23948sdkhjf

Volvo fornyer FL-serien

Volvo fornyer FL-serien Volvo har fornyet sin minste lastebilserie fra 7,5 til 18 tonns totalvekt på en rekke vesentlige områder; bedre areodynamiske egenskaper, et helt nytt førerhusinteriør, nytt og...

Volvo fornyer FL-serien

Volvo har fornyet sin minste lastebilserie fra 7,5 til 18 tonns totalvekt på en rekke vesentlige områder; bedre areodynamiske egenskaper, et helt nytt førerhusinteriør, nytt og mer påbyggsvennlig chassisprogram, siste generasjon skivebremser og samme elektronikkplattform som produsentens tyngre lastebiler. 6-liters motoren har fått elektronisk dieselinnsprøytning og er selvfølgelig godkjent for Euro 3.

Henning Ivarson Circuit de Spa-Francorchamps

Hvor trekker man grensen mellom en facelift og en helt ny bilmodell?, var et sentralt spørsmål under pressevisningen av Volvos nye FL-serie som ble avholdt på den legendariske motorsportbanen Spa-Francorchamps i Belgia. Volvo - som ikke legger skjul på at definisjonsspørsmålet også har blitt diskutert internt - velger å kalle FL en ny bil, og begrunner dette med de mange nyhetene under skallet.

FL-serien blir i Norge tilbudt med totalvekter fra 7,5 til 18 tonn. I tillegg produseres det en 3-akslet utførelse med 26-tonns totalvekt, men denne blir ikke tatt inn hit til landet. Serien benyttes hovedsakelig til distribusjonsformål og som service- og etatsbil i mange varianter der kravet til motorstyrke ikke overstiger 250 hestekrefter.

- Vår nye serie inngår i et svært krevende segment for både brukere og produsenter, og der bare de beste og mest ressurssterke aktørene vil overleve på lang sikt, sa Volvos Europasjef Nils Arthur under pressevisningen. Hvorfor nettopp Belgia ble valgt som introduksjonsland skyldes at det er her FL både er konstruert og blir produsert, og således er Volvos andre hjemland. Visningen på en kjent formel 1 bane skulle på sin side symbolisere merkets gode posisjon og konkurranseevne.

Bedre førermiljø

Spa-Francorchamps var et svært godt egnet sted å prøve ut bilene på - bare man holdt seg langt unna et par engelske og finske journalister som drømte seg litt for mye inn i formel 1-sirkuset. Her var det rikelige anledninger til å prøve ut både styre- og bremseegenskaper, og banen har dessuten en høydeforskjell på hele 150 meter som kunne sette motorene på prøve.

De nye FL-bilene har samme førerhusstamme som den tidligere FL-serien og kommer som før både i en kort og lang utgave. Utvendig har det fått enkelte nye paneler som gir bilen et mer moderne utseende, samtidig som at luftmotstanden har blitt mindre. Innvendig fremstår imidlertid førerhuset i en helt ny drakt, med klare likhetstrekk til Volvos større FM-, FH- og NL-lastebiler. Innsteget er enkelt, stolene har gode reguleringsmuligheter, og med de samme rattjusteringsmulighetene som de større Volvoene er det ingen problemer med å finne en god kjørestilling. Både instrumentpanel, brytere og rattstammehendler er også de samme kjente fra FM/FH. FL leveres nå med digital fartsskriver som er plassert i konsollen over frontruten rett foran førerplassen. Midtkonsollen buer seg inn i førerhuset, og gjør det dermed enkelt å betjene brytere for klimaanlegg og radio - eventuelt også Volvos flåtestyringssystem Dynafleet som bilen er forberedt for installasjon av. Førerhuset har også godt med oppbevaringsplass, med blant annet en praktisk papirklype på toppen av dashbordet. Girspaken har fått en mer ergonomisk plassering, men sitter fortsatt relativt høyt oppe på girkassen. Sikten er fortsatt litt preget av at førerhuskonstruksjonen ikke er av nyeste dato; hjørnestolpene er tykkere enn enkelte andre modeller, og i tillegg blir sidevinduene delt i to av en sprosse. Speilene er imidlertid gode og gir liten dødvinkel.

Ny motorkarakteristikk

FL er utstyrt med Volvos velkjente 6-liters turbo intercoolermotor som fortsatt kommer med effekter på henholdsvis 180, 220 og 250 hestekrefter. Sammenlignet med forgjengeren D6A har den nye D6B blant annet fått elektronisk styrt drivstoffinnsprøytning, og er tilgjengelig i både Euro 2 og Euro 3 versjon. Maks moment på henholdsvis 575, 700 og 825 Nm oppnås i turtallsområdet mellom 1.400 og 1.800 omdreininger. Sammenlignet med D6A har de to minste motorene fått en flatere momentkurve som dessuten ligger høyere på lavere turtall.

Når det gjelder dieselforbruk, opplyser Volvo at de nye motorene i Euro 2 versjon ligger lavere enn dagens motorer, mens Euro 3-motorene har tilnærmet det samme som D6A.

