23948sdkhjf

Volkswagen nyttekjøretøy: 4x4 på alle fire

4x4 på alle fireVolkswagen Amarok med automatgir og 180 hesters motor har vært vel verd å vente på. Nå er den her. Det er også Single Cab-utgaven av pickupen og den nye barske offroadvarianten av Tran...

4x4 på alle fire

Volkswagen Amarok med automatgir og 180 hesters motor har vært vel verd å vente på. Nå er den her. Det er også Single Cab-utgaven av pickupen og den nye barske offroadvarianten av Transporter - Rockton. Foreløpig er det uvisst om den nye og ekstreme 4x4-utførelsen av Crafter kommer til Norge.

Crafter 4Motion er tiltenkt e-verk, teleselskaper, brannvesen og andre med krav til ekstrem fremkommelighet utenfor vei. Modellen er bygget om av østerrikske Achleitner. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Med volummodellene Caddy 4Motion og Transporter 4Motion fra før, kan dermed Volkswagen Nutzfahrzeuge tilby en unik bredde av allhjulsdrevne biler både hva gjelder lasteromstørrelse og nyttelast. Salget av slike er i jevn vekst, og totalt i Europa leveres nå ca. 11 prosent av Transporter og 6 prosent av Caddy i 4Motion-utførelse.

Under et stort offroadarrangement høyt opp i de andalusiske fjellene i Sør-Spania i forrige måned ble det poengtert at produsenten fortsatt vil satse betydelige ressurser på 4x4-segmentet. Det er en god trygghet for den norske Volkswagenimportøren Harald A. Møller som på sin side kan vise til en 4Motion-andel som ligger over 70 prosent på Transporter og nær 50 prosent på Caddy.

Nyttekjøretøydirektør Harald Frigstad forteller at de har hatt en svært god start på året, omtrent på linje med toppåret 2011. Caddy har en segmentandel på 45 prosent. Også Transporter har omtrent samme andel som i fjor; ca. 27 prosent i hele segmentet. Trekker man ut pickuptallene og ser på kassevogner isolert, ligger Transporter omtrent samme nivå som Caddy. En betydelig satsing på Crafter gjorde at modellen først tok et byks opp til ca. 10 prosent segmentandel for nå å ha steget opp mot oppunder 15.

Flere nyheter på Amarok

I midten av mars kunne Frigstad og hans kollegaer også tilfreds konstatere at Amarok var landets mest solgte pickup. Riktignok bare et par biler over Toyota Hilux, men likevel beundringsverdig tatt i betraktning hvor kort tid denne modellen har vært på markedet. Amarok vil i tiden fremover få betydelig økt konkurranse i pickupsegmentet, både av en oppgradert Toyota Hilux og helt nye versjoner av Ford Ranger, Mazda BT 50 og Isuzu D-Max.

: Amarok har så langt vært tilbudt som Double Cab, med motorer på 122 og 163 hk og manuell girkasse. Prisforskjellen mellom de to motoreffektene har vært såpass lav at de fleste har valgt den sterkeste. Nå er den i ferd med å fases ut og vil bli erstattet av en med effekt på 180 hk / 420 Nm som bidrar til at Amarok blir godkjent for tilhengervekter opp til 3,2 tonn. Den vil koste ca. 7.000 kroner mer enn dagens 163 hester, og gjør at kundene får et mer reelt valg både når det gjelder effekt og pris.Sterkere motor

Med BlueMotion Technology (BMT) har 180 hesteren et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på bare 0,76 liter pr mil og CO2-utslipp på 199 gram/km. BMT inkluderer start/stopp-funksjon. Det fungerer svært godt i kombinasjon med automatgir fordi man slipper å sette bilen i fri slik man må på biler med manuelle girkasser.

: Svært mange potensielle kjøpere av Amarok har sittet på gjerdet og ventet på en automatgirkasse. Nå er den her, og for et pristillegg på ca. 23.000 kroner (ekskl. mva) får man en 8-trinns fullautomat i kombinasjon med 180 hesteren.8-trinns automat

: Også for dem som har ventet på Amarok med et lengre lasteplan er ventetiden snart over. Til sommeren vil den også bli tilbudt som Single Cab med et lasteplan på 3,57 kvm og som er 65 cm lengre enn dagens Doble Cab. Den innvendige plassen er likevel større enn i mange av konkurrentene, med god plass til for eksempel en verktøykasse bak setene. Prisene på Single Cab ligger ca. 12.000 kroner (ekskl. mva) under Double Cab.Single Cab

Tøff Rockton

Volkswagen lanserer stadig flere spesialversjoner av sine grunnmodeller. Rockton er en tøffere variant av Transporter 4Motion - egentlig ikke en offroader slik vi skrev innledningsvis, men som likevel tar seg beundringsverdig godt frem utenfor vei. Den er hevet 30 mm, har beskyttelsesplater under, differensialsperre bak, spesielle dekk, heavy duty fjærer/støtdempere og iøynefallende utvendig dekor som tydelig gir signal om at dette er en Transporter utenom det vanlige.

