Hvordan håndtere tidsløfter ved leveranser til 220 land?

En rekke logistikktilbydere kaller seg globale, men ingen er representert i så mange land og territorier som DHL Express. Er det mulig til de grader å sende varer "jorda rundt" og samtidig operere med tidsløfter målt i timer og dager?

Med 120.000 leveringssteder verden over, ca. 4.500 terminaler i stort og smått og 62.000 biler skal du ikke bli overrasket om den rødgule DHL-logoen dukker opp på steder der du minst venter det. Foto: DHL

Olav Hermansen

Min første innskytelse var, DHL Express representert i 220 land og territorier - det kan da umulig stemme? Jeg søkte derfor opp det ene "sære landet" etter det andre, Burkina Faso i Afrika, Mongolia i Asia og Salomon-øyene i Stillehavet. Og fant DHL Express kontorer i alle tre landene. Joda, selskapet er globalt så det holder. I Eksporthåndboken dekket vi i min tid "bare" 190 land.

Tidsløftet

- Vi opererer alltid med tidsløfter for våre forsendelser, enten de oppgis på time- eller dagsbasis, forteller Roger Kormeseth, adm. direktør i DHL Express Norge. Nærmere bestemt er det snakk om tre hovedtyper tidsbestemte leveranser:

Det er særlig for de to første alternativene at DHL Express skiller seg ut fra tradisjonelle flyspeditører. "Grunnoppskriften" er en kombinasjon av et stort nettverk med egne fly, biler og ansatte, gigantiske huber hvor godset sorteres fortløpende (for DHL Express er det Leipzig i Tyskland, Hong Kong i Asia og Cincinnati i USA), samt et verdensomspennende sporingssystem basert på EAN-koder og en rekke målepunkter langs transportløypa.

Når det gjelder erstatningskrav ved skade eller tap på godset og ikke minst ved forsinkelser forholder DHL Express seg, i likhet med flyspeditørene, normalt til erstatningsreglene i Montreal-konvensjonen. Det vil si at kunden, dersom DHL Express sitter med ansvaret, får en erstatning på 19 SDR per kilo (en Special Drawing Rate, SDR, er verdt rundt 9 kroner). En utfordring for DHL Express, som holder fanen med tidsløfte høyt, er at man ofte har mindre å gå på ved forsinkelser enn flyspeditørene. Men i dette pålitelighetsløftet ligger jo også flyekspress-selskapenes største konkurransefortrinn.

"Fjerne områder"

Også i DHL Express systemet finner "fjerne områder" (remote areas). Disse er først og fremst definert ut fra sendingsvolum. Med 120.000 leveringssteder verden over, ca. 4.500 terminaler i stort og smått og 62.000 biler skal du ikke bli overrasket om den rødgule DHL-logoen dukker opp på steder der du minst venter det. Men vi trenger ikke å gå lenger til Europas nest lengste land, Norge, for å finne områder med små transportvolumer og lange strekninger. En sending til vanskelig tilgjengelige deler av Norge vil normalt ta én til to dager ekstra, uansett hvilken transportør som velges.

Sist ut - først inn

Jeg utfordrer driftsdirektør Christopher Browning til å fylle DHL Express-slagordet "sist ut, først inn med innhold - og fikk svar på tiltale:

- DHL har en lang historie med å være til stede på bakken selv under svært krevende forhold. Det har vi nylig sett i hele Midt-Østen, hvor vi har vært operative under svært vanskelige forhold. Videre var vi i virksomhet i Japan hele tiden etter jordskjelvkatastrofen i fjor, med noen få lokale unntak for dagen etter kjempeskjelvet.

At morbedriften Deutsche Post har et eget krise- og beredskapsteam som jobber på høygir når naturmessige og politiske "jordskjelv" inntrer er utvilsomt til hjelp. En viktig del av beredskapsarbeidet går på å finne alternative transportformer og ruter, for eksempel biltransport istedenfor fly og vice versa.

Kormeseth minner oss også om en politisk rammebetingelse av betydning:

- Vi er ikke et USA-selskap. Fra vårt ståsted er ikke verden så polarisert som den ser ut fra USA. Det bidrar til at vi lettere kan opprettholde vårt nærvær også i "farlige land".

Fortolling - utfordringer og tilrettelegging

Like fullt, når varer krysser grenser kommer man ikke utenom toll og andre grenseformaliteter. På en liten "blindvei" ut fra ett av sorteringsbåndene på Bergerterminalen peker Browning ut noen esker som står for seg selv.

- De skal sjekkes av Tollvesenet, poengterer han. - Denne typen tollkontroll forekommer likevel bare for promiller av i de mange kolli vi daglig håndterer, tilføyer han.

Men Norge er tross alt et relativt snilt land hva gjelder tollprosedyrer. På selskapets hjemmesider finne vi "pass på" informasjon for fortollingsmessig krevende land som Russland, Saudi-Arabia og til dels Kina. Men også nære naboer kan skape trøbbel.

- På import opplever vi at mange sendinger stopper i tollen grunnet fakturaer med altfor lave vareverdi. Her er det enkelte land som skiller seg ut. Eksempelvis opererer mange engelske leverandører med altfor for lave vareverdier, noe som skaper problemer i fortollingsprosessen, sier Browning.

Den åpenbare konklusjonen er at overholdelse av eksport- og importprosedyrer og dokumentkrav må tas alvorlig, også av vareeiere. Generelt har de internasjonale ekspresselskapene har vært flinke å fremforhandle spesialordninger for hurtig inn- og utfortolling i rekke land. For DHL Express er det neppe noen ulempe å være representert på bakken verden rundt. Slik minsker man usikkerheten. Men man fjerner den ikke helt. Så mon tro om den lille gruppen på ca. fire prosent av DHL Express´ kunder som ikke sier seg fornøyd med selskapets pålitelighet fortrinnsvis finnes blant de som har stanget hodet i en eller annen tollmur.

