Selvvask er velvask

Ekstern rengjøring av bilparken er både tidkrevende og kostbar. - Grensen for når det lønner seg å investere i eget vaskeanlegg ligger ofte lavere enn mange tror, mener Bernt Andersen i Stavangerfirmaet Baxx AS som tilbyr alle typer vaskeanlegg, inkludert mobile underspylingsanlegg til anleggs- og byggeplasser.

Et mobilt børsteanlegg (MBA) er et godt alternativ for mindre bedrifter og til virksomheter med dårlig plass. Anlegget går på hjul og kan brukes både inne og ute.

Henning Ivarson

Bernt Andersen hadde allerede lang erfaring fra bransjen da han etablerte Baxx i 2005. Målet er å kunne tilby skreddersydde vaskeløsninger som gir kundene god økonomi, og rådgivning er derfor en sentral del av virksomheten.

Andersen forteller at de starter med å analysere nåsituasjonen og kartlegge både tidsforbruk og kostnadene som er forbundet med kundens eksterne vask av bilparken. Basert på antall biler og de lokale plassforholdene hos kunden finner man frem til et passende produkt og finner krysningspunktet for når det begynner å bli lønnsomt å ha et eget anlegg.

- Svært ofte ligger dette punktet mye lavere enn det kunden tror, sier Andersen.

Det endelige løsningen blir deretter skreddersydd og tilpasset kunden i nært samarbeid med hovedprodusentens stab av ingeniører i Tyskland og i Polen. Andersen legger til at de leverer anlegg over hele landet. Selv om de oppgis å være svært selvkjørende og krever lite service og vedlikehold, knytter Baxx alltid til seg en lokal servicepartner. De fleste kundene velger å kjøpe anleggene, men de kan også leases.

Flere typer anlegg

I følge Andersen tilbyr Baxx produkter for de fleste behov, og omfatter både store og små børsteanlegg, høytrykksbuer og underspylingsanlegg. Prismessig spenner de fra under 100.00 kroner og til godt over 1 million.

Automatiske portalanlegg i rustfritt stål består av tre børster og benyttes til vask av eksempelvis lastebiler og busser. De kan leveres i en rekke forskjellige utgaver, inkludert med spesialmål for tilpasning etter kjøretøy- og vaskehallstørrelse.

Det vanligste er at børstene beveger seg på skinner, men anlegget kan også designes som en gjennomkjøringsportal hvor børstene står i ro mens bilen kjører fremover.

For mindre bedrifter og virksomheter med begrenset plass vil et mobilt børsteanlegg (MBA) være gunstig.

- Dette er en vaskemaskin med bare én børste. Den står på hjul og lar seg lett flytte. Den kan stå både inne og ute og er svært enkel å betjene. Også denne maskintypen kan leveres i forskjellige størrelser og er et effektivt alternativ til håndvask, forteller Andersen.

Høytrykksbuer (bilde) er et tredje vaskealternativ, og som ifølge Baxx både er en rimelig og effektiv løsning. Her blir både dysetype, vannmengde og trykk kundetilpasset og bilene kjører gjennom buen i løpet av et halvt minutt. Høytrykksbuer egner seg spesielt godt for regelmessig vask av lett tilsmussede kjøretøyer.

Baxx leverer også flere typer underspylingsanlegg. Det dreier seg om både mindre nedfelte anlegg som gjerne står i kombinasjon med et børsteanlegg, samt større underspylings- og hjulvaskeanlegg som brukes av entreprenører på byggeplasser for å forhindre at bilene drar med seg gjørme og skitt ut på offentlig vei. Disse anleggene er mobile og kan lett transporteres mellom byggeplasser. De er helautomatiske og man behøver bare å kjøre bilen over en stor plate med dyser. Vannet oppbevares i en egen tank og går i et lukket kretsløp hvor sand og grus skilles ut på et transportbånd.

- Stadig flere entreprenører må forholde seg til krav om slikt renhold av kjøretøyene før de går ut på offentlig vei, og vi opplever for tiden stor interesse rundt disse anleggene, forteller Andersen. Han legger til at de i januar skal levere et slikt anlegg til Hæhre Maskinutleie som også vil fungere som et visningsanlegg for Baxx på Østlandet.

Mobile underspylingsanlegg kan benyttes til å rengjøre anleggsbiler før de kjører ut på offentlig vei. Vannet i tanken til venstre går i et lukket kretsløp og benyttes flere ganger. Sand og grus skilles ut på et transportbånd.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

2012_tr1211_6B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!