Ny gassmotor for miljøvennlig bykjøring

Som et miljøvennlig alternativ til lastebiler som primært benyttes til distribusjon, renovasjon eller annen kjøring i tettbygde strøk, har Scania har introdusert en gassmotor på 260 hestekrefter. 

Motoren kan kjøres på komprimert naturgass (CNG) eller biogass. Utslippet av NOx er 70% lavere og av partikler 80% sammenlignet med en konvensjonell dieselmotor. Gassmotoren er en 11-liter som er blitt konvertert til en Ottomotor. Kompresjonsforholdet er mye lavere, sylinderhodene er tilpasset for gnisttenning og motoren er utstyrt med en gassblander. Maks effekt på 260 hk oppnås ved 2000 o/min, mens maks dreiemoment er 1.000 Nm ved 1.150 o/min. Den 6-sylindrede motoren har ingen avgassbrems, og kjøretøyet vil derfor bli levert med retarder som standard. Drivstoffet oppbevares i fire 140 liters stående tanker bak førerhuset, hvilket gir lastebilen en aksjonsradius på ca. 300 kilometer. Inkludert tankene, er ekstravekten ca. 500 kilo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!