Ekspressgods = mer enn hva mange tror

En standard kritikk av ekspresselskapene er at de gjør det lettvint for seg ved å velge bort en rekke typer gods. Ser man på gjennomsnittsvekten for DHL Express-flyforsendelser på rundt 10 kilo kan en bli forledet til å tro at dette er "sannheten". Men jeg så selv at det i ekspressortimentet befant seg atskillig større kolli.

- Vi kan ta internasjonale flyekspress sendinger på opp til 1.000 kilo, tilføyer Browning. - Samlebåndene på Berger har en bredde på 110 cm. Så her er det plass til atskillig mer enn "pinglepakker".

For øvrig er Airbus-maskinen som går på Gardermoen, en A 300 B4, et widebody-fly med plass til rullende flypaller på både to og fire tonn og med en lastekapasitet på inntil 40 tonn.

Kormeseth "røper" sågar at DHL Express fra tid til annen tar med fiskekasser med fersk laks på førsteetappen til utlandet. Når det gjelder flybåren laksetransport generelt er likevel søsterselskapet DHL Quality Cargo "big brother" i den norske DHL-familien.

En voksende næring

Finanskrisen har heller ikke for DHL Express gått upåaktet hen. Til tross for dette ble året 2010 likevel et "all time high" både med henhold til omsetning og lønnsomhet på verdensbasis. Og denne trenden fortsatte i 2011. Tradisjonelt betjener DHL Express - i likhet med hovedkonkurrentene UPS, TNT og FedEx - fortrinnsvis bedriftsmarkedet. Men netthandel, og da i særlig grad fra privatkunder, er et marked som får stadig større betydning. Et helt annet, men markant vekstområde er forsendelser til og fra det sørlige Afrika.

Når det gjelder fremtiden sier Kormeseth:

- Flere og flere bedrifter som handler internasjonalt er, hva logistikken angår, først og fremst opptatt av to spørsmål: Hvor er godset? Og når kommer det frem? Ekspresslogistikken er nettopp utviklet for å ivareta disse behovene.

------------

En test

Jeg utfordret teamet i DHL Express på å gi meg et tidsløfte for følgende tenkte forsendelse. La oss tenke oss en kasse på 50 x 70 x 30 cm, med bruttovekt på 60 kilo, sendt fra liksomfirmaet Trondheim Offhoreeksport AS til en kunde i hovedstaden Yuzhno-Sakhalinsk på øya Sakhalin. Øya ligger på den russiske Stillehavskysten, nord for Japan. Et rimelig "fjernt område" vil mange si, men ikke desto mindre en region av stadig økende betydning for norsk eksportrettet offshoreindustri. Og svaret jeg fikk var følgende:

Dette er et område hvor vi har en jevn strøm av sendinger, totalt 168 stk. i 2011. Dette er klart et sted som har noe lengre transittid enn snittet. Og fremføringstiden vil avhenge litt av hvilken dag sendingen går fra Norge. Raskest fremføring for en pakke på denne størrelsen vil være fire virkedager fra avsender i Trondheim til mottager i Yuzhno-Sakhalinsk. En dokumentsending vil komme frem en dag raskere og bruke totalt tre virkedager.

-----------------

DHL Express etablerte seg i Norge i 1979 og var således det første utenlandske flyekspresselskapet her i landet. I dag har DHL Express egne daglige internasjonale flyavganger fra Gardermoen og Sola. Bergen og Kristiansand dekkes via egne fly fra Gardermoen og øvrige destinasjoner i Norge dekkes via kommersielle flyselskaper. På bakken har selskapet 9 egne terminaler og 10 agentpartnere, fra Kristiansand i sør til Longyearbyen i nord. Partnerne er datamessig integrert inn i DHL Express´ systemer. Utenom selskapets egne ruter går godset fortrinnsvis med SAS- og Norwegian fly på langdistansene innenlands.

DHL Express er en del av Deutsche Post DHL-konsernet. Dette består i tillegg av DHL Freight (europeisk landtransport), DHL Supply Chain (logistikk og industrielle løsninger) og DHL Global Forwarding (fly- og sjøfraktspedisjon). De enkelte selskapene samarbeider markedsmessig. Men operativt og driftsmessig har DHL Express sine egne systemer.

-----------------

Tidlig en morgen

Klokken har så vidt passert 06:00 på en vinterkald Gardermoen. Sammen med "Norgessjefen" Roger Kormeseth og driftsdirektør Christopher Browning står jeg og stirrer ut i snødrevet. Plutselig kommer Airbus A 300 B4-maskinen sigende mot oss gjennom snødrevet. Ikke før har flyet stoppet, åpnes flydøren på siden og en stor high-loader kjører inntil.

Innenfra flyet rulles flypaller på inntil fire tonn ut i rask rekkefølge og senkes ned på den ventende trucken.

- Klokken 06:11 skal godset være her og klokken 06:13 der, forteller en ivrig gestikulerende Browning. Og før vi vet ordet av det har første bil forlatt flyplassen på vei til DHL Express´ hovedhub i Norge, på Berger industriområde, nordøst for Oslo.

Og kl. 22:10 går eksportflyet fra Gardermoen. Rundt åtte timer etter at det har dratt er det tilbake igjen etter å ha blitt fløyet tur-retur Leipzig i Tyskland, losset og lastet opp på ny.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!