23948sdkhjf

Test & Drive 2012: Vellykket stormønstring i grustaket

Vellykket stormønstring i grustaketFor åttende gang kunne Tom Ola Bjerkestuen i Norsk Scania fastslå at Test & Drive-arrangementet ble vellykket. I år var arrangementet tilbake i grustaket til Kol...

Vellykket stormønstring i grustaket

For åttende gang kunne Tom Ola Bjerkestuen i Norsk Scania fastslå at Test & Drive-arrangementet ble vellykket. I år var arrangementet tilbake i grustaket til Kolo Veidekke ved Gardermoen hvor 650 besøkende hadde muligheten til å studere og prøvekjøre ikke mindre enn 45 biler og maskiner fra Scania, Volkswagen Nyttekjøretøy og Nasta.

Fredrik Saugstad

Scania kunne tilby 13 forskjellige lastebiler og vogntog for prøvekjøring hvor stjernene i showet var produsentens nye offroad-serie. Dumperbilene G 480 6x4 HHZ og G 480 8x4 HHZ er tatt ut som demobiler og kunne for første gang, på norsk jord, prøves av kundene.

- På tross av at vi ikke kan levere offroad-bilene med V8-motor eller R-hytte, er det god interesse for dem, forklarer Tom Ola Bjerkestuen i Norsk Scania og viser til en rekke leveranser allerede.

G 480 leverer 2.500 Newtonmeter, noe som burde holde for mange. Disse motorene er uten AdBlue, noe som også settes pris på av flere. Scania har tro på G 480 som fireakslet anleggsbil siden de går som singelbiler, dessuten holder det med 480 hestekrefter på 34 tonn.

Det automatiserte girskiftsystemet Opticruise har et offroad-modus og er optimalisert for kjøring i ulendt terreng og anleggsdrift. Det kompletterer de eksisterende modusene Normal og Power og er standard på kjøretøy spesifisert for kjøring i terreng, på myk grunn eller løs masse med høy rullemotstand. Programmet vil strebe for å holde clutchen tilkoblet så mye som mulig for å unngå avbrudd i kraftleveranse og trekkraft

Begge demobilene er utstyrt med Scanias nye og sterkeste retarder, R4100 som er tilpasset ekstra tunge oppdrag med behov for økt bremsekraft i lavere hastigheter. Den nye utvekslingen gir 17 prosent forbedring ved største bremsekraft (4.100 Newtonmeter), men også noe økt motstand ved høyere hastigheter, derfor er den best egnet under 70 km/t.

Rockton og Amarok med automat

Volkswagen presenterte hele nyttekjøretøyutvalget, inkludert Rockton og Amarok med 180 hestekrefter og 8-trinns automat som vi omtalte i forrige utgave av bladet. I tillegg kunne vi stifte bekjentskap med en Arctic Trucks-versjon av Amarok.

Volkswagens nyttekjøretøyavdeling gjør det fortsatt svært godt både internasjonalt og ikke minst her i landet. På verdensbasis ble det i første kvartal solgt 130.700 biler, en økning på nær åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Med en markedsandel på 33 prosent i første kvartal, oppnådde Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge ny rekord. På varebilstatistikken troner Caddy fortsatt på toppen med Transporter som nummer 2.

- Vi har hatt en utrolig start i første kvartal 2012, fastslo nyttekjøretøydirektør Harald Frigstad i Harald A. Møller AS i midten av april. - Alle våre modeller gjør det bra. Caddy har i sitt segment en andel på hele 42 prosent, og er kun 50 biler bak Norges mest solgte bil Volkswagen Golf. Transporter er også størst i sitt segment med 34 prosent. Nye Amarok har allerede stor suksess og kniver om å bli størst i sin klasse. Crafter står også for et imponerende løft og har økt sin segmentandel til 14 prosent fra 10 prosent i samme periode i fjor.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063