23948sdkhjf

Scania introduserer Euro 3 godkjent V8er på 580 hk: Strongest there is

Scania introduserer Euro 3 godkjent V8er på 580 hkStrongest there isEt velkjent slogan for en halspastill, men vel så aktuell for Scanias nye 16-liters V8-motor. Med en maksimal effekt på 580 hk er de...

Scania introduserer Euro 3 godkjent V8er på 580 hk

Strongest there is

Et velkjent slogan for en halspastill, men vel så aktuell for Scanias nye 16-liters V8-motor. Med en maksimal effekt på 580 hk er dette den kraftigste Euro 3 godkjente lastebilmotoren på markedet. Definitivt ikke noe for nøkterne og kostnadsbevisste bileiere i ordinær langtransport, men til gjengjeld et meget godt alternativ for de mest krevende transportformålene. Og ikke minst vil den være førstevalget for de mange som fortrinnsvis lever for og ikke av lastebilen sin. Scanias eget velkjente slogan "King of the Road" er mer aktuell enn noen gang.

Trailer for sale or rent, rooms to let fifty cents. No phone, no pool, no pets, I ain't got no cigarettes. Ah but, two hours of pushin´ broom, buys a eight by twelve four-bit room. I´m a man of means by no means, King of the Road.

Henning Ivarson

Bildetekst: Scanias nye V8er er den kraftigste lastebilmotoren som er Euro 3 godkjent

Hva var vel mer på sin plass enn gjallende allsang da Scania lanserte sin nye V8er på vintersportstedet Vemdalen i svenske Härjedalen. Mange er nok ikke klar over at det faktisk var Erik Frium i Norsk Scania som midt på 70-tallet kom på den eminente ideen å benytte den siste strofen i Roger Millers evergreen i markedsføringssammenheng. Fabrikken adopterte selvfølgelig King of the Road-begrepet tvert, som senere er blitt så godt innarbeidet i bransjen at det nærmest er synonymt med Scania generelt, og deres V8ere spesielt. Denne litt mytisk omspundne motorkonstruksjonen med sin markante motorlyd, nok av krefter som gir en svært avslappet kjørestil, og som ikke minst gir sjåføren både selvtillit og en aldri så viss status der sjåfører møtes. Scania hevder da også i sin introduksjonskampanje at "Det är mer än en lastbil. Det är ett sätt att leva..."

Lange tradisjoner med V8

Helt siden Scania lanserte sin sagnomsuste 14-liter i 1969, har produsenten tviholdt på V8-konstruksjonen for høyeffektsegmentet. Og de har hatt suksess. Scania har i alle år senere dominert dette segmentet, og pr. i dag står den svenske produsenten for vel 60 prosent av de lastebilene som selges med V8-motorer i Europa.

- Det er den jevne gangen som taler for å benytte en V8 for de høyeste effektene, sier Lars Orehall, viseadministrerende direktør og sjef for Scanias Research and Truck Development.

- Det kommer av at kraftimpulsene kommer tettere. Selvfølgelig kan en 6-sylindret motor med stort slagvolum generere tilstrekkelig kraft, men da utsetter man samtidig de etterfølgende komponentene i drivlinjen for større belastning som dermed må dimensjoneres kraftigere, fortsetter Orehall, som legger til at de med V8-konfigurasjonen i all hovedsak kan benytte de samme transmisjonskomponentene som til deres sterkeste rekkeseksere.

Kjørbarhet av ypperste klasse

De nye V8-motorene kjennetegnes først og fremst av kjørbarheten - den har med andre ord tilstrekkelig med kraftreserver over hele turtallsområdet og krever således lite giringsarbeid.

Scanias første 14-liter ytet i 1969 350 hk, og var i mange år den sterkeste lastebilmotoren på markedet. Den gang ble kjørbarheten karakterisert som "utmerket", med et maks moment på 1.245 Nm ved 1.500 omdreininger. Fra den nye 16-liters V8eren er det tatt ut 580 hk, og den har et maksimalt moment på 2.700 Nm, og 2.300 av disse er kommer allerede ved 900 omdreininger - forøvrig det samme som maksmomentet på dagens 14-liter på 530 hk. Det i seg selv sier mye om motorutviklingen de siste årene.

Den nye V8eren kommer også med en effekt på 480 hk, og der det maksimale dreiemomentet er 2.300 Nm. Momentkurven for begge motorene har en topp mellom 1.100 og 1.200 Nm.

Tilpasningen fra Euro 2 til de nye Euro 3-kravene medfører som regel en høyning i det spesifikke forbruket - i beste fall har den nye motorgenerasjonen et tilsvarende forbruk som de foregående. Det er derfor bemerkelsesverdig når Scania kan vise til en liten reduksjon på de nye V8erne, og det til tross for 2 liter større sylindervolum og høyere effektuttak.

Mange identiske komponenter med 11- og 12-liters motorene

I likhet med dagens V8, står sylindrene også i den nye motoren i 90 graders vinkel, og har separate topper med 4 ventiler og dobbel kamaksel. Selve blokken støpes i Tyskland og bearbeides av Scania i Södertälje. Når det gjelder sylindre og forbrenningsrom, har Scania valgt å følge sitt vel utprøvde modulprinsipp og beholdt så mange komponenter og egenskaper som mulig fra de mindre 11- og 12-liters motorene. Moduliseringen medfører blant annet utstrakt produksjonsrasjonalisering, mindre opplæring av mekanikere som dessuten kan utføre feilsøking, reparasjoner og vedlikehold etter samme prosedyrer og med samme verktøy som på de øvrige motorene, samt vesentlig enklere reservedelslogistikk.

Blant de tekniske nyhetene på den nye V8eren, kan nevnes et innsprøytningstrykk på 1.800 bar, samt en elektronisk styrt kjølevifte som utveksler data med bilens øvrige elektronikksystem. Dette bidrar til både å redusere drivstofforbruket og øke effekten på en eventuell retarder.

Sammenlignet med 14-literen, er avgassbremsen på den nye 16-liters motoren blitt ca. 17 prosent sterkere, og utvikler 300 kW ved et motorturtall på 2.400 omdreininger. Selv om forbedringen er merkbar, kan avgassbremsen selvfølgelig ikke sammenlignes med en retarder. Og har man først investert i en særdeles kraftig motor for bl.a. å kunne holde tempo opp de kraftigste motbakkene, er denne fortsatt nødvendig for å kunne holde farten oppe også nedover på en trygg og kontrollert måte.

Til nå har vi hovedsakelig kjørt de nye motorene på relativt flate svenske landeveier og kan derfor vanskelig gi noen konkrete inntrykk av motoren - bortsett fra følelsen av tilnærmet å kjøre en tom singelbil når vi i realiteten kjørte en 40-tonns semi. Selv et svensk tømmervogntog med en totalvekt på 60 tonn, slet ikke nevneverdig opp de få bratte motbakkene vi hadde fra Vemdalen til Stockholm. Etter en grundigere prøvekjøring på Dovre, kommer vi i august nærmere tilbake til de nye King of the Road-motorene.

Third boxcar midnight train, destination Bangor, Maine. Old worn out suit and shoes, I don't pay no union dues. I smoke old stogies I have found, short but not too big around. I'm a man of means by no means, King of the road.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079