Nærmest hele Göteborg stod på hodet da Volvo Trucks lanserte sin nye FH. Med den hevder produsenten å sette nye standarder for hva en moderne lastebil kan tilby og poengterer at FH er utviklet med sjåføren i tankene og med fokus på å forbedre bileierens lønnsomhet.

Flaggskipet FH16 (t.v.) skiller seg ut fra FH på flere områder. Mest markant er den store blanke grillen, men også med flere andre forkrommede detaljer på utsiden i tillegg til skinn og egne farger på innsiden av førerhuset. Foto: Volvo Trucks

Henning Ivarson

Hele 650.000 FH´er er blitt produsert siden den ble introdusert første gang i 1993. Modellen har stått for 60 prosent av salget til Volvo Trucks i perioden og man kan derfor trygt slå fast at den danner produsentens ryggrad. Av mange også oppfattet som et ikon blant lastebiler, og med Volvo Personvagnar på kinesiske hender er det kanskje ikke så rart at en mange av byens innbyggere nå trykker Volvo Lastvagnar enda tettere til hjertet.

Med dette bakteppet var det kanskje ikke så rart at store deler av Göteborg stod på hodet da nye FH skulle lanseres. Byen var nærmest pyntet til fest. Store reklameboards av den nye lastebilen fantes på nær sagt hvert eneste gatehjørne og på mange av trikkene og bussene som trafikkerer sentrum. Helgen etter introduksjonen ble et stort antall FH-lastebiler plassert ut i byen og flere kjente svenske artister gjennomførte mindre konserter på mobile scener.

Uvurderlig gratisreklame

Lanseringen har vært et særdeles velregissert pr-jippo som har pågått i lang tid. Helt fra de første "spionbildene" dukket opp for halvannet år siden, til den offisielle lanseringen tidligere i denne måneden.

I mellomtiden har Volvo Trucks bygget opp forventningene ved å lansere enkeltnyheter som blant annet at er FH vil bli tilbudt med uavhengig forhjulsoppheng, om nye mobile tjenester som skal sikre minimal ståtid og om programvarepakken I-See. Og ikke minst la Volvo Trucks ut filmen The Ballerina Stunt på YouTube, som bare etter noen få uker var blitt sett av over 5,5 millioner mennesker og dermed har gitt lastebilprodusenten uvurderlig oppmerksomhet.

Den offisielle lanseringen foregikk for øvrig parallelt i både Göteborg, Madrid, Birmingham, Paris, Rotterdam og Brussel og som tilsammen samlet tusenvis av kunder og hundrevis av journalister.

Hovedfokus på sjåfør og lønnsomhet

Volvo poengterer at mye av utviklingsarbeidet rundt den nye lastebilserien har hatt fokus på de tre områdene som i stor grad påvirker bileierens lønnsomhet; drivstoffeffektivitet, oppetid, gjennomsnittshastighet og ikke minst arbeids- og hvileforholdene til sjåførene.

Én kubikkmeter mer innvendig plass

I gjennomsnitt oppholdt europeiske lastebilsjåfører seg to netter i bilen pr uke da første generasjon FH ble introdusert for 19 år siden. Ifølge Volvo er dette tallet nå oppe i 4,6. I tillegg til å perfeksjonere selve førerplassen er derfor det helt nye førerhuset i stor grad også blitt optimalisert for å gi sjåførene best mulig forhold under hvile. I så måte kan man eksempelvis nevne en bredere køye med ny madrass, hvorfra sjåføren også har anledning til å fjernstyre en rekke av bilens funksjoner, inklusive en helt ny innvendig belysning. Nye FH kan også utstyres med et integrert parkeringskjølesystem som bidrar til å holde en behagelig temperatur i førerhuset natten gjennom - uten å bruke drivstoff.

