23948sdkhjf

Volkswagen Crafter: Aggressivt fremstøt med myke verdier

Aggressivt fremstøt med myke verdierEtter en lengre periode med svakt salg, bestemte Volkswagenimportør Harald A. Møller seg i fjor for å satse betydelig mer på deres største varebilmodell Crafter. Me...

Aggressivt fremstøt med myke verdier

Etter en lengre periode med svakt salg, bestemte Volkswagenimportør Harald A. Møller seg i fjor for å satse betydelig mer på deres største varebilmodell Crafter. Med segmentets beste garantiordning, stort bruksområde, god driftsøkonomi og miljøoptimaliserte modeller skal salget mer enn dobles.

Fredrik Saugstad og Henning Ivarson

Volkswagen er en klar markedsleder i begge de mindre varebilsegmentene, og for medarbeiderne i Harald A. Møllers nyttekjøretøyavdeling er det derfor både naturlig og helt korrekt å benevne disse som Caddy- og Transportersegmentet. Men når det gjelder Crafter må de fortsatt konstatere at de inngår i Sprintersegmentet. For her er det Mercedes-Benz som er klart størst. I fjor var 586 av i alt 1.397 solgte biler i dette segmentet en Sprinter, mens Crafter endte på 174 enheter.

Importøren innrømmer at Crafter ikke har vært godt nok kjent på markedet, men samtidig med introduksjonen av den siste generasjonen i fjor bestemte de seg for å gjøre noe med det. Hele forhandlerorganisasjonen har nå et kraftig fokus på Crafter og entusiasmen for modellen er høyer enn noen gang. Nå har man satt et ambisiøst mål om å selge 300 enheter i år, for deretter å stabilisere seg på 400 i året.

BlueMotion Technology

Kjetil Olafsen, produktsjef for Crafter i Volkswagen Nyttekjøretøy, viser til at deres sterke garanti på 5 år eller 250.000 kilometer er et viktig argument overfor kundene. Lakkgarantien er på tre år og garantien mot gjennomrusting er på 12 år. Han mener også at bilen i seg selv oppfyller viktige kriterier for å lykkes i dette segmentet; den har et stort bruksområde, den har god driftsøkonomi og lave utslipp. Det tredje kriteriet kan argumenteres enda litt sterkere nå etter at de første modellene av Crafter med BlueMotion Technology (BMT) er blitt introdusert. Med motorstopp-start teknologi, energistyring, regenerering av bremsekraft og cruise control og annen bakakselutveksling sparer BMT-versjonene ytterligere drivstoff og reduserer utslippet tilsvarende.

Plan og skap fra Autokaross

Salget av Crafter har til nå vært fordelt på 64 prosent varebiler, 23 prosent minibusser, 8 prosent lette lastebiler og to prosent personbiler.

Av varebilene har 83 prosent vært kassevogner i forskjellige lengder og takhøyder opp til 17 kbm, 10 prosent skapbiler og 7 prosent pickup/dobbeltkabiner.

Kundestrukturen på Crafter er for øvrig helt likt fordelt mellom enkelt- og flåtekunder - 46 prosent hver - mens resten leveres til bilutleieselskaper.

I tillegg til originale plan i fem lengder fra fabrikk, tilbys også Crafter med aluminiumsplan fra svenske Autokaross. Også de opererer med fem standard planlengder, men kan også foreta en rekke spesialtilpasninger. På et nylig avholdt pressearrangement viste man frem en planbil med avtakbare sidelemmer og stolper og hvor planet er klargjort for montering av både kran og støtteben. Planet kan også kombineres med bakløfter eller tipp.

Autokaross tilbyr også ulike skappåbygg, og viste frem et 19,4 kbm skap med Z-lift bakløfter og en praktisk sidedør og med plass til 8 EUR-paller.

Mange tilpasningsmuligheter

Liten over tilleggsutstyr for Crafter er lang, og til pressevisningen hadde man tatt frem en svært påkostet 17 kubikker hvor det meste av ekstrautsyret for økt komfort og sikkerhet var på plass. Her kan nevnes spesiallakk, kufanger med ekstralys, stor radio og navigasjonspakke, bluetooth, 5 høyttalere, tilhengerfeste, skyvedør på venstre side, parkeringsvarmer med tidsur og fjernkontroll, armlene på førersete, lettmetallfelger, skvettlapper, 270 graders åpning av bakdører, kledning i skillevegg, lyktespylere, oppvarmet passasjersete, oppbevaringsrom med lokk, avfjæret førersete, tregulv i varerom, regnsensor, tåkelys, 100-liters tank, alarm, oppvarmet frontrute, hill holder, glasstak i varerom, varmeisolering foran og bak, høy sidekledning i plast, surreskinner i gulv, vegg og tak, 3 stk 12V kontakter, ekstra batteri, stigtrinn bak høyre side, superhøyt tak med oppbevaringsrom over fører, ryggekamera, tilleggsbelysning i varerom, multifunksjonsratt, justerbare nakkeputer og forberedelse for fartsskriver. Ekstrautstyr for drøye 130.000 kroner gjør bilen aktuell for kresne yrkessjåfører som tilbringer mye tid bak rattet.

Også varerommet kan i stor grad skreddersys etter kundens spesifikasjoner. Flere innredningsfirmaer i Norge er svært gode på slike detaljer, eksempelvis en utvidet skillevegg fra Loyds. Det er i praksis en metallkassett som settes inn for å øke plassen øverst med 9 centimeter. Det gir mer rom for justering av seteryggen men tar samtidig litt av plassen bak. Har man behov av å kjøre inn høye paller gjennom sidedørene bør ikke denne løsningen velges.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094