Avskjed med dr. Schubert

Det var spesielt hyggelig at MANs avtroppende toppsjef, dr. Klaus Schubert, i år la sin tradisjonelle prøvekjøring av egne produkter til Norge. Dermed fikk vi anledning til å ta en personlig avskjed med den representanten for lastebilindustrien som de aller fleste europeiske fagpressejournalister respekterer aller høyest.

Ikke bare fordi dr. Schubert er en særdeles hyggelig person, som i alle år har tatt seg tid til å holde kontakten med fagpressen og aktivt bidratt på alle visninger, prøvekjøringer og pressekonferanser. Men vel så mye for hans kunnskaper og glødende interesse for teknikk.

Dr. Schubert overtok som teknisk direktør i 1986 - samme år som MAN lanserte F90. Det var med denne modellen at MAN fikk sitt vendepunkt. Den gang ble det produsert vel 20.000 biler - i dag er produksjonsvolumet tredoblet. I 1997 overtok han som MANs toppsjef etter Rudolf Rupprecht, og har såledet ledet MAN Nutzfahrzeuge i en periode preget av meget stor fremgang, både produkt- og markedsmessig.

De siste elleve årene har dr. Schubert og MANs salgsdirektør dr. Günther Dietz jevnlig gjennomført lengre prøvekjøringer av bilene, og deretter diskutert sine erfaringer og inntrykk med MANs konstruktører.

Om de to herrer i det hele tatt hadde noen innvendinger etter å ha kjørt deres nye flaggskip TG-A i både Norge, Sverige og Danmark, vites ikke. Men med den nye 510-hesters motoren i kombinasjon med TipMatic girskiftsystemet og det største XXL-førerhuset, skal vel det mye til. Vi hadde i hvert fall ingen ankepunkter, og kan ut fra et isolert sjåførståsted trygt skrive under på at kombinasjonen er tilnærmet optimal.

Mange hevder at mye av årsaken til MANs suksess kan forklares med at toppsjefene de siste 20 årene har teknisk bakgrunn. Og slikt sett videreføres tradisjonene med Håkan Samuelsson. Før han ble valgt som etterfølgeren til dr. Schubert, var han som mange vet ansvarlig for utvikling og produksjon i Scania.

© 2000

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!