Rockton Expedition har spesialutformede passasjerseter bak og en offroadoptimert girkasse med lavere utveksling. Varebilversjonene av Rockton har en ordinær Transportergirkasse, men Harald A. Møllers nyttekjøretøyavdeling håper å få fabrikken med på å utstyre også disse med en annen utveksling på de laveste girene.

Rockton er godkjent for tilhengervekter opp til 3,2 tonn og tilbys med dieselmotorer på 140 og 180 hk i tillegg til en bensinmotor på 204 hk. Prisene på varebilversjonen med 140 hk starter på kr. 353.700 (ekskl. mva) hvilket er ca. 43.000 kroner mer enn en vanlig Transporter 4Motion.

Tysk fjellgeit med østerrikske gener

Også Crafter tilbys nå med allhjulsdrift, men det er foreløpig uvisst om den norske importøren vil satse på denne modellen som skiller seg vesentlig ut fra eksempelvis Mercedes-Benz Sprinter 4x4 og andre kassevogner med drift på alle fire som først og fremst skal gi et bedre fremkommelighet på vei.

Crafter 4Motion er tiltenkt e-verk, teleselskaper, brannvesen og andre med krav til ekstrem fremkommelighet utenfor vei. Modellen er bygget om av Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH, et østerriksk selskap som siden 1932 har spesialisert seg på ombygging av kjøretøyer til sivil og militær bruk. Modellen leveres standard med sperre på både senterdifferensial og på bakaksel, mens sperre på foraksel er option. Den klarer stigninger opp mot 45 grader, sidevinkler opp mot 43 og angrepsvinkler opp mot 28 grader. Vadedybden er oppgitt til 600 mm.

Achleitner tilbyr tilsvarende ombygging av både Sprinter og Iveco Daily, men ingen av disse er til salgs her i landet. Iveco har imidlertid i flere år tilbudt en tilsvarende ekstrem Dailyutgave fra italienske Scam SpA og som det årlig selges noen få eksemplarer av her i Norge.

Og det er nettopp det norske markedspotensialet Harald A. Møller nå skal kartlegge før de avgjør om de vil tilby den eller ei. Ekstrakostnaden på anslåtte 250.000 kroner er man ikke redd for. For de kundene som har virkelig har behov for en slik bil betyr ikke det nevneverdig. Men de må altså være der.

Ekstreme egenskaper i terrenget

De varierte testløypene i Andalucia satte alle modellene på harde prøver, men som vanlig oversteg angsten til sjåføren bilenes kapasiteter. Enten det var under kjøring med ekstrem sidehelling eller ved opp- eller nedoverkjøring der man virkelig måtte tviholde i rattet for ikke å falle ut av setet.

Den sofistikerte automatkassen til Amarok - som etter sigende også benyttes på prestisjemodellene Audi Q7 og Volkswagen Touareg - girer så silkemykt og raskt at det er en ren fryd på landeveien. Også ved svært krevende terrengkjøring fungerte 8-trinns automaten etter vår mening helt perfekt. Amaroks generelle terrengegenskaper har vært behørig omtalt tidligere. Den første prøvekjøringen vår ble foretatt i Østerrike for et par år siden der testområdet var sterkt preget av gjørme og søle. I fjor vinter ble den satt på prøve på is og svært glatt underlag på Gardermoen, og nå senest under typiske knusktørre sydeuropeiske forhold med mye løs sand. Vår konklusjon er at Amarok håndterer alle forhold like godt.

Bare et kort blikk på Crafter 4Motion tilsier at dette er et kjøretøy som er konstruert for de mest krevende forhold. Prøvekjøringen ga da også en rask en bekreftelse på det. Fullt på høyde med Amarok, og vel så det.

Mest imponert ble vi likevel over Rockton. Selv om den ble kjørt i en noe lettere og mindre krevende løype enn vi gjorde med Amarok og Crafter, tok den seg overraskende godt frem.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078