrt med både sandstrøapparater for-an drivhjulene og justerbar svingskive.

Effektiv utnyttelse av bilene

Erfaringsmessig går det raskere å laste/losse ett langt skap enn to separate. En løs lastbærer gir dessuten automatisk mer fleksibilitet enn et fastmontert skap på bilen ved at trekkvognen kan benyttes til andre formål mens selve semitraileren står parkert for lasting og lossing. Den aktuelle bilen som ble vist hos Volvo kjører daglig et sted mellom 200 og 250 kilometer, fordelt på fire turer hvorav én går til en butikk i Sarpsborg.

Motormessig valgte Joh-System Volvos 12-liter på 340 hk. Målt opp mot totalvekten på 28.600 kilo på citytrailerekvipasjen, ville det nok holdt med et noe lavere effektuttak til FMene. De kraftigere motorene bidrar imidlertid til ytterligere fleksibilitet, ved at trekkvognene eksempelvis også kan benyttes for inntransport til lager med tyngre hengermateriell. Bilene er forøvrig utstyrt med et kort førerhus, og akselavstanden er 3,70 m. Siden de er skreddersydd for kjøring i tettbygde strøk med mye start og stopp, skulle man tro det var naturlig å velge Volvos automatiske girskiftsystem Geartronic. I stedet har man valgt manuelle 12-trinns kasser.

Lavere investeringskostnad enn bil og henger

AKF-skapet på det lavbygde Schmitz chassiset, har en innvendig lengde på 11,5 meter, hvilket gir rom for 27 paller pluss en snile til pallehåndtering. Langsgående og tverrgående skillevegger gjør det mulig å transportere varer i tre forskjellige temperatursoner. Det er videre utstyrt med datalogger, temperaturføler, bommer for lasting i to høyder, elektrisk værgardin bak, samt en 1.500 kilos Z-løft. Siden det bare er snakk om ett skap og ikke to, spares det bare her mye penger i anskaffelse av bare én kjølemaskin m.m. Totalt sett opplyser Preben Ferre at anskaffelsesprisen på citytrailerløsningen er mellom 200 og 300.000 kroner lavere enn for en tilsvarende stor bil og hengerkombinasjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!