Prøvekjøring av nye Ford Transit

Tilbake på pallen?

Nye Transit er en fornøyelse å kjøre og har et svært lavt støynivå. Varerommet har en praktisk utforming med blant annet brede sidedører og stor avstand mellom hjulkassene. Pen er den også. I «gamle dager» var Transit en suveren bestselger på det norske varebilmarkedet. Med den nye modellen kan Ford fort komme til å ta tilbake lederposisjonen. 

Henning Ivarson Jerez de la Frontera

Da jeg en gang klaget over størrelsen på godsrommet i varebilen til en annen bilprodusent, forklarte konstruksjonssjefen at estetikk aldri lot seg kombinere med effektivt utformede godsrom. Mens denne produsenten klart prioriterte et pent utseende med myke og runde former, har Ford Transit alltid fremstått som en kassevogn - og det i ordets rette forstand. De rette veggene har gjort den til et svært effektivt redskap for profesjonelle transportører, men med tilsvarende mindre appell for varebileiere som også ønsker å bruke bilen privat.

Nå har Ford gjort varerommet ytterligere firkantet. Innoverbuen på sideveggene er redusert med 8 cm, hvilket medfører at varerommet er blitt 11 prosent større sammenlignet med den tidligere modellen. Likevel hevder vi at Transit er en pen varebil, med mange spennende detaljer som både er praktiske og som gir den et særpreg. Ford skal ha ros for at de tør å tenke nytt når det gjelder bildesign. Konseptmodellen som ble vist på Hannoverutstillingen i 1998 kunne indikere at de nå ville lansere en like futuristisk varebil som eksempelvis «Ka» var på personbilsiden for noen år siden. Frykten for at den skulle bli for spesiell til å fange det brede lag av potensielle kjøpere er nok den sannsynlige årsaken til det mer nøkterne sluttproduktet.

God sikt

Ford Motor Norge inviterte i forrige måned pressen til prøvekjøring av nye Transit i Spania. Fra flyplassen i Sevilla bar det rett ut i et komplett og sedvanlig sydeuropeisk trafikkaos. Her gjaldt det å ha øynene med seg, og vi fikk umiddelbart erfare den gode sikten man har fra førersetet i Transit. En større frontrute skal i følge Ford ha forbedret sikten med 11 prosent, mens de nye og lave siderutene øker sikten den veien med hele 17 prosent.

A-stolpen sjenerer nesten ikke i det hele tatt, og sidespeilene med integrerte vidvinkelspeil nærmest eliminerer den farlige dødvinkelen.

Praktisk førerplass

Ute på motor- og landeveiene på vei til den lille byen Jerez de la Frontera - først og fremst kjent for sin sherryproduksjon, men også åsted for en rekke billanseringer de siste årene - roet trafikkbildet seg så mye ned at vi fikk anledning til å gjøre oss kjent med Transit. Innvendig finner man flere praktiske detaljer. Fraktdokumenter og andre papirer kan blant annet oppbevares i en praktisk lomme oppe på dashbordet. Oppbevaringsrommene i dørene er store, der man mellom annet kan plassere en halvannen liters vann- eller mineralvannsflaske halvt stående uten at denne blokkerer for vindusheisen på modeller med manuell sveiv. På midtkonsollen finnes også en dobbel koppholder som kan slås ut, og oppe på dashbordets høyre side finnes trau der eksempelvis en termos kan plasseres. Dette kan løftes ut for renhold, og blottlegger samtidig bilens sikringsboks. Det finnes også en egen gummipolstret holder for mobiltelefon/håndscanner etc. Brytere til eksempelvis varme/klimaanlegg er nå blitt plassert vesentlig nærmere sjåføren, og instrumentene er store og godt lesbare i både kraftig sollys og i mørke. Med unntak av varsellampe for håndbrekk som av en eller annen grunn er utelatt, virker hele dashbordet godt gjennomtenkt. Sittekomforten er også høy, med seter som er litt mykere enn normalt, samtidig som at de gir god sidestøtte.

Retningsstabil og stillegående

Som meldt i vår førpresentasjon av nye Transit tidligere i år, har de første modellene som blir lansert bakhjulsdrift. Senere i år kommer også forhjulsdrevne varianter. Til de bakhjulsdrevne har Ford utviklet en helt ny 2,4-liters turbo intercooler dieselmotor med benevnelsen DuraTorq. I Norge vil den bli tilbudt i to varianter; en 90 hester med et maks dreiemoment på 200 Nm ved 1.700 omdreininger og en 120 hesters variant med et maks moment på 240 Nm ved 2.300 omdreininger. Den oppgraderte 5-trinns kassen MT75 betjenes fortsatt med en tradisjonell spak rett gjennom gulvet, men er enkel å betjene med korte og presise girbevegelser. Senere i år vil Transit komme med et automatisk girskiftsystem mye likt det man finner på mange større lastebiler i dag, med elektronisk styring og servoskift av en tradisjonell manuell girkasse.

