Mercedes med økt fokus på girautomatikk

Det helautomatiske girskiftsystemet til Mercedes-Benz Actros har ikke fått den samme utbredelsen som tilsvarende systemer til andre lastebilprodusenter. Årsaken er langt fra dårlig kvalitet, men snarere det faktum at bilens standard girskiftsystem er så enkelt og komfortabelt at de fleste bileiere synes dette er mer enn godt nok. Nå setter både produsent og importør økt fokus på Telligent girautomatikk, som etter vår mening løfter bilen opp ytterligere en klasse. 

Av: Henning Ivarson 

Få lastebilprodusenter har lengre erfaring og hatt større suksess enn Mercedes-Benz når det gjelder systemer som avlaster sjåføren for det tunge giringsarbeidet som har preget lastebilene i mange år. Heldigvis ser man nå en klar trend at stadig flere setter fokus på forskjellige typer girautomatikk. Allerede i 1986 lanserte den tyske produsenten sitt EPS-system der den tradisjonelle girspaken ble erstattet med en joystick som bare skulle skyves frem- eller bakover. I forbindelse med lanseringen av SK-serien to år senere ble systemet tilpasset produsentens egne girkasser (det første systemet ble lansert på ZF-kasser) hvor blant annet skiftesylindrene var montert inne i girkassen og bidro til økt driftssikkerhet. Neste utviklingstrinn kom med lanseringen av Actros i 1996. Da skiftet girskiftsystemet samtidig navn til Telligent, som indikerte at det nå var tilknyttet den overordnede elektroniske styringen av hele bilen og således mottok langt flere styresignaler via CAN-bus enn tidligere. Den nye girspaken var endra mer ergonomisk, og muligheten for å forhåndsvelge gir gjorde det vesentlig enklere for sjåføren. I følge logistikksjef Olav-Kåre Thingwall i Bertel O. Steen har både EPS- og Telligentsystemene dessuten vært utrolig driftssikre gjennom alle år. Det er med andre ord ikke videre bemerkelsesverdig at sjåførene har vært svært godt fornøyd.

Enda enklere uten clutchpedal

«Never change a winning horse», heter det. Og nettopp det har nok vært én av årsakene til at både produsent og importør så langt har vært litt tilbakeholdne med å fremheve det helautomatiske Telligentsystemet som for øvrig også ble vist første gang under Actrosintroduksjonen. Nå setter imidlertid også Mercedes-Benz for alvor fokus på fordelene med et helautomatisk girskiftsystem; økt komfort, økt sikkerhet, reduserte drivstofforbruk og lavere vedlikeholdskostnader.

Selv om vi skriver helautomatisk, er det viktig å presisere at det også for denne produsenten sin del dreier seg om en helt konvensjonell manuell girkasse, men som blir styrt elektronisk og der clutch- og giringsarbeid skjer automatisk. Fra sjåførens side er det imidlertid som å kjøre en personbil med automat. Clutchpedalen finnes fortsatt, og kan benyttes ved krevende rangering. Ved vanlig kjøring er den imidlertid slått opp under dashbordet og er ikke tilgjengelig med foten.

Samme dag som vinteren slo tilbake på Østlandet med full tyngde i forrige måned, stilte vi forventningsfullt opp hos Bertel O. Steen på Skårer for å prøvekjøre det helautomatiske Telligentsystemet. Natten i forveien hadde det falt nærmere 30 cm nysnø og forholdene var såpass ille at den 2-akslede trekkvognen ikke en gang klarte å komme seg ut av importanlegget uten bruk av kjetting. Kjøreforholdene på hovedveiene var litt bedre, men noen avslappet kjøretur ble det langt fra. Det skyldtes imidlertid ikke girautomatikken, som etter vår mening oppførte seg optimalt under alle topografiske forhold. Ikke en eneste gang følte vi behov for å overstyre girvalget, men så hadde vi også valgt å holde oss på flate E18 nedover i Vestfold. Dersom man ønsker å overta styringen og eksempelvis legge inn et lavere gir før en bratt bakke, er det bare å klikke girspaken bakover eller benytte den lille hendelen for å ta halve, hele eller halvannet gir på rappen. Hvis man ønsker å låse valgt gir, benytter man en liten vippebryter for å gå over i manuelt kjøreprogram. I motsetning til enkelte andre, har ikke Telligent et eget program for bakkekjøring. Straks man tar i bruk motorbrems/konstandrossel (eller retarder), velger imidlertid programmet automatisk et lavere gir. Ved å dra spaken for motorbremsen ned ett hakk i oppoverbakker, sørger programmet for at motorturtallet dras ut et par hundre omdreininger mer enn normalt før den velger et høyere gir. Girprogrammet fungerer også utmerket i kombinasjon med konstantfartsholder i både oppover- og nedoverbakker.

Etter Actrosintroduksjonen i 1996 skrev vi at vi aldri tidligere hadde vennet oss til et nytt girskiftsystem så raskt - rett og slett fordi Telligent er så enkelt og logisk å bruke. Vi mener fortsatt å ha våre ord i behold.        

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!