Nye spesialbiler til Statnett Entreprenør

Statnett Entreprenør AS har nylig anskaffet to spesialbiler fra MAN Last og Buss AS. Den ene er en 5-akslet trekkvogn for spesialtransport, mens den andre er en 4-akslet kranbil med en 54-tonnmeter Palfingerkran.

Tungtrekkeren er en MAN 40.464 DFAT 8x6 med 460 hk intercoolermotor. Den 4-akslede bilen trekker på tre aksler og har en tillatt totalvekt på hele 49 tonn. I tillegg kan bilen etter behov påmonteres ytterligere en 10-tonns aksel bakerst.

Bilen er utstyrt for de virkelig tunge transportene. Den drevne forakselen har navreduksjon og en kapasitet på ni tonn. Tandemakslene bak har navreduksjon og hver en kapasitet på 16 tonn. Foran tandemakslene er det montert en 8-tonns luftavfjæret løpeaksel, mens de drevne akslene har kraftig trapesfjæring,

Trekkvognen er utstyrt med en standard 16-trinns ZF-girkasse. I tillegg har bilen momentforsterker og retarder. I kraftoverføringen finner vi også MANs kraftigste fordelergirkasse med to utvekslinger og differensial.

Av utstyr kan nevnes at bilen har vinsj og svingskive for tungtransport. Dessuten har bilen demonterbar belastningskasse over svingskiven. Det er også montert kran. Videre er trekkvognen utstyrt med endebjelke og Rockinger hengerfeste godkjent for 100 tonn. Foran er det montert 100 tonns frontbjelke med hengerfeste som kan monteres i tre forskjellige høyder.

Bilen har ellers langt førerhus med to køyer og luftavfjæret hytteoppheng. Videre kan nevnes oppvarmet frontrute, kupevarmer, klimaanlegg og pollenfilter, slik at sjåføren skal ha det behagelig under alle forhold.

Kraftig kranbil

Kranbilen er en 4-akslet MAN 32.464 VFL 8x4. Den har to 8-tonns foraksler, mens tandemakslene med navreduksjon hver bærer ti tonn. Totalvekten er satt til 32 tonn, altså tilpasset norske kjøretøybestemmelser. Bilen har skivebremser foran og trommelbremser bak. Forakslene har parabelfjæring, mens det er luftfjæring bak. Også denne bilen har 460 hk, 16-trinns ZF-girkasse, samt langt førerhus med køye og klimaanlegg.

Kranen er en Palfinger PG 54000 med kapasitet på 54 tonnmeter. Den har en største rekkevidde på 20,4 meter. Utover dette har bilen planpåbygg som enkelt kan endres etter transportoppdraget. Planet har finér bunn og aluminium lemmer, og kan benyttes i tre forskjellige lengder. I korteste utførelse kan det benyttes svingskive med hurtiglåser. Ellers er planet utstyrt med containerfester nedfelt i planbunn, hylser, midtstaker og kraftige surrekroker.

Tung transportavdeling

- Vi har ofte bruk for en kraftig kranbil i våre egne transporter, sier Ove Kullerud ved Transportavdelingen i Statnett Entreprenør AS.

- Vi har gjerne med mye forskjellig utstyr på våre transporter, og med en kraftig kranbil kan vi som regel håndtere utstyr selv uten å måtte leie inn mobilkran. Med en kraftig kranbil står vi også godt rustet til å ta varierte oppdrag på det åpne marked.

Entreprenørfirmaet tar også oppdrag på det åpne marked. Det samme gjelder selskapets transportavdeling, som er en av landets best utstyrte når det gjelder spesialtransport, særlig av tunge og store kolli.

I tillegg til ordinære lastebiler og spesialtrekkvogner har selskapet spesialhengere med nyttelast helt opptil 425 tonn.

Transportavdelingen har også spesialutstyr for jernbane, samt ro-ro skipet Elektron. Det kan samtidig ta en opphengstrailer med inntil 300 tonn last og to semitrailere med 70 tonn last hver. Med norsk topografi er det ikke alle steder tunge og store kolli kan gå på vei eller jernbane. Da er skipet ofte helt nødvendig for å få utført en vanskelig transport.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!