MAN har rundet 1.000.000 lastebiler

MAN nr. 1.000.000 har rullet av samlebåndet. I den 85-årige historien som tysk lastebilprodusent er det særlig de siste 25 årene som har stått i fokus når det gjelder den solide posisjonen MAN har oppnådd. 

Ved et slik jubileum er det naturlig å ta et tilbakeblikk på historien. MANs historie går tilbake til tidlig 1800-tallet, men det var i 1915 at MAN (frem til 90-tallet skrevet M.A.N.) kom i gang med en lisensproduksjon av Saurer lastebiler. Det skulle imidlertid ikke gå mange årene før MAN kunne levere sine egenutviklede nyttekjøretøyer, hvorav det meste av tiden med basis i en meget viktig oppfinnelse - dieselmotoren. Denne motortypens «far», Rudolf Diesel, hadde sitt virke hos MAN da han utviklet de første driftsklare dieselmotorer mot slutten av 1890-årene. Vi skal nedenunder ta for oss en del milepæler i MANs historie som nyttekjøretøyprodusent.

1924: Det skulle ta vel 25 år fra den første driftssikre dieselmotoren ble tatt i bruk i et kraftverk til man hadde klart å få motorkonstruksjonen ned i en størrelse egnet for nyttekjøretøyer. Men i 1924 kunne altså MAN vise sin første dieseldrevne lastebil på den internasjonale bilutstillingen i Berlin. Det var en 4-sylindret motor på 50 hk. Allerede fra første stund produserte MAN dieselmotorer med direkte drivstoffinnsprøytning, en teknisk løsning som gjennom alle år har vist seg overlegen.

1933: Innfører samlebåndsprinsippet ved fabrikken i Nürnberg. Dette ga en vesentlig økning i produksjonen og dannet skole for hvordan MANs produksjonsstruktur skulle være senere.

1954: Innfører turbomotoren som ga økt motoreffekt og samtidig en betydelig reduksjon i drivstofforbruket.

1955: Flytter lastebilproduksjonen fra Nürnberg til München, en fabrikk med betydelige kapasitetsreserver. Dette var et avgjørende skritt for å kunne bli en eksportrettet produsent.

1964: Produserer lastebil nr. 100.000.

1969: Produserer den første lastebilen med luftfjæring på alle aksler og ligger dermed langt foran konkurrentene på dette området. Løsningen innebar helt nye muligheter for håndtering av vekselpåbygg.

1971: Kjøper Büssing i Salzgitter.

1975: Produserer lastebil nr. 250.000.

1990: Kjøper lastebildivisjonen til østerrikske Steyr.

1994: Lanserer Europas sterkeste serieproduserte dieselmotor for lastebiler - en 18,3 liters V10 med en effekt på hele 600 hk. Ingen annen produsent har foreløpig slått dette.

1995: Produserer lastebil nr. 750.000. Det skulle altså gå bare fem år å produsere den neste kvarte millionen.

1999: MAN kjøper polske Star.

2000: Flere begivenheter: MAN kjøper engelske ERF (se side 52). Lanserer dessuten nå en helt ny tung lastebilserie som omtales i neste utgave.

MAN i dag

MAN har i dag fem fabrikker i Tyskland, to i Østerrike, samt anlegg i Polen, Sør-Afrika og Australia. En stadig sterkere produksjonsintegrering mellom fabrikkene gir betydelige synergieffekter. Dagsproduksjonen i de nevnte fabrikkene er 240 lastebiler over 6 tonn og 35 busser. Nürnberg er kompetansesentrum for motorer med en årsproduksjon i inneværende forretningsår (fra 1. juli 1999 til 30. juni 2000) på 70.000 enheter. Dette er motorer både til egne kjøretøyer og eksterne kunder. Med stor etterspørsel i Europa har MAN et produksjonsmål på mellom 61.000 og 62.000 kjøretøyer i dette forretningsåret. Det er en klar rekord. I tillegg til dette kommer produksjonen hos Engelske ERF, som MAN nå er i ferd med å overta.

Ny svensk toppsjef

Håkan Samuelsson (49) slutter i stillingen som ansvarlig for utvikling og produksjon hos Scania, og tiltrer i løpet av året som ny toppsjef i MAN Nutzfahrzeuge. Samuelsson etterfølger Klaus Schubert som har ledet MAN Nutzfahrzeuge i en periode preget av stor fremgang, både produkt- og markedsmessig. Samuelsson startet sin karriere hos Scania allerede i 1977. Fra 1981 hadde han ledende funksjoner innenfor utvikling og planlegging hos den svenske nyttekjøretøyprodusenten. I 1990 overtok han ansvaret for utvikling og produksjon av hele drivlinjen i Scania, og fra 1993 var Samuelsson teknisk sjef hos Scania do Brasil. Siden 1996 har han som nevnt vært ansvarlig for utvikling og produksjon, samt hatt fast plass i Scanias toppledelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!