Det innvendige volumet økt med hele 1.000 liter og har gitt 300 liter mer oppbevaringsrom. I tillegg til å perfeksjonere selve førerplassen er førerhuset i stor grad også blitt optimalisert for å gi sjåførene best mulig forhold under hvile. Foto: Volvo Trucks

FH har i alle år skilt seg ut med sin skrående frontrute. Den har bidratt til redusert luftmotstand og gitt modellen et karakteristisk preg. Den har samtidig vært gjenstand for mye kritikk fra sjåførene som har opplevd at frontruten har stjålet for mye innvendig plass. Nå er ruten blitt langt mer vertikal i formen og sammen med blant annet et lavere gulv er det innvendige volumet økt med hele 1.000 liter. Det igjen har bidratt til 300 liter mer oppbevaringsrom i de mange skapene både over frontruten, på bakveggen og under køyesengen. Innvendig ståhøyde er 196 cm i det nye Globetrotter førerhuset og 212 cm i Globetrotter XL.

Volvo har naturligvis også modernisert og optimalisert selve førerplassen med blant annet en ny klasseledende rattregulering. Den nye frontruteutformingen har gjort det mulig å forlenge reguleringen av førersetet bakover med fire centimeter og samtidig imøtekomme kravet til siktlinje. Hele dashbordet og instrumentpanelet er nytt og fremstår med samme skandinaviske designstil som Volvo gjennom mange år har perfeksjonert i personbilprogrammet; litt kjølig og til en viss grad minimalistisk, men også særdeles oversiktlig, ergonomisk og - etter manges mening - svært elegant.

De viktigste bryterne er naturligvis plassert nærmest mulig sjåføren, men mulighetene for individuell plassering, for eksempel hvilke som skal plasseres til venstre og til høyre for rattet, er nå både langt større og enklere enn tidligere. De kan også lett omplasseres i løpet av bilens levetid dersom det skulle være behov for det.

Mange av bilens funksjoner kan imidlertid styres direkte fra rattet, som nå har tilnærmet like mange knapper som det man ser på en formel 1-bil.

Den tradisjonelle spaken for betjening av parkeringsbrems er historie på FH. Den løser seg i stedet automatisk ut når motoren startes og går like automatisk på når tenningen slås av. Dersom det er behov for å aktivere den under en arbeidsøkt gjøres det ved hjelp av en liten hendel som er elegant felt inn på høyre side i dashbordet.

Til nye FH tilbys også en robust fjernkontrollenhet som kan benyttes til å styre det meste på bilen. Ved lasting har eksempelvis sjåføren full tilgang til akseltrykkovervåking og slipper dermed å løpe inn og ut av førerhuset for å lese av disse instrumentene. Den kan også benyttes til å justere tomgangshastighet, tilpasning til rampe ved hjelp av luftfjæringen og til å betjene eventuell bakløfter.

Fjernovervåker slitasje

For å sikre maksimal driftstid og oppnå en best mulig serviceplanlegging vil verkstedene ha mulighet til å fjernovervåke kjøretøyets tilstand og se status på for eksempel filtre, bremser, fjærer. Mens man i dag estimerer neste service, vil man basert på denne kontinuerlige overvåkingen enten kunne utsette eller fremskynde neste service helt etter behov. Siden verkstedet følger med på lastebilens tilstand og kan avlese feilkoder på forhånd, kan også hver service planlegges mer effektivt og utføres raskere. Sentralt i denne løsningen er kommunikasjonsenheten Telematics Gateway som er tilknyttet GSM-nettet.

Volvo Action Service on Call er en ny funksjon som øker sjåførens sikkerhet. Ved å trykke på en VAS-knapp på dashbordet kobles bilen opp mot Volvo Action Service som med en gang vil se lastebilens nøyaktige posisjon. Dersom den har Dynafleet installert, oversendes også informasjon om sjåførens nasjonalitet slik at vedkommende blir satt direkte i kontakt med en som snakker sjåførens morsmål.

Volvo Action Service kan også videresende bilens feilkoder til et nærliggende verksted som dermed kan ta med seg riktige deler og verktøy før servicebilen kjører ut til havaristen.

