Lierterminalen i rute:

Drammen havn i containerkonkurranse

I slutten av oktober åpner Lier havneavsnitt og Lierterminalen. Her blir et godt område for containertrafikk. Drammen havn kan ta opp konkurransen om denne trafikken til sentrale områder på Østlandet.

Christian Ryg

Drammens entusiastiske havnedirektør, Einar Olsen, ser frem til slutten av oktober med forventning.

- At svært få legger merke til utbyggingsarbeidene, betyr ikke at det ligger stille. Vi har allerede vunnet inn 40.000 kvm areal med tre meters høyde over normal vannstand. I løpet av de neste månedene vil ytterligere 25.000 kvm ligge klare. Når terminalen står ferdig, vil Nor-Cargo flytte store deler av sin virksomhet i Drammen til Lier. Her får transportkonsernet en terminal på 21.000 kvm under tak, og svært god tilknytning til både jernbane, veinett og sjøtransport. Lagerhotellet får plass i terminalen.

- I konsernsammenheng "eier"Nor-Cargo Drammen AS produktet tredjepartslogistikk, og denne virksomheten har hatt en kraftig vekst de siste årene. Derfor har vi hatt behov for å samle aktivitetene i ett hus, med god infrastruktur til lagerhotellet. Allerede nå er 12.000 kvm ferdig og vi har full drift for store kunder, sier daglig leder Odd Eivind Gabrielsen til Logistikk & ledelse. Han understreker at med terminalen i full drift, vil også mye av containertrafikken til Vestlandet kunne gå fra Lier.

Stor satsing

Utbyggingen av Drammen havn blir i følge havnedirektøren en av de største satsingene innen havn i Norge de senere årene.

- Vi har holdt en forholdsvis lav profil, men når vi åpner det nye havneavsnittet og alt er klart, vil vi være i stand til å avlaste containertrafikken til og fra andre havner i Østlandsregionen. Infrastrukturen til Drammen er god, særlig nå som Oslofjordtunnelen er åpnet. Vi har et knutepunkt for jernbanen i Drammen og spor inn i havneområdene, og veisystemet for store deler av Sør-Norge møtes også her i byen, sier Einar Olsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!