Rolltrailerhåndtering:

Økt sikkerhet og effektivitet med ny hydraulisk svanehals

Det nederlandske selskapet Terberg Benschop har utviklet en helt ny type hydraulisk svanehals. Ved å senke tyngdepunktet og flytte lastsenter en halv meter lengre fremover i forhold til en standard svingskivemontert svanehals, oppnås et vesentlig bedre forakseltrykk på terminaltraktoren. Dette reduserer faren for steiling ved kjøring på bratte ramper, samtidig som at nyttelasten på rolltraileren kan økes vesentlig innenfor de samme sikkerhetsmarginer.

Henning Ivarson

Det første norske selskapet som satser på SafeNeck, som systemet heter, er Maritime Truck AS i Oslo. Tidligere i år gikk selskapet til anskaffelse av fire nye Terberg terminaltraktorer og foreløpig én SafeNeck.

- Det synes helt klart at SafeNeck utjevner balansen på en god måte, og således bidrar til både mindre skade på godset og mindre slitasje på traktorene. Årsaken til at vi foreløpig bare har kjøpt én SafeNeck skyldes at systemet er helt nytt og at vi må få prøvd det ut og se hvordan det fungerer. Men våre erfaringer etter ca. 500 timer er bare positive, opplyser daglig leder Stein Vikor i Maritime Truck.

Også truckfører Gunnar Nielsen har bare lovord å komme med.

- Jeg opplever vesentlig mindre risting med SafeNeck´en enn ved kjøring med tradisjonell pigg. Dermed kan jeg også kjøre fortere uten at det går utover lasten, sier Nilsen, som også berømmer den siste generasjonen traktorer fra Terberg.

- Den virker svært robust, og adkomsten til førerhuset via bakdøren er svært enkel og sikker, sier han.

Traktorene er av typen RT280 som Terberg introduserte i fjor. Disse har en løftekapasitet på 34.000 kilo på svingskiven og 40.000 kilo på SafeNeck.

I drivlinjen finner man en Volvo motor kombinert med en ZF-automatkasse og aksler fra Kessler. Foruten enkel adkomst, kjennetegnes førerhuset med god sikt, effektiv støydemping/varmeisolasjon, og generelt sett gode arbeidsforhold for føreren.

Krever tilleggsutstyr på traktoren

For å kunne benytte SafeNeck, må traktorene utrustes med et hydraulisk innfestingspunkt. Dette tilleggsutstyret, som også inkluderer betjeningshendler i førerhuset m.m., koster ca. 50.000 kroner pr. maskin, og er blitt påmontert alle de fire nye traktorene til Maritime Truck. Selve den hydrauliske svanehalsen koster ca. 150.000 kroner, mot ca. 75.000 kroner for en tradisjonell pigg.

Selv om SafeNeck representerer en vesentlig tilleggskostnad, mener daglig leder Øystein Jensen hos leverandøren AS Trima at det er en fornuftig investering.

- SafeNeck har en unik konstruksjon som markant øker sikkerheten ved rolltrailerhåndtering. Det hydrauliske festepunktet i rammen ligger ca. en halv meter foran svingskiven, og fordeler dermed vekten bedre mellom traktorens for- og bakaksel. Kombinert med et lavere tyngdepunkt, oppnår man redusert fare for steiling, og at man innenfor samme sikkerhetsmargin kan laste opp til 2,5 ganger mer vekt ved kjøring i ramper sammenlignet med en tradisjonell svanehals, sier Jensen.

Rask av- og påkobling

Traktorene til Maritime Truck leies ut til lasting og lossing flere steder i Oslo havn, og hver fredag benytter Norsteve to av dem til lossing av papir fra en av Finncarriers båter på Filipstadutstikkeren. Her kunne vi ved selvsyn regitrere hvor mye raskere, sikrere og smidigere rolltrailerne kom seg over rampen med en SafeNeck sammenlignet med en tradisjonell svanehalskobling.

Når traktorene skal benyttes til håndtering av semitrailere, settes piggen midlertidig i et eget stativ, og takket være hydrauliske hurtigkoblinger tar ikke denne operasjonen mer enn et par minutter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!