23948sdkhjf

Første biogass-stasjon i Oslo-området: Full gass i Asker og Bærum

Full gass i Asker og BærumMøller Bil Asker og Bærum har sammen med AGA åpnet Norges første biogass-stasjon for kommersiell varebil- og personbilaktivitet.Dette er en stor begivenhet for våre to bygder...

Full gass i Asker og Bærum

Møller Bil Asker og Bærum har sammen med AGA åpnet Norges første biogass-stasjon for kommersiell varebil- og personbilaktivitet.

Dette er en stor begivenhet for våre to bygder, forklarte ordfører i Bærum kommune, Lisbeth Hammer Krog (t.v.) og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi. Foto: Fredrik Saugstad

Fredrik Saugstad

Fordelene med biogass er flere. For det første er det et fornybart drivstoff med lokal produksjon og lokalt forbruk. Det gir også et svært lavt utslipp av Co2, partikler og svovel. En tidel av en lavutslippsbil sies det. Med lavutslippsbil menes biler som slipper ut 100 gram CO2 per kilometer. Vel så viktig er kanskje at denne teknologien er her allerede, og bilene - som allerede er svært vanlige i mange andre europeiske land - er bare å bestille. Litt betenkelig da kanskje at Norge er så trege på å satse på dette, men nå har i hvert fall ballen begynt å rulle i Asker og Bærum.

Stort potensial

I EU er altså disse bilene allerede standardiserte og i Sverige går det over 37.000 kjøretøy på biogass. Nå gasser Møller Bil i Asker og Bærum på med å være den første til å etablere en biogass-stasjon for personbiler og varebiler i Oslo-området. I Fredrikstad åpnet Frevar en slik stasjon for 12 år siden, men den var mer beregnet for deres busser og renovasjonsbiler. I fjor ble det åpnet ytterligere en fyllestasjon utenfor Østfold-byen. I tillegg finnes det slike stasjoner i Stavanger og Haugesund. For bilimportørene er det ikke noe problem å bestille og selge biogassbiler, så lenge det finnes fyllestasjoner. Det er beregnet at det i Norge kjører rundt 1.000 biler på biogass og bransjefolk håper på en økning ettersom biogass blir mer tilgjengelig. Teoretisk sett er det mulig å fremstille 600 millioner liter biogass årlig i Norge, så potensialet er utvilsomt stort.

Dobbel effekt

Biogassen er fornybar og blir produsert av avfall og kloakk lokalt. Biogassen til denne stasjonen er produsert av Oslos innbyggere selv. Det at disse bilene bruker metangass gir også en tilleggseffekt ved at vi kan unngå ukontrollert utslipp av denne gassen.

- Å unngå ukontrollert produksjon av metangass er et av de viktigste miljøtiltakene, derfor blir det en dobbel fordel om vi kan bruke det i bilene i stedet for diesel eller bensin, forklarer Einar Håndlykken i Zero.

11 kroner literen

Det har gått fem år siden en kunde kom gående inn og spurte etter en bil med et miljøvennlig drivstoff. Et samarbeid mellom AGA, Møller Bil Asker og Bærum, Asker og Bærum kommune og grunneier har til slutt ført frem. Stasjonen er det AGA som står for, en investering på seks millioner kroner, hvor 30 prosent blir gitt i støtte fra Transnova. I følge John Melleby i AGA AS tilsvarer en kubikkmeter med biogass én liter bensin, men biogassen har 10 prosent høyere energiinnhold. Pumpeprisen er i skivende stund omtrent 11 kroner for literen.

----------

Biogass blir renset til 97 prosent ren metan når det skal brukes i biler. En kubikkmeter ren biogass utgjør omtrent det samme som en liter bensin. En person som kjører 15.000 kilometer per år bidrar til en reduksjon av fossile karbondioksidutslipp på hele 3.600 kilo per år, i følge AGA.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093