Mercedes-Benz Actros AvantGarde

Luksus på tilbud

Kampanjemodellen Mercedes-Benz Actros AvantGarde har slått godt an blant de bileiere som lar transportøkonomi være transportøkonomi, og i stedet velger å investere i en ekstra komfortabel arbeidsplass. Men litt økonomisk er bilen likevel - den er ekstrautstyrt for 100.000 kroner, mens prisen kun ligger 35.000 over det normale. 

Kampanjeperioden for AvantGarde strekker seg frem til juni, så det er fortsatt anledning til å skaffe seg en «bil for deg som vil ha det lille ekstra», som det heter.

Utvendig skiller modellen seg ut fra en ordinær Actros med hellakkering av alle eksteriørdetaljer som speil, grill, støtfanger etc - fortrinnsvis i den avbildene sølvgrå metallicfargen. Men både farge og den tilhørende dekoren på front, sidepaneler og takspoiler kan erstattes med kundens egen firmaprofilering.

Innvendig finner man en luksuriøs Isri førerstol med elektrisk justering av det meste, og med minneposisjon for opptil tre forskjellige sjåfører. Alle paneler i instrumentbordet er i gråsort karbondesign og den 3-delte køyen er utstyrt med en mykere og mer komfortabel madrass. Alpine stereopakken inkluderer et stort antall høyttalere, og ekstraforsterker med utgangseffekt nok til å blåse ut trommehinnene på enhver. Hver bil blir dessuten nummerert, sirlig inngravert på et messingskilt på dashbordet. Man finner også et eget reiseveskesett for oppbevaring av klær og andre personlige gjenstander. 

Telligent girautomatikk

Det beste med AvantGarde er etter vår mening det helautomatiske girskiftsystemet Telligent. Stadig flere bileiere ser fordelene med å overlate giringsarbeidet til elektronikken og selv konsentrere seg 100 prosent om trafikkbildet. Systemet har vært i bruk i Norge siden 1997, og i følge importøren har det vist seg svært pålitelig, komfortabelt og drivstoffbesparende. Girsystemet tar utgangspunkt i en ordinær girkasse og tørrplateclutch, mens det er en computer og et servosystem som utfører arbeidet. Ved hjelp av en liten bryter på girkonsollen kan sjåføren enkelt velge mellom automatisk eller manuell giring - hele tiden med venstrebenet i ro. Det finnes riktignok en clutchpedal som ved normal kjøring er slått opp under dashbordet. Ved rangering eller annen kjøring som krever 100 prosent kontroll på krypehastigheten, kan den lett felles ned og tas i bruk på vanlig måte.

Målsettingen til Bertel O. Steen var å selge 50 enheter, men med 25 på blokken allerede i midten av februar er prognosen allerede blitt justert. Årsaken til tidsbegrensningen ligger i den relativt høye subsidieringen fra importørens side.

Flere Actrosnyheter på gang

Samtidig med pressevisningen av AvantGarde, kunne produktsjef Nils Roar Erlimo melde om flere kommende nyheter på Actros som lanseres suksessivt fremover. Blant annet kommer Actros nå med et nytt kombiinstrument på dashbordet med en ny og futuristisk design, samtidig med at visningsdataene er vesentlig utvidet. I stedet for de velkjente bokstavkodene til Mercedes, vises nå tekst fullt ut - og det på norsk. Likeledes er et utstyrt med et variabelt grønt turtallsområde som hele tiden viser det optimale økonomiske turtallsområdet basert på den situasjonen bilen til enhver tid arbeider under. Fartsskriveren er fjernet fra instrumentet, og befinner seg nå i stedet i konsollen over frontruten.

Mercedes lanserer nå også avanserte systemer for å øke sikkerheten. Blant annet kommer et system bestående av et kamera i frontruten som kontinuerlig registrerer kjørebanemerkingen, og som varsler dersom bilen er i ferd med å forlate kjøresporet - eksempelvis hvis sjåføren er i ferd med å sovne.

Telligent avstandsregulering er hentet fra de store S-klasse personbilene, og består av en avstandsradar på støtfangeren og en computer som automatisk sørger for å bremse ned lastebilen dersom avstanden til forankjørende blir mindre enn den forhåndsprogrammerte verdien.

Nærmere omtale av både det helautomatiske Telligentsystemet og Actrosnyhetene kommer i en senere utgave av bladet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!