Med vel 600 kilo nyttelast som representerte snaue 50 prosent av det tillatte på modellen vi kjørte, hadde ikke 90-hesteren med standard bakakselutveksling (4,63) noe påtagende overskudd av krefter. Vi måtte ned i fjerde gir i de bratteste bakkene, men for øvrig gikk kjøringen uanstrengt og greit. Med den alternative 5,13-utveksling ble det mer drag, samtidig som at turtallet selvfølgelig økte et par hundre omdreininger ved 80 km/t. Men i følge markedskoordinator Petter Johannessen i Ford Motor Norge er det 120-hesteren man forventer vil bli førstevalget i Norge. Denne arbeidet mer uanstrengt, og fremstod som smidig og god på alle turtallsnivåer.

Det som imponerte oss mest under kjøringen var imidlertid retningsstabiliteten, den presise servoassisterte tannstangstyringen, og ikke minst det lave innvendige støynivået. Til tross for at varebilene vi kjørte i Spania ikke hadde skillevegg, fantes det ikke antydninger til resonans fra det store varerommet.

Varerom med mange fordeler

Ved å rette opp veggene, har som nevnt varerommet blitt større. Bredden på 1.390 mm mellom hjulkassene er i følge Ford klassens bredeste, og gir dermed god plass til en eurpall på tvers. Bilen kommer med tre forskjellige akselavstander og ditto takhøyder (se tabell). Sidedørene hevdes også å være svært brede. På modeller med mellomhøyt og høyt tak finnes det et praktisk oppbevaringsrom over førerkabinen for eksempelvis surreutstyr, og låsmekanismen for å åpne bakdørene mer enn 90 grader betjenes med en enkel trykknapp.

I tillegg til varebilene, vil Transit også bli levert som chassis med enkelt eller dobbelt førerhus, og som buss med forskjellige antall sitteplasser. I likhet med den tidligere Transitmodellen, vil også de nye bussene bli bygget opp lokalt av La Finto AS i Fredrikstad.

Alle Transitmodellene hevdes å ha et høyt sikkerhetsnivå, med blant annet ekstra forsterket karosseri, kollisjonsputer og 3-punkts belter integrert i stolen. ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeling blir standard i Norge. Det samme blir traction control som vil forbedre fremkommelighetsevnen ved kjøring på glatt underlag.

God tyverisikring har lenge vært et av Fords kjennemerker. Også Transit er utstyrt med elektronisk startsperre, og en ny dørlås der både døråpner og låsemekanisme er integrert i en stålboks. Dermed skal det være umulig å dirke opp låsen eller åpne døren med ståltråd eller andre gjenstander som griper tak i de tradisjonelle overføringsstagene eller -wirene. I tillegg er vinduene i varerommet limt, og forhindrer dermed uvedkommende å komme seg inn ved bare å fjerne gummiranden som holder vanlige ruter på plass. Også motorpanseret er låst, men hvor lett det blir å vri om denne nøkkelen i grillen etter kjøring på norske vinterveier gjenstår å prøve.

Innfører nettopriser

Transit hevdes å bli en billig bil å eie. Vedlikeholdsbehovet er blitt redusert på en rekke områder, og serviceintervallene er økt til 25.000 kilometer. Sammen med lavere drivstofforbruk hevder Ford at dette vil gi Transit klassens laveste eierkostnader regnet over en periode på 130.000 kilometer eller fire år.

Den norske importøren innfører nå nettopriser på nyttekjøretøyene. Sammenlignet med dagens mindre modeller, indikerer Ford Motor Norge en prisøkning på mellom 8 til 10%, der prisene begynner på kroner 238.000 (inkl. mva).

Fra tidligere å ha konsentrert seg om kun å selge bil, skal Fords nyttekjøretøyselgere nå selge komplette transportløsninger. Det legges også opp til økt kompetansetilbud gjennom Ford Business Partner. Importøren foretar benchmarking og gjennomfører for tiden workshops sammen med kunder for å kartlegge de profesjonelle transportørenes behov.

Petter Johannessen opplyser avslutningsvis at de bakhjulsdrevne modellene blir lansert på det norske markedet i slutten av april, mens de forhjulsdrevne modellene er ventet til landet i september. Frem til da, vil dagens korte modeller fortsatt være i salg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!