Girkasseprogrammet består av 6-trinns varianter for de to minste motorene, 8-trinns rangekasser for den største motoren eller Allison automatgirkasser. Begge de manuelle girkassene har fått forbedret synkroniseringen, og er enkle å betjene med relativt presise girbevegelser. I tredje/syvende gir på rangegirkassen må man imidlertid strekke seg litt ut av sitteposisjonen, men er likevel bedre enn den gamle girspakplasseringen. Flere ganger under prøvekjøringen savnet vi en splitfunksjon. Dersom vi fulgte «boken» - og giret opp på slutten av det grønne feltet ved ca. 2.200 omdreininger - var resultatet at vi ofte endte et par hundre omdreininger under der det grønne feltet starter. Med de totalvektene og utvekslingene som var i Belgia, var vi da på et turtallsområde som motorene ikke likte seg nevneverdig på.

Den mest behagelige girkassen vi prøvde på Spa var utvilsomt automatkassen DM3060 fra Allion. Den girer så silkemykt slik bare en rendyrket automat kan gjøre, men koster til gjengjeld ca. 80.000 kroner. Og det er synd, for dette er et hjelpemiddel de fleste som kjører i stressende bytrafikk burde hatt. Det er vesentlig billigere å tilby en automatløsning basert på en konvensjonell girkasse slik Volvo har gjort med Geartronic, men dette systemet kan foreløpig bare kombineres med produsentens større girkasser og motorer. Scania er derfor fortsatt alene om å tilby en slik løsning (Opticruise) på distribusjonsbiler med motoreffekt helt nede på 230 hk. Vi krysser fingerne for at Volvo snart kommer etter.

Gode bremser og presis styring

Prøvekjøringen på Spa ga som nevnt god anledning til å provosere både styring og bremser. FL er retningsstabil og enkel å holde stabil i veibanen. En nykonstruert foraksel tillater hjulutslag på 52 grader, et viktig moment på denne biltypen som ofte kjøres i bytrafikk og som i tillegg må komme inntil ramper i de trangeste bakgårder.

Vi vennet oss også raskt til å dosere de nye skivebremsene (både foran og bak) riktig. Sammenlignet med bremsesystemet til FL6-serien, hevder Volvo at de nye bremsene - som er av samme type man finner på FH - gir nærmere 30% kortere bremselengde og fordoblet levetid for bremsebelegget. Produsenten har valgt å la ABS være standard i både Norge og EU-landene.

På et par av testbilene satt imidlertid bremsepedalen så høyt, at vi måtte løfte hælen fra gulvet. På andre modeller vi prøvde satt bremsepedalen lavere plassert, så her får vi anta at det kun dreier som om en justeringssak.

Mer påbyggsvennlig

Volvo har tidligere fått innsigelser på at FL6 var lite påbyggsvennlig. Dette er nå blitt rettet på ved at det ikke lenger stikker noen komponenter opp ovenfor rammen. Den er i tillegg blitt utstyrt med standardhull lik FM- og FH-rammene som letter monteringen av forskjellige typer påbygg. All relevant informasjon for påbyggere som eksempelvis chassistegninger, kablingsdiagram, faktaark etc kan dessuten nå enkelt lastes ned på internettadressen http://vbi.truck.volvo.com.

På chassissiden finner man også nyheter på luftfjæringen som nå er elektronisk styrt og dermed tillater trinnløs justering av chassishøyden og raskere feilsøking gjennom bilens integrerte diagnonsesystem. De tyngste FL-modellene kan også nå spesifiseres med luftfjæring både foran og bak. Bruk av bare to belger i motsetning til fire, har medført vesentlige vektreduksjoner på flere av modellene med tilhørende økt nyttelast som resultat.

Avstanden mellom førerhusets støtfanger og påbyggets fremste del er også blitt kortet inn, hvilket tillater en lengre lastbærer innenfor samme totallengde.

Mindre servicebehov

Mange av de tekniske nyhetene på FL bidrar også til at livslengdekostnadene blir redusert. Som nevnt er det spesifikke drivstofforbruket til motorene blitt redusert. Sammenlignet med FL6 synker forbruket ytterligere gjennom førerhusets reduserte luftmotstand og bilens lavere vekt. De nye motorene krever mindre service, med blant annet oljeskiftintervall på 40.000 kilometer. De nye skivebremsene har lengre levetid enn det gamle bremsesystemet, og den nye elektroniske plattformen, gjør arbeidet med feilsøking raskere med tilhørende kortere ståtid.

I følge informasjonsansvarlig Arne Knaben i Volvo Lastebiler og Busser Norge AS vil den nye FL-serien bli ca. 5 prosent dyrere enn dagens FL6-modeller.

Volvo FL har vært en av Volvo mest populære modellserier opp gjennom årene med et totalt salg på over 113.000 enheter. Modellen ble første gang lansert i 1986, og således kan man hevde at det nå var på høy tid at den kom i ny drakt. Om det er en ny modell, skal vi overlate til våre lesere å avgjøre, og nøyer oss med å konstatere at Volvo uansett vil oppnå å holde trykket i markedet i ytterligere noen år - frem til vi ser den helt nye FL.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063