23948sdkhjf

Intracon lanserer nye vekselskap: Mr. Swapbody med ny suksess

Fra et sovende selskap til en omsetning på rundt 30 millioner kroner på et år må sies å være respektabelt. Etter at Torkild Ove gikk inn i Intracon, har pilen bare pekt oppover. Han har etablert selskapet som en seriøs konkurrent og markedsleder innen vekselskapmarkedet i Norge.

Nå mener han at vekselskapene virkelig skal ta over store deler a transportmarkedet her i landet, og Intracon skal være et av de største i markedet i årene som kommer.

- Jeg kjenner dette markedet, og kundene kjenner meg. Det er ikke skryt, bare fakta, sier den blide dansken i sitt lille kontor rett ved NSB Gods hovedterminal i Groruddalen.

- Vi har vært med å konkurrere om ordres til de fleste av de store transportørene, og har levert til nesten alle. Det sier en del om hvor viktig det er å kjenne markedet. I tillegg må man selvsagt ha et godt produkt å vise til, og det har vi skaffet oss. Alle våre skap og containere produseres av Equimodal i Zaragoza, Spania. Produsenten har kommet fram med en rekke modeller etter våre kravspesifikasjoner, som har vist seg å være helt i spiss i markedet. Spesielt har vi fått et nytt skap med full sideåpning, der dørene og rammene er produsert i aluminium. Resultatet er langt lavere vekt, og dørene er enklere å åpne enn på konvensjonelle skap med stor sideåpning. Det er detaljer som er viktige i daglig drift, mener Ove.

Det nye skapet er 7,82 meter langt, og konstruert i stål, men på grunn av at sidedørene og dørrammene er i aluminium, veier skapet bare 2.950 kg, eller ca. 600 til 800 kg mindre enn de fleste konkurrenter. Av andre detaljer som er verdt å nevne, og som har stor betydning for bl.a. slitasje, nevner Ove nytt låssystem og innvendige pakninger i dørene. Disse pakningene er langt mindre utsatt enn konvensjonelle typer, og blir ikke så lett revet i stykker under håndtering.

Dette skapet, som Ove er overbevist om at kommer til å endre markedet for vekselskap, er imidlertid ikke den eneste nyheten som kommer i løpet av høsten og vinteren. Produsenten har klart et jumboskap, en vekselløsning på 13,6 med høyt tak som gir tre meters høyde, for volumgods.

I tillegg kommer flere lettisolerte skap, termoskap og spesialløsninger. Med mange nyheter, samtidig som man leverer til utleiemarkedet, han at Intracon skal konkurrere med de to store i markedet, og allerede første år er firmaet oppe i tet når det gjelder vekselskap.

Fleksibel transport

Vekselskapet har alle fordelene og fleksibiliteten til containeren, i tillegg til at den står på egne ben. Det er den store fordelen, både for transportøren og for kunden. Skapet kan settes av bilen så og si hvor som helst, så lenge bakken er jevn og dekket tåler trykket. Det kan stå som et støtlager utenfor produksjonshaller, lastes etter kundens timeplan og hentes når det er ønskelig. Vekselskapet stiller ingen krav til kraftig håndteringsredskap, slik som kraner eller containertrucker. Så lenge bilen har ramme tilpasset vekselskap, greier sjåføren opplasting og frastilling alene, og på kort tid.

- Jeg blir nok ikke spesielt populær blant bileiere, men jeg spår at mye av transportbransjen vil gå over til vekselskap for å spare tid og penger. For kundene er det store fordeler og skapene gir høy fleksibilitet. Bileierne ønsker imidlertid å ha faste påbygg eller kapelløsninger, opplyser Ove.

De ordrene som skal leveres før utgangen av dette året, har altså fylt ordrebøkene til full kapasitet. Ikke bare norske kunder har banket på døren, det svenske forsvaret skal motta en serie spesialcontainere til flytransport, med opsjon på flere hundre enheter. Dessuten har Swelast, SJs kombiselskap, bestilt flere ulike typer containere og vekselskap.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079