23948sdkhjf

Volvo: Ny snutebil for de europeiske markedene

Volvo:Ny snutebil for de europeiske markedeneVolvo introduserer nå sin NH12 også for europeiske transportører som foretrekker en lastebil med motoren godt plassert foran førerhuset med tilhørende god ...

Volvo:

Ny snutebil for de europeiske markedene

Volvo introduserer nå sin NH12 også for europeiske transportører som foretrekker en lastebil med motoren godt plassert foran førerhuset med tilhørende god innvendig plass. Modellen ble første gang introdusert i Brasil i fjor, og er en bredere variant av Volvo VN som har gitt produsenten stor fremgang på det nordamerikanske markedet.

På grunn av det lange førerhuset er snutebiler først og fremst egnet til transportoppgaver der totalvekt er den begrensede faktoren. NH12 vil således passe godt til eksempelvis anleggskjøring, bulk- og annen tanktransport samt skogstransporter. Som benevnelsen tilsier, vil snutebilen bare bli levert med Volvos 12-liters motor med effekter på enten 380, 420 eller 460 hk.

NH12 er et ektefødt barn av Volvo globale lastebilfamilie, der 90 prosent av komponentene er identiske med FM- og FH-serien. Dermed er man sikret at både reservedelsforsyning samt service/reparasjoner kommer til å fungere like bra som for disse modellene. Førerhuset kan leveres både i kort, lang og Globetrotterutførelse.

FM12 All Wheel Drive

Volvo har også presentert en ny generasjon allhjulsdrevne tunge lastebiler. Med driv på samtlige aksler i kombinasjon med differensialsperrer for hver aksel og mellom tandemakslene for 6x6-utførelsen, hevdes FM12 All Wheel Drive å ha spesielt god fremkommelighet på både løst underlag såvel ,som i terreng. Sammenlignet med FL10/12 4x4 og 6x6, er frihøyden økt 90 mm, og i tillegg er modellene utstyrt med en kraftig plate som beskytter motoren.

FM 12 All Wheel Drive leveres med D12C-motoren med effekter fra 340 til 420 hk - inntil videre både i Euro 2 og Euro 3 utførelse. På girkassesiden kan man velge mellom en 12-trinns manuell kasse med to ekstra lave krypegir, eller den rene automatkassen Volvo Powertronic PT1600 med seks gir og momentomformer. og som også kan utrustes med en integrert retarder.

Modellen er først og fremst beregnet for meget krevende anleggskjøring, men er også et alternativ for krevende skogstransporter eller til spesialformål innenfor eksempelvis brannvesen.

Starter leveranser av Euro 3 -motorer

Nå i løpet av andre kvartal starter Volvo leveranser av sine fleste lastebilmodeller med Euro 3-godkjente motorer. Som kjent ble de nye og skjerpede utslippskravene fastsatt av EU-kommisjonen på slutten av fjoråret, og gjelder for alle nysertifiserte motorer fra 1. oktober og alle nyregistrerte biler fra og med 1. oktober 2001. Frem til det tidspunkt vil Volvo i likhet med flere andre lastebilprodusenter tilby både biler med motorer i både Euro 2 og Euro 3-utførelse.

Euro 3-programmet består så langt av D6-motoren på 5,5 liter med effekter på 180, 220 og 250 hk. Den 7,3-liters store D7-motoren kommer også i tre utførelser på 250, 290 eller 310 hk. Den største 12-liters motoren kommer så langt med effekter på 340, 380 og 420 hestekrefter. Det er ventet at Volvo med det nærmeste også kommer med en Euro 3-versjon av den svært populære 460 hesters utgaven. Volvos 10-liters motor vil ikke komme i Euro 3-utgave.

Produsenten hevder at man er godt forberedt til å møte de enda sterkere kravene som innføres med Euro 4 i år 2005 og Euro 5 i år 2008.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125