23948sdkhjf

Laks og mobiltelefoner til Japan med British Airways: Første rene fraktrute Norge - Japan

Laks og mobiltelefoner til Japan med British Airways:Første rene fraktrute Norge - JapanFraktkapasiteten for norsk laks til Japan økte med nesten 30% fra mai i år. British Airways åpnet da sin første ...

Laks og mobiltelefoner til Japan med British Airways:

Første rene fraktrute Norge - Japan

Fraktkapasiteten for norsk laks til Japan økte med nesten 30% fra mai i år. British Airways åpnet da sin første rute fra Norge med rent fraktfly. To dager i uken lander en Boeing 747 - 400F på Gardermoen, plukker opp paller med laks fra Braathens terminal, og tar av med destinasjon Osaka.

Christian Ryg

Tirsdag er det kun Gardermoen i Norden som har denne ruten, mens torsdag blir også Helsinki besøkt. Ved siden av laks, er den nye ruten et tilbud til industri som har eksport til Japan av høyverdi varer.

- Både Norge og midtre deler av Sverige kan nyte godt av den økte kapasiteten, understreker Cargo Manager i Norge og Sverige, Gudmund Flaat.

- Vi har arbeidet en god stund for å få BA til å opprette en slik rute, og vi har stor tro på potensialet, i første rekke for norske fiskeeksportører, men også for annen industri. For oss er det en historisk begivenhet, men langt viktigere; vi har fått en rute som allerede er blitt svært godt mottatt av våre kunder, legger han til.

Ruten starter fra Stanstead utenfor London, og går enten til Gardermoen eller Helsinki. Deretter må man ta en kort stopp i Prestwick, før ruten fortsetter over Polhavet til Anchorage og drivstoffylling. Endepunktet er Osaka. Dette er den korteste og raskeste ruten mellom Norge og Japan.

Stille start

Tidspunktet for igangsetting av ruten er i følge norske speditører involvert i laksefrakt, noe forkjært. Sommeren er en stille sesong for lakseeksporten. Til gjengjeld er det enklere å få alt til å klaffe, enn om man hadde startet i den mest hektiske sesongen. Lakseeksportørene og deres speditører har allerede tatt godt i mot tilbudet, det har til tider vært stort underskudd på kapasitet og næringen venter en kraftig økning i eksporten i inneværende år. Den stille perioden vil etter all sannsynlighet bli avløst av hektisk aktivitet utover høsten.

I følge speditører Logistikk & ledelse snakket med, er særlig tirsdagsavgangen gunstig, med ankomst tidlig på kvelden, slik at laksen kan ankomme fiskemarkedet i Tokyo i god tid torsdag morgen. British Airways har allerede avtaler med flere av de store aktørene i markedet.

NHOs prosjektleder for regionutvikling Gardermoen, Harald R. Thoresen, er meget positiv til den nye ruten, som han ser som første skritt for videre utvikling av Gardermoen som et flyfraktsenter i Skandinavia. Både Flaat og Thoresen legger stor vekt på gunstig beliggenhet i forhold til svenske industriområder nord for Stockholm, og lettere adkomst for eksportører i denne regionen til Gardermoen enn til svenske lufthavner. Direktør Nic. Nilsen i Oslo Lufthavn la også stor vekt på dette i sin velkomsttale til BAs nye rute.

Keith Packer, regionaldirektør for BA Cargo, sier at fra selskapets side er det ikke lagt noen tidsramme for prosjektet og ruten.

- Vi er i Norge og ruten skal gå. Vi har stor tro på en direkte forbindelse til Japan fra Skandinavia, og Norge har et godt godsgrunnlag å bygge ruten opp rundt. I tillegg finnes en rekke high-tech produkter som vil gi gode bidrag og en balansert last, sa Packer under åpningen av ruten.

BA vil evaluere mulighetene for å forsterke ruten allerede i oktober. Om det blir flere fly allerede i inneværende år eller om man vil vente en stund, gjenstår å se.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047