Fortsatt solid fokus på V8, men

Scania har ikke glemt de mindre

Midt oppe i introduksjonen av Scanias nye 16-liters V8-motor, har ikke den norske importøren helt glemt de mindre 9- og 11-liters motorene. Over 400 mennesker var innom forhandleranlegget på Furuset da Norsk Scania AS introduserte sitt nye begrep "Scania City".

I samarbeid med VBG, Waeco, Transportutstyr, Hellanor, Urianstad, Maur, Sveis og Hydraulikk, NMT, Bussbygg og Esso, inviterte Norsk Scania til presentasjoner, seminarer, utstilling og prøvekjøring der temaet var transport i nærmiljøet.

- Vårt modulprogram gir oss ikke bare muligheter til å skreddersy løsninger for langtransporten, men i like høy grad å kunne imøtekomme kundenes krav i nærtransport, sier markedsdirektør Hans Helge Brodtkorb, som innrømmer at den norske Scaniaorganisasjonen ikke har snakket for mye om 9- og 11-liters motorene den siste tiden. Likevel påpeker han at motorene representerer et svært viktig segment for Scania, og det er også her merket har høyest markedsandel.

- Den store fordelen med bilene vi tilbyr i Citysegmentet er at de er bygget og konstruert for tunge laster. Dermed er de svært solide, og blir mindre følsomme for eksempelvis skjevlasting. Motorenes store sylindervolum gir dessuten et høyt startmoment, hvilket er avgjørende for biler med mye start og stopp, fortsetter Brodtkorb.

Under arrangementet på Furuset, kunne de besøkende høre interessante foredrag om forskriftsendringer, lysteknologi, miljø, og selvfølgelig om de mange transportløsningene som er mulig å ta frem ved å kombinere påbyggernes ekspertise med Scanias eget modulsystem. Dette ble godt belyst gjennom de mange utstilte bilene der man bl.a. fant renovasjonsbiler, "kommunalbiler" med kran og tipp, forskjellige distribusjonsbiler, trekkvogner for citytrailere og anleggsbil i 6x6-utførelse. Sistnevnte forøvrig med en komfort man sjelden finner i en såpass røff bil. Norsk Scania var meget godt fornøyd med arrangementet, og planlegger å gjennomføre flere tilsvarende utstillinger og seminarer i tiden fremover.

© 2000

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!