NSB Gods i Åndalsnes:

Ny 53 tonns stortruck blir krumtappen i håndteringen

Når 13,6 meter lange semitrailere fullastet med fisk skal settes på jernbanevogner trenges det kraftig løfteredskap. Og når hele togstammen skal tømmes for containere og semitrailere i løpet av et par timer, må man kunne stole på redskapet. Ingen lastebilsjåfører liker å vente når last skal ut tidlig om morgenen. Det var to gode grunner til at NSB Gods i Åndalsnes valgte Svetruck 52120 - 60 som sin gaffeltruck for piggyback håndteringen på terminalen der togpendelen til Oslo skal lastes og losses.

Driftsleder Jon Arild Willa ved terminalen i Åndalsnes opplyser at de har gode erfaringer med Svetruck i NSB fra tidligere, bl.a. fra terminalen i Stavanger, der lav støy var et krav p.g.a. nærhet til boliger.

- I og med at vi ikke har stor nok trafikk til å ha to 52 tonns gaffeltrucker i drift ved terminalen, måtte vi ha en maskin som vi kunne stole på og som holder unna i driftstoppene. Når toget kommer inn fra Oslo om natten, og om kvelden når semitrailerne til Waagan Transport skal lastes på toget, kan det være ganske hektisk på terminalen. For å holde unna trafikken og laste containere i tillegg, kunne vi ha behov for en mindre maskin i tillegg til 52 tonneren. Men til den største delen av laste/losse prosessen er denne maskinen det ideelle valget. Den er stor nok og stabil nok, slik at føreren kan arbeide raskt, og den har kapasitet til å utføre jobben på best mulig måte, sier Willa.

Trailere på tog

Bakgrunnen for investeringen i en ny 52 tonner var at NSB Gods og Waagan Transport inngikk en avtale om transport av semitrailere på tog fra Åndalsnes til Oslo. Mellom 2.500 og 3.000 semitrailere i året skal ikke lenger trekkes med lastebil til Oslo. De leveres i stedet på terminalen i Åndalsnes i løpet av ettermiddagen og settes på spesielle jernbanevogner. Ved 22-tiden om kvelden går toget til Alnabru i Oslo, der semitrailerne kan hentes om morgenen. Det samme skjer med trailerne når de skal returnere til Waagan Transport i Ålesund. Piggyback- eller huckepak-konseptet er velkjent på kontinentet, men forholdsvis lite brukt i Norge. Avtalen med Waagan Transport var første i en rekke avtaler som NSB Gods nå har inngått med norske lastebiltransportører, slik at semitrailere kan fraktes over lange avstander med tog i stedet for å belaste veinettet. Særlig Romsdalen og Lesjaskogen vinterstid kan være en tøff transportstrekning med vogntog. Om sommeren er dette dessuten en av Norges mest besøkte turistmål, med tusenvis av biler, campingvogner og busser på svingete og smale veier.

At prosjektet har vært vellykket, tyder utviklingen av denne formen for godstrafikk på. I tillegg til pendelen mellom Åndalsnes og Oslo, har NSB satt igang flere pendler til kontinentet og diskuterer ytterligere trafikk i Norge med andre transportselskaper.

Tunge løft krever kapasitet

Selv om mange av semitrailerne er lastet med volumgods, transporteres det også mye fisk - både fersk og frossen - fra Ålesund via Åndalsnes til Oslo, og videre til kontinentet. En slik semitrailer kan gjerne ha en totalvekt på bortimot 37 tonn. Når aggregatet for håndtering av semitrailerne og containerne veier 11 tonn, kreves det voksen redskap i håndteringen.

- Dessuten er jo semitrailerne 13,6 meter lange, så dersom vi hadde valgt noe mindre enn en 52 tonner ville trucken blitt ustabil og vanskelig å håndtere, sier Willa.

Han understreker at det siste man ønsker under håndtering av tungt gods, er en ustabil truck som kan forårsake uhell eller skader. Så langt har alt fungert perfekt, og stortrucken har klart oppgaven til driftslederens fulle tilfredshet.

- Den store Svetrucken er lett å manøvrere og skånsom mot godset, samtidig som den er rask og svært stillegående, avslutter Jon Arild Willa.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!