Sterkt fokus på lave eierkostnader

Med nye Stralis Hi-Way ønsker Iveco å forsterke selskapets strategi for å redusere total cost of ownership (TCO). Ifølge produsenten Stralis Hi-Way byr på redusert drivstofforbruk, lavere vedlikeholdskostnader, økt holdbarhet og kvalitet, forbedret førerhusergonomi og komfort for sjåføren, samt optimalisert operasjonell kjøretøyadministrasjon.

Tormod Magelssen

Alessandro Mortali, Senior Vice President for tunge kjøretøy hos Iveco hevder at nye Stralis maksimerer besparelsene på alle kostnadsområdene. Resultatet av dette er at TCO for de ti mest vanlige kjøretøyområdene reduseres med 4 prosent.

Alene om Euro 6-motor uten EGR

Stralis Hi-Way er utstyrt med eksosrensesystemet HI-eSCR som er utviklet av FPT Industrial (Fiat Power Train) for Euro 6, slik at man kan tilfredsstille den kommende utslippsstandarden uten å gå på kompromiss med drivstoffeffektiviteten.

I praksis betyr det at Iveco er den eneste som leverer tunge lastebiler med Euro 6-motorer, uten at de må utstyres med EGR-system, noe som igjen betyr lavere vekt. Denne eksklusive løsningen gjør det mulig for Iveco å benytte et enklere etterbehandlingssystem og samme grunnkonstruksjon av førerhuset som tidligere, ettersom motorer med HI-eSCR ikke trenger ekstra kjøling. HI-eSCR tilbyr Ivecos kunder mange fordeler, som vektreduksjon, lavere drivstofforbruk og økt holdbarhet, takket være en mindre kompleks, men likevel høyeffektiv teknologi.

Ny design

Det redesignede førerhuset på Stralis Hi-Way med forbedret ergonomi og komfort, er et produkt av nært samarbeid med forhandlere og kunder. Den eksterne omformingen av førerhuset har fokusert på å forbedre kjøretøyets aerodynamikk og dermed drivstoffeffektiviteten. Ny grill og redesignede vindavvisere, samt ny støtfangerdesign, er blant de viktige endringene.

Telematikk-systemer

Nye Stralis Hi-Way har også avanserte og integrerte telematikksystemer, forbedrede serviceverktøy og applikasjoner som øker trafikksikkerheten. Stralis tilbyr omfattende serviceløsninger for alle typer transport og komplett flåtestyring. I tillegg leveres nå også funksjonen kjørestilevaluering som gir sjåføren råd og veiledning direkte på skjermen i dashbordet. Funksjonen er en del av Iveconnect, et Iveco-system som integrerer unikt infotainmentsystem med blant annet navigasjon, kjøresupport og flåtestyring, samt Iveconnect Fleet for flåteadministrasjon.

Stralis Hi-Way hevdes å ha de mest avanserte elektroniske system som er tilgjengelig, som EBS med bremseassistentfunksjoner, Lane Departure Warning System, ESP, Adaptive Cruise Control, Driver Attention Support (sjåførvarsling) og avansert nødbremsesystem.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!