Ny generasjon Ford Transit

Med lanseringen av nye Ford Transit har produsenten samtidig utvidet modulkonseptet vesentlig; foruten å kunne bli levert med flere forskjellige akselavstander, vareromslengder og høyder, dører, motorer etc, kan man ut fra samme plattform sogar velge mellom for- eller bakhjulsdrift. 

Det er en av Europas mestselgende varebilmodeller gjennom en årrekke som nå fremstår i en helt ny drakt. Noe av det mest spennende med den nye generasjonen er utvilsomt at Ford har tatt den store teknologiske utfordringen med å utvikle en felles plattform til både for- og bakhjulsdrevne modeller. Bakgrunnen er at 1-tonns segmentet har beveget seg i retning av lavt gulv og forhjulsdrift, mens brukere av tyngre varebiler ofte foretrekker en bakhjulsdrevet løsning. 

Stort modellutvalg

Transit vil leveres som varebil, buss, kombi og som chassis med enkelt eller dobbelt førerhus. Chassisvariantene har fått redusert høyden på rammen med 120 mm for både å oppnå lavere lastehøyde på pickupvarianter og enklere tilpasning av spesialpåbygg.

Varebilene kommer med tre forskjellige akselavstander, tre takhøyder og tre vareromslengder fra 2,5 til 3,4 meter. I tillegg vil en spesialversjon med et over 4 meter langt varerom komme på markedet.

Sideveggenes innoverskråing er redusert med 8 cm, og den mindre konede formen av varerommet både øker volumet og gjør det eksempelvis lettere å innrede bilen til forskjellige håndverkerbransjer. Bredden mellom hjulkassene er 1.390 mm, hvilket Ford hevder er klassens bredeste.

Varebilene kan utstyres med skyvedører (av to forskjellige størrelser) på begge sider av bilen, og bakdørene kan enkelt åpnes 180 grader. Som ekstrautstyr leveres bakdører med 270 graders åpning som forenkler lasting og lossing med gaffeltruck. 

Nye motorer

De bakhjulsdrevne variantene av Transit er utstyrt med nye 2,4-liters DuraTorq turbodieselmotorer med 4-ventilsteknikk, overliggende kamaksler og med effekter på henholdsvis 75, 90 eller 120 hk. Transit med forhjulsdrift vil bli utstyrt med en 2,0-liters DuraTorq på 75, 90 eller 105 hk.

90-, 105- og 120-hesters motorene har også ladeluftkjøler, og alle har en stigeramme i blokken som skal redusere støy og vibrasjoner til et minimum. På girkassesiden har Ford valgt å benytte en oppgradert versjon av den velkjente MT75-kassen på de bakhjulsdrevne modellene, mens 2-liters motoren står i kombinasjon med VXT75 girkassen. Transit vil også bli tilbudt med to forskjellige bakakselutvekslinger på henholdsvis 4,63 for normal drift og 5,13:1 for brukere som vektlegger ekstra tilhengerkapasitet.

Nytt førerhus

I følge Fords førpresentasjon av Transit er det også blitt foretatt omfattende forbedringer både når det gjelder sikt, komfort og ergonomi. Både front- og siderutene i det nye førerhuset har fått senket nedkanten, og en smalere A-stolpe og nye lavt plasserte speil bidrar til vesentlig bedre sikt for sjåføren. Hele instrumentpanelet er nytt, der hyppig brukte betjeningshendler som eksempelvis til audio- og varmeanlegg har fått en mer praktisk plassering. Førerhuset har flere oppbevaringsrom, med blant annet en egen polstret plass for håndscanner, mobiltelefon eller annet følsomt elektronisk utstyr. Støydempingen hevdes også å være langt bedre enn dagens modell.

På sikkerhetssiden hevdes Transit å være på høyde med en moderne personbil. 

Norgespremiere i mars

Produksjonen av bakhjulsdrevne varebiler og kombivarianter med middels og lang akselavstand samt kort chassis startet opp i Belgia i januar. Produksjonsstart for de øvrige bakhjulsdrevne samt alle forhjulsdrevne varianter er satt til august. Den offisielle lanseringen av Ford Transit i Norge skjer den 23. mars.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!