Mercedes-Benz

Oppgradert Sprinter med kraftige CDI dieselmotorer

Nye CDI-dieselmotorer med effekter opp til 156 hk, joystickgirspak for bedre plass og bedre bevegelsesfrihet i forsetene og bedre økonomi ved hjelp av fleksible oljeskiftintervaller, er blant nyhetene på Mercedes-Benz Sprinter som blir leveringsklar i februar. 

Den viktigste nyheten er innføringen av kraftige, driftsøkonomiske 4- og 5-sylindrete dieselmotorer som setter en ny standard i dette markedssegmentet. Motorene har common rail direkte innsprøytning (CDI), turbolader og ladeluftkjøler.

Flaggskipet i den nye motorserien er den 5-sylindrede OM 612 DELA med en effekt på 156 hk og et maks dreiemoment på hele 330 Nm i turtallsområdet 1.400 - 2.400 o/min. Motorprogrammet for øvrig inneholder varianter med effekter på 82, 109 og 129 hk. Fra 109 hester og oppover har alle motorene turboladere med variabel turbogeometri (VTG). De stillbare turbinbladene sørger for en variabel, og til enhver tid optimal luftgjennomstrømning. Resultatet er ikke bare bedre akselerasjon og elastisitet, men også redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av skadelige stoffer.

Automatisk clutch

Økonomien forbedres ytterligere gjennom lange oljeskiftintervaller på 22.500 km eller to år. Om ønskes kan Sprinter leveres med en servicecomputer som gir fleksible serviceintervaller på 22.500 til 40.000 km og som informerer føreren automatisk ca 3.000 km før den aktuelle termin.

Som tilleggsutstyr i forbindelse med CDI-motorene kan det leveres et såkalt automatisert mekanisk gir (ASG) som består av en 6-trinns gearkasse med automatisk clutchbetjening og elektrohydraulisk girskifting. Dette girsystemet fungerer i praksis som et konvensjonelt automatgir og erstatter også dette i listen over tilleggsutstyr som kan leveres til Sprinter.

Det ergonomisk utformede instrumentpanelet er ytterligere forbedret. Blant annet inngår det en turteller i standardutstyret for å bidra til mer økonomisk kjøring.

Eksteriørmessig kan den oppgraderte Mercedes-Benz Sprinter gjenkjennes på nye frontlykter med høyere lyseffekt, grill med Mercedes-stjerne, luftinntaksslisser i høyre forskjerm, blanke typeskilt og rød CDI logo. Bilens frontparti er forlenget med 57 mm og dermed økes bilens kollisjonssikkerhet ytterligere.

På tilleggsutstyrssiden er det også en rekke nyheter. Klimaanlegget styres nå automatisk av en sensor i instrumentpanelet slik at temperaturen holdes konstant - uavhengig av utetemperaturen. Et annet interessant utstyr er et motor start-stopp system, som stopper motoren ca 3 sekunder etter at bilen stanser, og som starter den igjen så snart føreren trår på clutchpedalen. Fordelen med systemet er at både drivstofforbruk og skadelige utslipp reduseres ytterligere med opptil 8%.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!