Uavhengig hjuloppheng

Også på chassisiden finner man flere nyheter. Ifølge Volvo har en optimalisert geometri, bedre krengningsstabilitet og en forbedret fjæringsutforming både foran og bak bidratt til at stabiliteten er økt med hele 50 prosent sammenlignet med dagens modell.

Som forhåndsmeldt kan nye FH også bli utstyrt med et uavhengig forhjulsoppheng og tannstangstyring som skal forbedre både kjøreegenskapene og -komforten i stor grad. Spesielt vil dette være merkbart på dårlige veier slik tilfellet er her i landet.

Lavere forbruk

Nye FH vil fra starten av blir tilbudt med Euro 5-motorer. De vil etter hvert bli faset ut med nye motorer som imøtekommer den kommende Euro 6-normen.

Om et års tid lanserer Volvo en helt spesiell drivlinje de har kalt I-Torque. Den vil bestå av en ny 13-liters Euro 6-motor på 460 hk med et maks dreiemoment på hele 2.800 Nm. Det er samme moment som dagens 16-liters motor på 600 hk, og hele 500 Nm mer enn dagens 13-liter på 460 hk. Enda mer spesielt er det at maks dreiemoment er tilgjengelig fra 900 til 1.200 o/min som både må kunne karakteriseres som svært lavt og svært smalt. Årsaken finner man i I-Shift 2-girkassen, en ny dobbelclutch-variant av Volvos automatiserte girskiftsystem. Den fungerer etter samme prinsipp som opprinnelig ble utviklet til formel 1-biler og det som begynner å bli vanlig på personbiler; når man kjører på ett gir, er det neste giret allerede innkoblet. Selve girskiftet skjer lynraskt og helt uten effekttap.

I-See er en programvarepakke for I-Shift som vil være tilgjengelig med en gang og som lagrer informasjon om topografien mens bilen kjører. Neste gang samme strekning kjøres betjener I-See både gass, gir og bremser for optimal økonomisk kjøring.

Sammen med en drivstoffsparepakke som blant annet inkluderer detaljert rapportering og oppfølging av forbrukstall til både sjåfører og bileier, hevder Volvo at man med nye FH har et potensiale til å redusere forbruket med 10 prosent sammenlignet med dagens modell. For en lastebil som kjører 140.000 kilometer i året representerer det en årlig besparelse på hele 4.100 liter diesel. Så er det bare å begynne å gange opp med dagens priser. Det blir fort høye tall.

Enda høyere sikkerhetsnivå

Aldri en omtale av Volvo uten å komme inn på sikkerhetsaspektet - en av Volvos ledestjerner gjennom alle år. Allerede i 1927 fikk Assar Gabrielsson og Gustav Larson behørig nedfelt i sin programerklæring at «En automobil kjøres av mennesker. Grunnprinsippet for alt konstruksjonsarbeid er og må være sikkerhet».

Produsenten oppgir at de aldri tidligere har testet en ny modell så grundig som de har gjort med nye FH. Både karosseripanelene i førerhuset og kjernekomponenter som blant annet de kollisjonsabsorberende bjelkene i dørene er bygget i det sterkeste stålet som er tilgjengelig. Resultatet er et mer solid førerhus uten at det har gått på bekostning av vekten.

Større vindusflater, smalere A-stolper og ikke minst en langt bedre utforming av sidespeilene har gjort at synsfeltet er økt betraktelig. Frontruten er nå dessuten limt og bidrar dermed til å stive opp hele førerhuskonstruksjonen. Den kan ikke lenger sparkes ut etter et uhell og alle FH-førerhusene er derfor utstyrt med en takluke av glass som også kan fungere som en nødutgang.

Under premierevisningen i Göteborg tidligere denne måneden ble det ikke opplyst noe om prisnivået på de nye bilene som kommer på markedet på vårparten. Vi fikk heller ikke anledning til å prøvekjøre bilene, men Volvo Trucks vil organisere dette i oktober og vi kommer selvfølgelig nærmere tilbake til nye FH etter det.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

2012_tr08_1B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!