Personbil med ekstra stort varerom

Førsteinntrykket etter en kort dag på svingete landeveier med nye Ford Transit Custom er at dette er en varebil som oppfører seg som Fords personbiler.

Fredrik Saugstad

Ford har det for vane å sette referansen hva gjelder kjøreegenskaper når de lanserer nye modeller. Dette har særlig vært tilfelle for personbilene, både små og store. For Transits del har vi smurt oss med tålmodighet; selv om den eksisterende utgaven har vært en god og velkjørende varebil, har den hengt litt etter i utviklingen. Men Ford har jobbet flittig i kulissene - nye Transit Custom er så god å kjøre at vi bare må medgi at Ford har gjort det igjen.

Lovnaden om at arvtageren til Transit skulle gi en langt bedre kjøreopplevelse stemmer bra. Førsteinntrykket etter en kort dag på svingete varme landeveier rundt München er at dette er en varebil som oppfører seg som Fords personbiler. Altså med god tilbakemelding fra underlaget, veldig bra styrerespons, gode kjøreegenskaper i svinger og bra evne til å takle ujevnheter. Støynivået er også godt dempet, noe vi merket da vi satt og hadde en rolig samtale på Autobahn i hastigheter langt over det som er tillatt her hjemme. Noe som er spesielt med den nye Transit-plattformen er at personbilvarianten Tourneo er bygget fra grunnen av som en personbil. Vi fikk også oppleve denne modellen som gir en komfortabel personbilfølelse, men med ekstra god plass og en god del stil.

I løpet av en så kort testdag fikk vi prøvekjørt to versjoner, en kort versjon med 125 hestekrefter og en lang versjon med 155. Førstnevnte har et maks dreiemoment på 350 Newtonmeter og fordrer at man bruker girspaken noe flittig i akselerasjon, men vi ble raskt venn med dette drivverket. Kjørecomputeren meldte om et snittforbruk på 0,89 liter på mila for denne motoren. Det er uansett ikke dårlig, siden dette er testbiler som blir kjørt hardere enn vanlig. Uansett om vi kjørte den hardt eller vanlig var inntrykket at den er kvikk og lettkjørt, noe som sier litt om understellet på en så stor bil. Det må også understrekes at det stod en fastspent last på 425 kilo i varerommet.

Den foreløpig største effektvarianten er på 155 hestekrefter og det merkes at dreiemomentet er oppe i 385 Newtonmeter. Bilen går mer uanstrengt opp i hastighet og har mer å gå på.

Gjennomtenkt førerplass

Girspaken, som er plassert svært ergonomisk på midtkonsollen, gjør det lett å sjalte mellom de seks trinnene. Foreløpig er det dessverre ingen planer om automat.

Førerplassen er godt gjennomtenkt med et komfortabelt førersete. Rattet er justerbart i lengden og høyden, noe vi har savnet på utgående modell. Fortsatt er fothvileren for venstrefoten plassert på hjulhuset som blir litt høyt og rart. Men nå er det langt bedre plass mellom pedalen og hjulhuset for venstrefoten i tillegg til generelt bedre plass i fotbrønnen, så totalt sett er også dette problemet løst.

På lanseringen kjørte vi Ford Transit Custom med lavt tak. Høyt tak kommer i september 2013. Lang versjon på Custom-plattformen tilsvarer mellomlang versjon på dagens modell. Totalvektene på denne modellen er på 2.700, 2.900, 3.100 og 3.300 kilo. Nyttelasten er ikke helt klart i Norge enda, men den vil ligge på mellom 800 og 1200 kilo, avhengig av versjon.

Skal man ha lengre eller tyngre versjoner må man vente litt for Ford skal om kort tid lansere arvtageren som skal ta over for de større og tyngre Transitene.

Smarte detaljer

En fin detalj er lasteluken i vareveggen som gir 53 centimeter ekstra lastelengde. Totalt sett vil det gi tre meters lastelengde i modellen med kort akselavstand og 3,4 meter med lang akselavstand. En annen smart detalj er det integrerte takstativet. Hver bøyle kan legges ned eller vippes opp med en enkel hempe som er tilgjengelig på venstre side, noe som gjør det mulig for bare en person å operere det hele. Den smarte løsningen har potensiale til å bli et svært populært tilleggsutstyr. Transit Custom har VW Transporter, Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro og Renault Traffic som utpekte hovedkonkurrenter. Markedssegmentet består av 10.000 biler og salgsdirektøren for nyttekjøretøy hos Ford, Per Netland, har et mål om 1.500 biler i året. Han kan foreløpig ikke kapre firehjulstrekkmarkedet siden bilen ikke blir levert med dette, men Ford vil fortsette å selge eksisterende Transit med firehjulstrekk i et år til. Blant utstyrsnivåer kan man velge mellom Base, Trend, Limited og Sport. Sistnevnte har vært en suksess for Transit til nå, og den nye Sport-utgaven vil være på plass til våren. Limited-nivået er nytt på Transit og omfatter blant annet lakkerte utvendige detaljer, 16" alufelger, elektrisk innfellbare sidespeil, parkeringssensorer og automatiske hovedlys, for å nevne noe.

50.000 kilometer

Garantien er på tre år eller 100.000 kilometer. Det er 12-års garanti mot gjennomrusting, mens serviceintervallene er på oppsiktsvekkende to år eller 50.000 kilometer. Nå skal det sies at Ford likevel anbefaler oljeskift en gang i året under norske forhold. Prisene vil ligne mye på dagens med en marginal økning på mellom 2000 og 3000 kroner på tilsvarende modeller.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!